1

Onderwerp: nood: chocoladetaart bekleden?

Hallo!

Een jaar verder en ik ga weer eens een taart maken. Helaas is er sinds de tweede verjaardag van mijn zoon niets meer van gekomen (zwanger en verbouwen...) en nu kriebelt het wel weer.
MAAR.......
zzonlief liet opeens weten een chocoladetaart te willen.
Nu had ik reeds bedacht wat ik wilde maken: iets met BOB de bouwer (tja, drie jaar) maar nu weet ik niet meer wat ik moet.

Waar bekleed ik een chocoladetaart mee als ik deze wil versieren met ene Bob decoratie? Ik was van plan een traditionele biscuit te maken met frambozenvulling en de bekleding van marsepein te maken.

Nu kom ik er qua smaak even niet uit met zo'n plotse chocolust van zoon.

Fondant heb ik nog nooit gebruikt, maar dat zou misschien beter zijn nu? Chocofondant als basis en de rest van de kleuren neutraal/vanille?
Of vinden jullie dat een andere kleur en smaak ook wel als basis kan?

En de vulling?; ook gewoon framboos? (kers en banaan lust ie niet zo graag en nog meer choco of hazelnoot ofzo wordt te zwaar).

Graag tips want ik moet nu bestellen  (ouders komen donderdag naar me toe in het buitenland en die nemen bestelling mee)

Help!

Re: nood: chocoladetaart bekleden?

ganache??

Ik zing mijn eigen wijsje!

3

Wauw, fijn zo'n snel antwoord!!!!!

Ja, daar dacht ik in eerste instantie ook aan, aan ganache, maar kan ik daar ook decoraties op kwijt? Een Bob van marsepein?

4

Een chocolade biscuit bakken ?
Kun je met marsepein bekleden en vullen met wat je wil....

Mijn creaties zijn vanaf nu te zien op: www.evastaarten.nl !!

5

Hallo!

Zo, dit gaat verrassend snel!

Ja, een chocobiscuit was de bedoeling; misschien een choco mud.

Ik heb vanavond weer eens de chocoladecake van de recepten van de site geprobeerd; die is wel lekker, maar valt erg makkelijk uit elkaar (heb 'm reeds meerdere keren getest) en heeft weinig chocosmaak.

Is marsepein er echt wel lekker over? Heb er nl zelf geen ervaring mee: alle chocotaart die ik eet is meestal puur, of bekleed met ganache. Heb alleen kleine taartjes met chocofondant gegeten. Nooit een grote ermee gemaakt.

6

Ik denk dat ik 'm ga vullen met frambozenmousse en swiss meringue.
Niet te veel blabla, want dat vinden de kleine gasten te zwaar en te veel smaken.

Is fondant minder zwaar te verteren dan marsepein?

7

Of misschien voor de ganache gaan? Enig idee wat kinderen lekkerder vinden?

dan zou ik t niet met pure chocolade maken. dat is erg machtig.
een niet te dikke laag zou prima moeten zijn lijkt mij!
ik vind t in ieder geval erg lekker  :Y
zelf vind ik chocolade fondant erg stinken ook ook niet lekker.
maar smaken verschillen he!
zo ook de keuze tussen fondant en marsepein.
is voor iedereen heel verschillend wat je lekkerder vindt.

oh en als je er toch voor kiest om de taart met ganache af te werken kun je er prima puzzelplaatjes van marsepein of fondant op doen, daar gaat het niet van smelten :)

10

Bedankt!
Dat zijn fijne tips, want aan dat smelten had ik weer even niet gedacht. En ik had geen idee dat fondant stinkt?!

Dus dat wordt eenvoudiger met ganache dan fondant enzo. Dat scheelt weer!
Nu alleen nog een mooi plaatje maken. De eerste cake ligt in de vriezer.
Spannend wel weer!

Overigens: welk merk kleurstof kan ik het beste kopen voor het kleuren van marsepein; er is zoveel!!

11

In principe zijn alle kleurstoffen goed, (americolor, wilton, sommige shops verkopen kleurstoffen onder eigen naam) zorg er alleen wel voor dat het gel kleurstoffen zijn, en niet de vloeibare die je bij de Toko kunt kopen. Door de vloeistoffen  wordt je fondant/marsepein te nat, plakkerig.
Succes met het maken van je taart.

12

Geen last van te nat zijn, met de vloeibare kleurstoffen van de toko.
Je hebt maar weinig nodig, erg intensief.
De rode en groen kleurstof flesjes werken perfect.
Ik doe wel 1 dag eerder kleuren, dan dat ik het gebruik. Zo weet ik ook dat de kleur naar wens is. :)

Je moet alleen niet die kleur met smaakje pakken...jakkes wat vies :(

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

13

okee, dat wordt dus gewoon iets als gel of pasta.

Ik had eerst poeder, maar dat was heel lastig en het zat gelijk overal.

Goed idee ook om het vantevoren te kleuren zodat je zeker weet dat het de goed ekleur heeft en niet op het laatst moet herstellen of vernieuwen (en dan niet genoeg hebben....).

Als ie af is zal ik ene foto posten (over een dag of 5 dus)

Bedankt voor jullie hulp!