1

Onderwerp: Slagroom/karamel en gelatine?

Hallo,

Ik wil graag een taart maken met 1 laag chocolade mousse en 1 laag slagroom met karamel erdoor (marmeren) en stukjes banaan.
Maar slagroom loopt vrij snel uit (ook met klopfix) dus zou ik er gelatine door kunnen doen?
De advocaatmousse hier vd site heb ik ook geprobeerd en door de gelatine wordt het echt mousse achtig (erg lekker recept ook).

Aangezien ik nog niet zo ervaren ben in het bakken/vullen vraag ik jullie mening ;)
Ik wil er geen aangevette slagroom van maken.

Ik wil de karamel zelf gaan maken (al eens gedaan) maar ivm tijdnood, zou ik bv ook bebogeen kunnen gebruiken? Dat heeft ook n lekkere eigen smaak.
Moet 1001 hapjes maken voor mn verjaardag dus wou t qua vulling makkelijk houden.

Alvast bedankt!

2

Re: Slagroom/karamel en gelatine?

bebogeen is heel goed te gebruiken hoor! Is ook erg lekker in een taart!
Ik zou ipv slagroom gewoon een creme maken en daar lekker veel bebogeen doorheen doen.
Makkelijk te bewaren, snel klaar en erg lekker.

Ik heb helaas geen antwoord op de vraag of je er gelatine door kan doen.

Liefs, Zanoni

3

Of je maakt dulche de leche.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

4

ireen123 schreef:

Of je maakt dulche de leche.

lekker :P

5

Ik heb het laatst zo gedaan: 250ml slagroom, een half pakje Dr Oetker (vroeger Saroma) caramel erdoor en stijf kloppen.

Het werkte prima, was mooi 'stijf', en vré-se-lijk véél te lekker!! De caramelsmaak was perfect: aanwezig maar zeker niet (te) overheersend.  :9  :9  :9

Bedankt voor de reacties  :D

@ Annick
De karamel saroma ken ik maar het gaat mij echt om slagroom met n vleugje karamel  :9
De saroma vind ik weer te veel karamel smaak hebben haha

@ Zanoni
Ik wil echt een slagroom vulling hebben. Creme vind ik persoonlijk niet lekker. Bedankt voor je antwoord over de bebogeen. Scheelt mij weer karamel maken  :o

Ik heb hier nog kleine pakjes slagroom staan dus ik denk dat ik het vandaag of morgen gewoon uitprobeer. Kom er namelijk maar op 1 manier achter..tenzij iemand anders nog t verlossende antwoord geeft  :D
Maar goed, advocaat met slagroom en gelatine gaat ook prima dus met karamel/bebogeen zou ook goed moeten gaan.

7

Dan doe je er toch minder Saroma/Dr Oetker in, heb je ook minder caramelsmaak, of denk ik nu te simpel? :o

de saroma karamel heeft n hele eigen smaak vind ik. Vind het niet zo smaken als de karamel slagroom die ik voor mn banoffee pie maak en die is zooooooo lekker  O-)
Maar misschien zou het werken, maar of het dan stijf genoeg word weet ik niet. Misschien dat ik t n keer ga proberen. Toch bedankt voor de tip ;)

Wél antwoord op je vraag  ;) : ja, hoor je kunt gewoon gelatine door je slagroom doen.
1 blaadje op een klein bekertje is precies genoeg om het uitlopen tegen te gaan, zonder dat hij echt stijf wordt als bavarois, anders nog een blaadje er bij als je stijvere slagroom wilt. Blaadje met aanhangend vocht verwarmen tot hij smelt (niet koken), van het vuur af halen  en daarna door de slagroom spatelen. Eventueel, na het van het vuur af halen eerst 1 lepel slagroom door de gelatine mengen, (koelt het vast iets af en mengte het wat) om het daarna in zijn geheel door de slagroom te doen.

10

Anders een "dammetje" bouwen rondom van creme, dan beperk je dat tot een minimum :) verder vullen met slagroom :)

Zoals Rudolph zegt; Een goede taart is de zonde altijd waard!

11

Bij gebruik van gelatine.
Ik heb nu al twee keer gehad dat gelatine heel lang nodig had om op te stijven=24 uur.

Nu gebruik ik wel nooit erg veel gelatine, maar toch.

Dus mijn tip.
Maak het 1 dag eerder, dan is het tenminste opgesteven en heb je die stress niet.
Het hoeft na het verwerken alleen nog maar een beetje (na) op te stijven.

12 Laatst bewerkt door mieperdepiep (22-05-2012 15:46)

Maar juist met slagroom wil je het zo laat mogelijk maken, vanwege de bederfelijkheid.
Heb het zelf nog nooit gehad dat het niet goed opsteef. In principe is 2 uur genoeg hoor. Daarna stijft hij nog wel verder op, maar is hij al voldoende stijf om te verwerken. Tenzij je bulk hoeveelheden maakt en het koelproces langer duurt. Was je slagroom wel koud genoeg? Bepaalde fruitsoorten als ananas of kiwi kunnen de gelatine ook afbreken. Speeksel ook.. :s Of als hij dus aan de kook geweest is, dan neemt de bindkracht af.

13

mieperdepiep schreef:

Maar juist met slagroom wil je het zo laat mogelijk maken, vanwege de bederfelijkheid.
Heb het zelf nog nooit gehad dat het niet goed opsteef. In principe is 2 uur genoeg hoor. Daarna stijft hij nog wel verder op, maar is hij al voldoende stijf om te verwerken. Tenzij je bulk hoeveelheden maakt en het koelproces langer duurt. Was je slagroom wel koud genoeg? Bepaalde fruitsoorten als ananas of kiwi kunnen de gelatine ook afbreken. Speeksel ook.. :s Of als hij dus aan de kook geweest is, dan neemt de bindkracht af.

Alles volgens het boekje, was trouwens met aardbeien en geen grote hoeveelheid mss 0.5-1 liter.
En toch....vertikte de gelatine om binnen 4 uur stijf genoeg te zijn.
Had 24 uur nodig.
Slagroom, cruciaal hierbij is koeling, en tijdens het opstijven staat het beslist in de koeling.

Is een van de dingen wat fout kan gaan;(

14

Tja, soms zit het mee, soms zit het tegen blijkbaar... :think:

@mieperdepiep

Bedankt! Ik heb met de advocaat mousse hier vd site het een avond van te voren gemaakt zodat ik zeker wist dat het goed stijf was. Maar jij raadt dat af? Slagroom (geklopt) is in de koelkast toch nog wel n tijdje goed? Nou ja tijdje, toch zeker 3dagen? Niet dat ik van plan was t zolang te bewaren maar voorals je taart niet die dag opkomt kun je n dag later nog n stukje nemen.

@ ireen123

Wou t ook n avond van te voren maken. Is het tenminste goed stijf geworden. Werk nog niet zolang met gelatine dus neem vaak t zekere voor t onzekere ;) Jij natuurlijk ook bedankt voor je tip!

16

Gewone geklopte slagroom hoor je eigenlijk dezelfde dag te eten. (= een VWA-regel) Nou stabiliseert de gelatine hem nou juist al, maar niet zozeer op houdbaarheid, maar alleen tegen het uitlopen van de room. Verder houden suiker en zuren de slagroom nog iets langer houdbaar én het feit dat hij 'ingeseald' zit tussen de fondant/ marsepein.
Maar dat maakt de slagroom niet ineens dágen langer houdbaar. Voor mensen buiten mijn eigen gezin houd ik zelf de veilige marge van binnen 24 uur de slagroom opkloppen om te vullen en de taart te eten.   
Zelf echter eet ik gerust nog een dag dáarna, of zelfs.. en heb hem nog niet bedorven geproefd.

17

annick67 schreef:

Ik heb het laatst zo gedaan: 250ml slagroom, een half pakje Dr Oetker (vroeger Saroma) caramel erdoor en stijf kloppen.

Het werkte prima, was mooi 'stijf', en vré-se-lijk véél te lekker!! De caramelsmaak was perfect: aanwezig maar zeker niet (te) overheersend.  :9  :9  :9

OEEEH, heb dit net gemaakt en het is zó lekker! En perfecte textuur inderdaad! Jamjam1