1

Onderwerp: mbc eiwit of eiwitpoeder?

Ook ik ga me eens wagen aan de mbc ( wordt tijd na anderhalf jaar bakken en vullen ...)
Heb nu alleen de vraag wat slimmer/beter is: maken met verse eiwitten of met eiwitpoeder?

En is de taart dan buiten de koelkast houdbaar?

Alvast bedankt :)

2

Re: mbc eiwit of eiwitpoeder?

goedenmorgen
ik maak meestal met verse eiwitten
en dan verhitten tot min 70 gr en dan is het gewoon veilig.
kan buiten de koeling bewaard blijven

als ik veel moet maken dan haal ik een liter eiwit bij de sligro
dat is super makkelijk.
het zou wel handig zijn als er ergens pakken eiwit te koop waren van halve liters!

ik heb het nog nooit met eiwitpoeder gemaakt.

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

3

Ik maak het juist altijd met poeder; ik neem liever gewoon geen risico. Maar ik ben een watje wat dat betreft, want zoals spidygirl zegt kan je het gewoon veilig maken.. Ik neem alleen liever het zekere voor het onzekere.

Poeder doe je wel heel lang mee: 20 gram in een portie mbc... Je zou een zakje van 100gr kunnen kopen bij de webshop en eens kunnen testen wat jij fijner vind werken, misschien?

Succes!

Groetjes,
Marieke

4

Ik ga ook altijd voor vers :Y Inderdaad meten met een suikerthermometer tot het heet genoeg is geweest :thumb:

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

5 Laatst bewerkt door mieperdepiep (22-05-2012 15:28)

Vers eiwit gebruiken is gewoon veilig, hoor. Mist je weet wat je moet doen en het voldoende verhit is. Of door op de Italiaanse manier er 121 graden suikerstroop bij te voegen, of het op de zwitserse manier tot 72 graden au bain Marie te verwarmen.
Als je dat doet is het net zo veilig als de verse eieren in je biscuit.  ;)
Én lekkerder dan met eiwitpoeder, dat blijft ik toch wat muffiger vinden.
In principe kun je MBC buiten de koelkast bewaren, maar weet niet hoeveel uur/ dag daarvoor staat.

Ook belangrijk dat je dan de overige hygienemaatregelen kent, zoals de eieren niet breken tegen de wand van de schaal waarmee je daarna de MBC gaat maken.

6

Ik had ook eiwit poeder gehaald en wilde vandaag al gaan maken.

Ik heb geen thermometer in huis, anders had ik het wel geprobeerd met verse eieren. Niet dat ik weet hoe het met eiwit poeder moet hoor.
Kom maar net (niet zo lang) kijken.

Moshana's taarten, magie is niet ver te zoeken
www.facebook.com/moshanas.taarten

wie weet de exacte verhoudingen met eiwitpoeder?

ik las net 20 gram per portie maar hoeveel is die portie?

gr

8

ik maak altijd verhouding 1-2-3
Ik gebruik dan  mbc van een pakje roomboter voor ruim 12 cupcakes.
Liever te veel dan te weinig als je toeven spuit.

Ik gebruik dus 12 gr eiwit, 71 gr of ml water (totaal 83), 166 gram suiker en 250 ongezouten roomboter...

9

ik doe ook altijd eiwitpoeder gewoon het idee voor mij zelf dat ik dan zeker weet dat het goed is.