1

Onderwerp: Moet je echt tylose door fondant mengen als je tappits gebruikt?

Hallo,
Ik wil zo tappits gaan bestellen, maar moet ik er dan ook tylose bij bestellen?  :o
Alvast bedankt!

2

Re: Moet je echt tylose door fondant mengen als je tappits gebruikt?

Ligt eraan welke fondant je gebruikt. Bij FunCake bv heb ik meer moeite met de letters eruit te krijgen dan bij andere merken fondant. Dan gebruik ik vaak niet eens tylose. Wanneer ik de lap dun heb uitgerold laat ik deze wel even drogen zodat je de letters er makkelijk uitkrijgt. Sommige leggen de tappits in de vriezer maar wanneer ik dat doe dan krijg ik de letters er wel goed uit maar deze vervormen dan weer snel na het ontdooien  :s

3 Laatst bewerkt door Henriette34 (20-05-2012 10:19)

Ik gebruik het er nooit door bij letters enzo

Ik gebruik tylose voor:

- Maken van lijm, water met beetje tylose. Plakt beter dan alleen water. Ik gebruik het dus voor opplakken van de letters.
- staande poppetjes, tylose in fondant van de beentjes
- lussenstrik
- kroontjes

Voor gebruik van fondant bij letters: GEDULD is het belangrijkste ingredient. Dun uitrollen, paar minuten laten drogen. Dan pas letter uitsteken, uit de tappits slaan en weer paar minuten laten drogen voordat je ze weer oppakt.

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

4

In de winkel doe ik niet anders dan de tappits demonstreren met funcakes fondant.. en doe er nooit tylose door.

Rol je fondant dun uit, (ong 1.5 mm) laat het even een seconde of 20 aandrogen zodat het niet plakkerig aanvoelt, en dan met de tappits de letters uitsteken en op je werkblad er uitslaan..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

Heel erg bedankt allemaal voor de tips! Dan probeer ik het gewoon zonder tylose en anders kan ik altijd nog tylose kopen..

6

Gisteren voor de eerste keer de tip met de huishoudfolie gebruikt.

Fondant dun uitrollen op een beetje maïzena, hierover huishoudfolie (van de niet al te plakkende soort, bv. van de Action) en dan met de tappits de letters "uitsteken". Infeite druk je dus door de folie de letters door. Goed schuiven en dan komt de letter los van de rest van het fondant. Moet je enkel nog de folie eraf halen en dan heb je mooie letters die niet vervormd zijn door het pulken, en je hoeft geen tylose te gebruiken.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

7

Ik gebruik nooit tylose voor de tappits, geen probleem

taartenvanirma.simpsite.nl
Alles kan, behalve omhoog vallen, dat is onmogelijk...

8

Marie-Popo, goed idee zeg! Ga ik ook proberen met het aluminium folie.

9

Ik heb het geleerd met een how-to van Youtube. Eerst de tappits in de poedersuiker dopen.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

10

Deze was het: http://www.youtube.com/watch?v=cyS7msb13jE
Ik gebruik nooit tylose.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

11

Lotje1986 schreef:

Marie-Popo, goed idee zeg! Ga ik ook proberen met het aluminium folie.

Plastic huishoudfolie, hoor, geen aluminiumfolie ;)

Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

12

Bommeltje schreef:

In de winkel doe ik niet anders dan de tappits demonstreren met funcakes fondant.. en doe er nooit tylose door.

Rol je fondant dun uit, (ong 1.5 mm) laat het even een seconde of 20 aandrogen zodat het niet plakkerig aanvoelt, en dan met de tappits de letters uitsteken en op je werkblad er uitslaan..

Ik prbeer het ook eltijd zo, maar ben ten 1e bang dat mijn lineaal breekt (bij mijn letters en cijfers)  en ik krijg zo de letter of cijfer die als eerste op het lineaal zit er niet uit....  Tip ???????

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

13

ik rol het fondant heel dun uit, smeer het lichtjes in met crisco en dan mep je de letters er zo uit hoor. Daarna even laten drogen voor je ze oppakt.

14

Zeker met fondant nooit huishoud folie gebruiken (en las ik nou ergens alumiumfolie? dat gaat echt niet werken)

Huishoudfolie vind ik een noodsprong als je marsepein gebruikt. 
Dat filmpje op youtube waar ze de tappits in poedersuiker dopen.. Ja dat werkt bij wit fondant, maar andere kleuren worden echt lelijk als je dan met poedersuiker aan de bovenkant van de fondant gaat werken. Crisco zou ik niet aan de bovenkant van je fondant smeren, daar wordt het juist wat plakkeriger van, en kan gaan glimmen.

Ik werk ondertussen bijna 4 jaar met tappits, en sla ze altijd op tafel er uit, nog nooit een lineaal gebroken.  Ook de eerste cijfers en letters sla ik er gewoon zo uit, maar hou de lineaal in een hoek van 70 graden richting het tafelblad, zodat de letter wel de ruimte heeft om er uit te komen.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

15

Bommeltje schreef:

Zeker met fondant nooit huishoud folie gebruiken (en las ik nou ergens alumiumfolie? dat gaat echt niet werken)

Huishoudfolie vind ik een noodsprong als je marsepein gebruikt.

Waarom niet, Bommeltje?
Bij mij werkte het geweldig goed met de huishoudfolie en het fondant...

Ik gebruik ook altijd huishoudfolie als ik letters nodig heb, heb de tip in de winkel gekregen. Zou ook wel willen weten waarom het beter is om niet te doen?

17

ik vind met huishoudfolie de letters ook lelijker worden. Er komen allerlei kleine streepjes op. Doe eens een met en een zonder folie. Zooooo'n groot verschil. Het is gewoon zonde.
Het enige dat je nodig hebt is geduld, geduld, geduld....
Even aan de lucht laten drogen en het gaat prima. Maar dus echt paar minuten uittrekken voor de letters. En ja, geduld is lastig. Maar wordt zoveel mooier dan met plastic erbij...

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

18

En vooral heel dun uitrollen... Bij mij lukt het af en toe niet, maar dan blijkt altijd dat ik te ongeduldig was met het uitrollen en dat de letters gewoon nog te dik zijn!

Website: www.tuinentaart.nl Twitter: @tuinentaart
Facebook: http://www.facebook.com/TuinenTaart

19

Met huishoudfolie is inderdaad een ramp. Doordat je dus op de lap+hhfolie drukt/trek je er, zoals Henriette zegt, streepjes in.

@jo-oosie: meestal sla ik mijn liniaal op een tooltje uit. Ik leg dan een tooltje (of dowel) dwars op mijn werkblad en sla dan voorzichtig met mijn liniaal op de tool vlak voorbij het punt waar de letter zit. Deze valt dan zo voor de tool op mijn werkblad. Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Ben niet zo goed in uitleggen  :o

20

Ik denk dat het dan gewoon beginnersgeluk geweest is bij mij, want ik heb geen streepjes met de huishoudfolie.
Of mss het soort huishoudfolie dat ik gebruikt heb in combinatie met de maizena.

Ik gebruik ook nooit tylose, en werk altijd met funcakes.

Wat ik de laatste tijd doe, en wat bij mij echt hartstikke goed werkt, is de letters is even te laten drogen (meestal maar een minuutje ofzo!) voordat ik ze uit de tappits wip. Ze gaan er dan veel makkelijker uit EN ze vervormen niet :)

Een taart maakt van elke gelegenheid een speciale gelegenheid!

22

Ik krijg de letters er uit door met de tappit op een rollertje te tikken.
Op de officiele manier breek ik ze namelijk :o

Groetjes van Mireille
www.taartopmaat.nl

23

MireilleF schreef:

Breek je dan de tappit of de letter??
Ik ben namelijk toch elke keer 'bang' dat ik de letters op de tappit beschadig....

Ik heb 't ook wel gedaan op de kleine witte roller van Wilton, maar kreeg daar hele kleine krasjes op....   :/

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

24

MireilleF schreef:

Dat bedoelde ik dus eigenlijk ook..... ;)