1

Onderwerp: Ojee, niet weer!

Ik ben nu al een tijdje bezig met het bakken en bekleden van taarten, het boetseren en decoreren gaat hartstikke goed, maar het bekleden wat minder.

Ik zie steeds van die ontzettend strakke taarten voorbij komen en op het moment dat ik mijn taart moet bekleden breekt de hel los..
Ik knoei altijd met hetzelfde om, de onderste rand..

Ik krijg die rand onderin niet mooi strak, er komen scheuren in en allemaal vouwen, ik probeer het dan ook elke keer maar weer te verbloemen met een sierrandje of een strikje, maar ik wil ook eens zonder!

Wie heeft de ultieme tip(s) om een mooie strak afgesneden onderrand te krijgen?

Want zie er keer op keer weer tegenop om mijn taartjes te bekleden  :(

A wonderfull hobby!
http://www.stephcakes.nl

2

Re: Ojee, niet weer!

Niet te dun uitrollen en de rand steeds heel voorzichtig blijven optillen en de plooien eruit strijken. Niet te snel, dan vouw je de plooien dicht.

Groet, Jolanda

3

Echt centimeter voor centimeter vanaf de bovenkant gaan werken. Dus eerst een centimeter strak leggen rondom je hele taart en zo steeds iets naar beneden, terwijl je voorzichtig de plooien blijft optillen.

Makkelijker gezegd dan gedaan, vrees ik. :lol: Succes!

Groetjes,
Marieke

4

Ik had dat probleem ook, maar nu ik mijn taartje op een schaaltje of iets zet dat kleiner is dan mijn taart heb ik dat niet meer. Doordat mijn marsepein/fondant nu recht naar beneden hangt (en niet meer op de ondergrond 'stoot'), kan ik het makkelijker glad/strak langs mijn taartje bekleden. Misschien werkt dit ook voor jou?

Gr.
Sandra

5

In ieder geval niet naar beneden strijken, maar je hand in de vorm van een kommetje doen en (wel centimeter voor centimeter van bovenaf) een beetje naar boven strijken...

Klinkt heel lastig, maar als je het eenmaal iemand hebt zien doen, valt het echt mee. Ik zou zeggen, kom een workshop volgen, maar Franeker is voor hier wat uit de buurt... Misschien dat iemand in de buurt je het eens voor kan doen en anders zeker op youtube, daar heb ik het destijds ook gevonden...

Website: www.tuinentaart.nl Twitter: @tuinentaart
Facebook: http://www.facebook.com/TuinenTaart

6

MamaSan schreef:

Ik had dat probleem ook, maar nu ik mijn taartje op een schaaltje of iets zet dat kleiner is dan mijn taart heb ik dat niet meer. Doordat mijn marsepein/fondant nu recht naar beneden hangt (en niet meer op de ondergrond 'stoot'), kan ik het makkelijker glad/strak langs mijn taartje bekleden. Misschien werkt dit ook voor jou?

Gr.
Sandra

Dat lijkt me een goede tip zeg! Die ga ik ook eens uitproberen.

Aldoende kom ik steeds een stapje verder!

7

In ieder geval al het overtollige fondant meteen wegsnijden. Dus een klein extra randje onderaan en dan beginnen met glad maken. Als alles strak om je taart zit snij je het laatste restje fondant weg.

jadimi schreef:
MamaSan schreef:

Gr.
Sandra

Dat lijkt me een goede tip zeg! Die ga ik ook eens uitproberen.

Ik ontdekte via de BBC de website weddingcakes.com . Via deze kunstenaar en zijn medewerkers vind je een heleboel foto's en filmpjes over how to en een hele hoop inspiratie. Kijk ook even op zijn Facebookpagina en bij Satin Ice.

Daarop staat ook (ergens) een filmpje over het bekleden op de hierboven beschreven manier. Ik deed het eerst op de manier die jij beschrijft, maar deze methode gaat bij mij, net als bij Sandra, echt veel beter.  :Y

Twee keer knippen, nog te kort.