1

Onderwerp: Help koekjes worden zach door Royal Icing

Ik heb nu al een aantal keer koekjes gemaakt met Royal Icing en mijn koekjes worden er heel zacht door.

Ik bak nu mijn koekjes laat ze goed afkoelen, dan decoreer ik ze met royal icing en laat ik ze een paar uur drogen en stop ze dan in een luchtdichte trommel....wat doe ik verkeerd?????

Re: Help koekjes worden zach door Royal Icing

geen idee maar ik vind het ook lastig om ze goed bros te houden, ons huis is best vochtig ook :(  daarom maak ik ze ook niet zo vaak. wat ik doe omdat ik denk dat het helpt, is rijst onderin de (ikea) trommel.

succes ermee!

liefs marieke

3

ik heb dit ook en begrijp niet waardoor dit komt?
denk dat het met de kwaliteit van de icing te maken heeft maar zou het niet weten?

4

Rijstkorrels ga ik nog wel keer proberen...al twijfel ik eraan of er echt vocht in een trommel komt....
Ik gebruik de funcake mix en volg de beschrijving tot op de letter  :)
Maar vind het in ieder geval al fijn om te weten dat ik niet de enige ben met dit probleem en hopelijk kan iemand ons hier op het forum het licht laten zien :).

5

Ik heb de beste resultaten wanneer ik de koekjes niet afdek bij het bewaren. Desnoods een theedoek erover, maar meer echt niet. Ik denk dat de luchtdichte trommel het probleem is.

6

Icing moet eigenlijk wel langer dan 'een paar uur' drogen, al weet ik natuurlijk niet precies hoe lang je daarmee bedoelt ;) Ik laat mijn koekjes altijd minstens een nacht aan de lucht drogen voordat ik ze in een trommel doe :) Dan doe ik ze in een trommel van IKEA met een soort van rekje onderin. (ikea.com/nl/nl/catalog/products/40131909/) Onder dat rekje leg ik inderdaad rijstkorrels om eventueel vocht op te nemen.

Wat ik als tip heb geleerd om het laatste vocht (en eventueel vocht wat uit je icing in je koekjes trekt) weg te krijgen is om de koekjes na het decoreren weer even in de oven te doen :) Een uur op 40 a 50 graden en als je oven niet zo 'koud' kan, moet je de ovendeur een stukje open laten staan :) Zo verdampt het vocht, maar blijft icing als het goed is helemaal intact!

Groetjes, Monique

7

Dankjulliewel dat zal ik in keer gaan proberen. We hebben hier een zwart monster in huis lopen dus ik probeer altijd alles zo snel mogelijk te verpakken zodat er maar geen zwarte hondenharen bijkomen maar afdekken met een theedoek zou dat natuurlijk ook moeten voorkomen.

En ik ga hem op mijn lijstje voor spullen bij de ikea zetten, dat lijkt me erg handig :)

8

koek trommel van vroeger was ook niet luchtdicht.
gewoon blik

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

9 Laatst bewerkt door Regenboog (18-05-2012 19:14)

ik gebruik een mooie glazen pot van de action, in de dop zit zo'n plastic afsluitring.
Ideaal en dat voor maar 2 euries :)