Hallo allemaal,
Heb van de week de originele red velvet CC's gemaakt met de cream vanille frosting. Kan vol overtuiging zeggen dat ik nog nooit zo'n lekkere CC's heb gehad. Ook bij de Freubeldames vielen ze goed in smaak. Er zijn al wat verwijzingen naar de CC's, maar het originele recept staat nog niet op de site, bij deze vertaald en wel!!
RED VELVET CUPCAKES
Hoeveelheid is goed voor ongeveer 25 CC's
Oven voorverwamen op 175 graden.
300 g fijne suiker
100 gram boter (kamertemperatuur)
2 eieren
300 g cake bloem (krijg je door 30 a 40 g bloem te vervangen door maizena)
2 tbs (30 g) cacao
1 tsp (5 g) baksoda (Natriumbicarbonaat, verkrijgbaar bij oa apotheek)
snufje zout
240 ml karnemelk (kamertemperatuur)
rode vloeibare kleurstof (officieel staat 1,5 eetlepel)
1 tsp (5 ml) vanille essence
1 tsp (5 ml) (appel)cider azijn
Bloem zeven en even apart zetten. Boter met de suiker goed luchtig kloppen (5 min). Voeg de eieren toe. Mix apart in een kommetje de kleurstof, vanille essence en de cacao. Voeg dit hierna bij het beslag. Meng het zout met de karnemelk en voeg dit om en om met de bloem in 3 keer bij het beslag. Doe de baksoda en de azijn bij elkaar in een kommetje (gaat bruisen), roer even en ook dit bij beslag voegen. Nu even goed doormixen (ook even de randen met een spatel los maken). Vervolgens een flinke eetlepel per CC en voor ongeveer 18 a 20 minuten in de oven.
Ik weet dat het recept voor de frosting al een paar keer op de site staat, maar ik zet 'em voor de volledigheid toch even hierbij.
CREAM VANILLE FROSTING
Is ruim genoeg voor 30 CC's
90 g bloem
480 ml melk
400 g ongezouten Boter
400 g fijne kristalsuiker
10 ml (2 tsp) vanille essence
Klop de bloem en het melk samen in een steelpannetje. Aan de kook brengen (goed blijven roeren over de bodem) en 10 - 15 minuten laten doorkoken. Hierna afdekken met bakpapier en af laten koelen tot kamertemperatuur.
Boter flink smeuig en luchtig kloppen. Langzaam de suiker toevoegen en tot slot de vanille. Als alles goed is gemengd de afgekoelde melk/bloem-mix erbij en dan 5 minuten op medium/hoog kloppen. Afdekken en 15 minuten (geen minuut langer!!) in de koelkast.
Nu....flinke laag op de CC's :9
Naar smaak versieren met nootjes, chocolade bolletjes etc.
SMAKELIJK :)