Re: Koekjes
Hoi,
Even een reactie op de vraag of zeeuwse bloem hetzelfde is als gewone bloem bij de supermarkt. Dit is voor zover mijn kennis reikt, niet zo.
Uit een boek haal ik de volgende informatie:
Zeeuwse bloem is vergelijkbaar met patentbloem. Het verschil zit in het zetmeelgehalte van de tarwekorrel en de bindkracht ervan. Dit heeft te maken met de streek waar de tarwe vandaan komt. Zeeuwse bloem komt van oorsprong uit Zeeland. Door het zeeklimaat en de vette klei bevat de tarwekorrel minder zetmeel, is vochtiger en heeft minder bindkracht. Zeeuwse bloem is rijk aan enzymen en bevat weinig gluten, die bovendien ook nog eens zeer rekbaar en elastisch van karakter zijn. Al deze eigenschappen maken deze wat vettig aanvoelende bloem bij uitstek geschikt voor het maken van koekjes die, zoals banketbakkers het noemen, een 'drijvend' karakter moeten hebben. Wanneer er voor dit soort koekjes in plaats van Zeeuwse bloem bijvoorbeeld patentbloem zou worden gebruikt, wordt de structuur van de koekjes harder en kartonachtig. Voor veel koekjes in dit boek (helaas weet ik niet de exacte titel meer, volgens mij was het: koekjes of zo (witte kaft met daaromheen een poster met afbeeldingen van alle koekjesrecepten in het boek).
Tegenwoordig komt Zeeuwse bloem vooral uit Noord-Duitsland en is het in ons land moeilijk verkrijgbaar. Krijger Molenaars in Renesse is de grootste fabriek van Zeeuwse bloem in ons land, maar het is ook bij alle betere banketbakkers te koop waar ze nog zelf koekjes bakken.
IK hoop dat jullie wat aan deze informatie hebben. Misschien dat de fabriek in Renesse een website heeft en anders zou ik als ik jullie was, kijken naar een molen in de omgeving en daar verder vragen.
Succes!