1

Onderwerp: Even alles op een rijtje

Er staat al heel veel op dit forum, maar zie door het bomen het bos niet meer. Waar gebruik ik nou RI voor, Gumpaste, sugerpaste, enzovoorts voor.

Stel ik bekleed mijn taart met marsepein en wil daarop een regenboog maken... maak ik dat van marsepein, van RI, gumpaste... (moet rechtop staan). En vlindertjes met de vleugeltjes omhoog. (Heb daar een uitsteker voor)..

Snappen jullie wat ik bedoel? Ik kom er niet echt uit....

2

Re: Even alles op een rijtje

Voor het maken van decoraties die moeten uitharden, kun je een beetje tylose door rolfondant mengen. Ongeveer 2 theelepels op 500 gram fondant.

Je kan dit dus gebruiken voor de vlinders en voor de letters die je rechtop wil zetten. Je moet dan wel de letters wat dikker uitsteken dan anders.

Ik doe meestal de tylose door de fondant en dan een paar dagen in een dichte zak. Daarna goed kneden en de vlinders uitsteken. Leg dan de vlinders tijdens het drogen in de hoek van een bakblik of een paar stroken aluminium vouwen, waar je ze tegenaan kan leggen. Na een dag draai je de vlinders om.  Dit dan weer een paar dagen laten uitharden.

Als je fondant hebt die uit hardt hoef je helemaal geen tylose toe te voegen...Ik doe het nóóit, wordt de fondant nl ook niet lekkerder van!
RI is royal icing....ik gebruik het om wat zwaardere versieringen vast te plakken op de taart, dit hard uit. Het is ook te spuiten met een spuitzak.
Volgens mij is Sugarpast gewoon fondant...

Als ik een vlindertje maak, vouw ik van karton een W en hier laat ik mijn vlindertjes met de vleugels omhoog op drogen.

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

Dank jullie wel voor de reacties! Ik werk nooit met fondant (op het bankje met de twee beertjes na dan) omdat bij ons niemand dat lekker vindt.

Ik zou fondant kunnen halen en deze mengen op kleur en enkel kunnen gebruiken voor decoratie. Hoelang is het dan ongeveer houdbaar (met tylose goed afgesloten in de koelkast?)