1

Onderwerp: Decoratie breekt steeds....

Hoi hoi,

Ik heb een vraagje...
Hoe komt het toch dat m'n decoratie steeds breekt als ik het op wil brengen??
Bijvoorbeeld, ik maak van te voren m'n decoratie al klaar voordat ik het opbreng.
Vanmorgen heb ik m'n taart gevuld, afgesmeerd en in de koelkast gezet. Toen ben ik m'n fondant gaan kleuren, uitsteken en opzij gelegd. Toen ik daar mee klaar was ben ik het taartje gaan bekleden... op het moment dat ik de itgestoken bloemen aan wo brengen begonnen ze al te breken!!! Echt frustrerend ...  :grr:
Het is niet dat m'n fondant te dun is uitgerold.
Wie kan me hier bij helpen, hoe doen jullie het??

2 Laatst bewerkt door saskiahuisman (14-05-2012 07:19)

Re: Decoratie breekt steeds....

Hoi,

Waar bewaar je de decoraties in? Als je het goed doet, bewaar je deze in een goed afgesloten bak. Als je ze zacht wil houden, doe je daar dan nog plastic folie overheen. Als je ze hard wil laten worden, laat je dat weg. Het kan ook liggen aan de verhouding tylose en flower paste. Gebruik je fondant voor je decoraties en welk merk fondant gebruik je. Want daar kan het ook nog aan liggen.

3

TSja dat kunnen verschillende oorzaken zijn. Als  fondant gedroogd is dan is het breekbaar.
Of als je de fondant inderdaad met te veel tylose maakt breekt dat nog sneller. Of je hebt de fondant met tveel poedersuiker droog gekneed. Een beetje crisco erdoorheen helpt.

Succes

Zonder taart geen feest!

4

Hoi Saskia en Corientjuh,

Ik heb dit keer geen tylose gebruikt.
Ik gebruik Satin Ice fondant.
Ik heb wel de fondant gekleurd met Americolor...
De keer die ik in het voorbeeld noemt heb ik niet de uitgestoken fondant afgesloten bewaard omdat ik het zodra ik klaar was met uitsteken het gelijk zou gaan gebruiken...
Ik zou eigenlijk wel graag willen weten hoe anderen het doen.
Hoe doen jullie het?? Bijvoorbeeld: Het is maandagavond en je moet een taart  zaterdag klaar hebben.... Wat en hoe doen jullie dan??
Kunnen jullie uitleggen hoe jullie dat aanpakken??

Ik ben er echt heel benieuwd naar.
Ik weet wel dat natuurlijk iedereen zo zijn eigen manier heb maar toch....

5

Ik bewaar bloemen eigenlijk nooit afgesloten, maar gewoon in een bakje in de kast, zonder deksel dus.
Behalve als ik marsepein bloemen van te voren maak, die worden afgedekt met folie en gaan dan ook nog in een goed sluitende doos.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

6

ow oke.

Dank je wel voor je antwoord Addy.

7

Als ik mijn decoraties wil bewaren dan dek ik ze niet af. Dan kunnen ze te zacht worden.
Decoraties die later op een taart geplaatst kunnen worden zoals bloemen en boetseersels, kun je gemakkelijk van te voren maken. Decoraties zoals sieranden en dergelijke die plaats je gelijk op de taart en maak ik oko niet van te voren.

Eigenlijk komt het aan op een goed planning en wat ervaring. ik gebruik pettinice van bakels die is zelfhardend dus als ik daarmee werk dek ik het tussentijds wel altijd meteen af. Ook steek ik niet teveel decoraties tegelijk uit. DAn kunnen ze namelijk snel uitdragen.

Succes

Zonder taart geen feest!

Hoi,

Ik gebruik ook altijd Pettinice van Bakels. Vind ik de beste fondant voor decoraties. Wordt ook goed hard.
Als de decoraties hard moet worden, laat ik deze zo opdrogen en uitharden. Ik gebruik wel tylose er door heen, zodat het nog beter hard wordt. Als ik het eetbaar wil houden, bewaar ik het in een goed afgesloten bak met plastic folie erop.

Zo zie je maar dat iedereen een andere manier heeft.
Succes!