1

Onderwerp: Angelfood cake zuur! Wat is er misgegaan?

Vandaag Angelfood cupcakes getracht te maken, maar de eerste lading was heel zuur. Daarop heb ik de rest v/h deeg weg moeten gooien  :( Structuur en alles was goed. Maar smaak te zuur om te kunnen eten. Na googlen denk ik dat het probleem hem zit in wijnsteenzuur. Maar ik heb ook gewoon recepten uit boeken die specifiek vragen om wijnsteenzuur en niet wijnsteen poeder... Wat doe ik dan verkeerd? Iemand ervaring met angelfood cake? Alvast dank voor de hulp.

2

Re: Angelfood cake zuur! Wat is er misgegaan?

hoeveel wijnsteenzuur heb je erbij gedaan?

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

3

In het recept stond 1,5 theelepel op 12 eiwitten. Later had ik het nog eens geprobeerd met de helft van het recept, 6 eiwitten en heb ik de wijnsteenzuur in verhouding de helft gedaan. Toen was het niet goed gerezen en nog steeds zuur. Dus dat was 3/8 theelepel. Ik snap er niks van.  :/

4

lijkt mij inderdaad goed, wijnsteenzuur heb je niet zo veel van nodig voor de eiwitten. Genoeg suiker bijgedaan?

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

5

Leek mij ook idd. En @ suiker, dat was ff flink omrekenen met al die cups en sifted en unsifted. Ik had 170 gram poedersuiker volgens mij en 200 gram fijne suiker. Werd in het recept ook onderscheid in gemaakt. Heb er nog een recept naast gehouden uit dat bakboek, voor de niet-cupcake variant stond er een recept in (lijkt me dat het weinig af wijkt van cupcake variant) en daar stond in totaal 375 gram suiker dus ook daar zag ik het positief in tegemoet. Overigens was het zure echt heel zuur dus 100 gram suiker meer of minder had het niet kunnen verdoezelen. Of t moet zijn dat dat spul op suiker hoort te reageren. Maar lijkt me sterk.
Ondertussen ben ik erachter dat het iig 1 iemand anders wel is gelukt met wijnsteenzuur (dus niet poeder maar echt zuur) die grote cake te maken. Cupcakes had ze helaas nog niet geprobeerd. Maar dan zou het toch iig mogelijk moeten zijn. Denk ik dan  :think: