1

Onderwerp: HELP!!! Smootheren lukt niet, wie weet raad? Ligt t aan Satin Ice???

Ik moet morgen een bruidstaart af hebben en vond de ivoor kleur van Satin Ice zo mooi, dus voor de eerste keer SI gekocht. Heb zojuist de eerste laag bekleed maar mijn smoother plakt gewoon aan het fondant. Al 2x smoothers afgewassen dus daar ligt het niet aan. Ik heb dit nog nooit meegemaakt!
Ligt het aan de Satin Ice of zou het iets anders kunnen zijn, ik snap er niets van en ga me nu toch zorgen maken over de bruidstaart. Die moet toch echt strak worden!
WIE WEET RAAD????

2

Re: HELP!!! Smootheren lukt niet, wie weet raad? Ligt t aan Satin Ice???

Ik denk dat het misschien aan de fondant ligt, maar waarschijnlijk meer aan het weer. Volgens mij is de vochtigheidsgraad weer hoog. Mijn fondant plakt en kleeft ook van alle kanten. Het is net kauwgom!!

3

Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat ik niet kon smootheren! Het fondant plakt zo erg aan de smoothers dat ik het er bijna af trek...
Iemand tips want de taart moet echt af...

4

Airco kopen. Lucht is megavochtig. Of gewoon met je handen en evt poedersuiker

5

etmc schreef:

Airco kopen. Lucht is megavochtig. Of gewoon met je handen en evt poedersuiker

Klopt: tis (best) warm en (super)vochtig, killercombo voor taarten, fondant, etc. etc......

Succes!

6

Beetje maizena op je smoother  :Y

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

7

Ik ga de maizena proberen, hoop alleen dat het niet vlekt op ecru fondant... Bedankt voor de tip!

8

Ventilator erop!

9

Plakkerige fondant komt nu echt door 't weer en dan met name door de luchtvochtigheid. Dus inderdaad in de weer met maizena. Ik pak hiervoor altijd 2 zakdoeken en doe daar een flinke lepel maizena in. Samenbinden met een elastiekje en je hebt een mooi dustzakje. Beginnen met een klein beetje. En dus geen witte waas. Je hoeft 't niet te zien, maar zult het verschil heel snel merken.

Succes!

Jac's taartjes ...... naar wens gemaakt voor elke gelegenheid!
www.jacstaartjes.nl

10

Heb net hetzelfde probleem gehad, het is een crime om nu te bekleden. Maizena helpt wel en zodra je merkt dat je smoother begint te plakken weer bepoederen. Dat heb ik net te laat gedaan en mijn fondant bleef aan mijn smoother plakken, nu even bedenken hoe ik dat ga maskeren :)

Het is te laat voor je bruidstaart, maar ik had gisteren precies hetzelfde bij mijn taart. Op de site van Satin Ice geven ze aan om dan poedersuiker door de fondant te kneden voordat je het verder verwerkt. Hoeveel hangt natuurlijk af van hoe vochtig het is. Bij ons was gisteren de luchtvochtigheid 95%, gemeten met een geijkte hygrometer  :s

Twee keer knippen, nog te kort.

12

Pfff, ik heb nog nooit zo'n niet-strakke taart afgelverd. Met maizena ging het wel een beetje, maar echt mooi is t niet geworden. Gelukkig eerder deze week veel extra bloemen gemaakt, die kwamen nu mooi van pas. In ieder geval bedankt voor jullie tips!
Groetjes,  Paula