1

Onderwerp: Taart krimpt in na uit de oven halen

Hallo,

Ik heb een vraagje, kan iemand mij helpen met het volgende probleem, mijn taarten krimpen elke keer in als ik ze uit de oven haal.. Ze zijn dan nog wel luchtig, maar niet meer zo mooi bol en groot als toen ze in de oven stonden.
Wat kan ik hier aan doen?

2

Re: Taart krimpt in na uit de oven halen

Move to ~> Bakken & Vullen

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

3

Of je bakt ze te kort of te lang. Als ze wel gaar zijn te lang ;)

4

wanneer een biscuit gaar is, krimpt ie. Dat is een makkelijke manier om te zien dat het gaar is ;) 
Dan moetie ook wel uit de oven; hoe langer je 'm nog in de oven laat, hoe kleiner hij wordt :s

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

5

Op de verpakking staat, 25 minuten bakken... Dat doe ik dus... maar dat is dus te lang???
Hij Krimpt pas als hij uit de oven komt...

6

Is hij wel gaar? De baktijd is een richtlijn geen garantie...

7

Ja, hij is dan wel gaar...

8

Nou dan is t dus te lang :)

9

Wat adviseer je? 20 min.?

10

Ik adviseer om te kijken en te voelen en evt je temperatuur wat lager te zetten maar ik weet niet wat je bakt, welk recept/mix je gebruikt en hoe je oven bakt dus alles wat ik erover zeg is nattevingerwerk   ;)

11

oke, ik gebruik bakmix van funcakes.. Ik bak biscuitdeeg..
Ik mag de oven tussendoor toch niet openen? Maar ik zal het wel gaan proberen met de temp lager..

12

Stort je de biscuit meteen of laat je deze nog even in de vorm zitten als het uit de oven komt? Wanneer je het nog even in de vorm laat kan het ook iets krimpen.

13

hoi hoi,
bij mij gebeurt dit ook altijd, Ik had gehoord dat je met een lagere temperatuur moet beginnen en dan elke 10 min. iets omhoog zou het daaraan kunnen liggen? Dus ook ik heb veel aan jullie tips, ga het morgen gelijk in praktijk brengen moet voor het eerst een vierkante taart bakken. Ben benieuwd :lol:

Help mijn vrouw heeft een hobby

14

Nee opzich moet je m niet openen maar na de helft vd baktijd kan t wel vorzichtig... En oplopend bakken is echt een fabeltje en biscuit is beslag geen deeg ;)

15

:think: welk formaat bak je?

16

Biggeltaart, mijn biscuit zakt meteen in als ik hem uit de oven haal, ik haal deze zo snel mogelijk uit het bakblik, maar dan krimpt hij al in..

17

carien, ik bak van alles, maar voornamelijk 20 cm. Ik gebruik bakspray, kan het hier aan liggen?

18

:nooo dat gebruiken er errug veel hier, dus dat moet goed zijn  :Y

ik vind 25 min wel erg weinig eigenlijk; hoe warm bak je dan? in wat voor oven?
Mijn 20cm doet er toch zo'n 40 min over....

19

Mijn 20 cm zit 37 minuten in de oven op 150 graden hetelucht. Ik denk dat jouw biscuit niet gaar genoeg is, dan stort het inderdaad weer in...

20

Oke, ik heb een electrische oven en zet deze op 175 graden en dan de taart 25 min. erin. Dit is wat op de verpakking staat...

Als ik er in prik, blijft er geen deeg aan kleven.. Maar jullie adviseren allemaal om toch langer in de oven te doen?

21

Je moet eigenlijk even op de bovenkant duwen, als er nog maar een klein beetje veerkracht in zit dan is het gaar. Ik prik eigenlijk nooit, maar voel altijd...

22

En als er helemaal geen veerkracht in zit, is hij te gaar..
Ik zal de oven in ieder geval lager zetten de taart er wat langer indoen..

23

Ik kom er ook met de taartsnijder niet doorheen, die veert alleen mee, maar erdoorheen snijden lukt niet, dan moet ik eerst met een mesje een inkeping maken en dan lukt het wel..

24

nikikupp schreef:

Ik kom er ook met de taartsnijder niet doorheen, die veert alleen mee, maar erdoorheen snijden lukt niet, dan moet ik eerst met een mesje een inkeping maken en dan lukt het wel..

Dat kan ook aan de taartsnijder liggen, of de taart is nog te vers. Ik heb daar ook wel eens last van als ik te laat heb gebakken. Het gaat eigenlijk beter wanneer de biscuit al een poosje staat (avond ervoor bakken en de volgende dag snijden, vullen etc.)