1

Onderwerp: Oopsss... Stom..!

Ik kwam erachter dat ik t snufje zout vergeten ben bij dit recept voor biscuitdeeg!
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … php?id=590
Hij werd al niet echt hoog... Kan t door de zout komen? Ik herriner me wel vaag dat zout helpt bij t rijzen maar ik twijfel... :think:
Bedankt vast voor een snelle antwoorden ;-)
Als t zo is duik ik de keuken nog even in! :grr:

2

Re: Oopsss... Stom..!

nee, volgens mij komt het niet door het zout hoor. Ik doe ook geen snuife zout erbij bij mijn biscuits (meestal vergeet ik het) en die rijzen wel.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

3

zout is voor de smaak

4

Volgens mij kan zout alleen het rijzen van je beslag/deeg beinvloeden wanneer het in aanraking komt met gist.(Het kan de werking van gist verminderen. Daarom moet je zout en gist altijd aan 2 verschillende kanten van je deeg toevoegen). Het niet toevoegen van zout kan volgens mij geen invloed hebben. Op biscuit moet het dan helemaal geen probleem zijn, want daar zorgen de eieren hoofdzakelijk voor het rijzen.

5

En dr zit geen gist in biscuitbeslag ;)

6

etmc schreef:

Nee, klopt, maar in sommige recepten gaat wel bakpoeder. Dacht dat misschien dezelfde eigenschappen als gist zou hebben.

7

Bakpoeder is iets heel anders dan gist.
Gist is biologisch van aard en bakpoeder niet
Misschien niet al te verse eieren gebruikt?

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

Verkeerde berekening dus teveel bloem maar met minder bloem werd ie ook niet superhoog! Weet iemand nog hoeveel bloem ik kon vervangen voor zelfrijzend bakmeel??

9

anja66 schreef:
etmc schreef:

Nee, klopt, maar in sommige recepten gaat wel bakpoeder. Dacht dat misschien dezelfde eigenschappen als gist zou hebben.

Nope je kan bakpoeder en zout samen gebruiken...

En spatel je wel goed, zelfrijzend bakmeel helpt namelijk geen fluit als je alle lucht eruit spatelt...

10

Spring even in... heb dus hier altijd ruzie met het spatelen.
tegen de tijd dat ik alles vermengd heb is mijn lucht ook eruit...
iemand hier nog een tips voor...

(ze rijzen overigens wel goed. bakvorm is halfvol als hij oven in gaat en net niet tot de rand als hij eruit komt....)

Een fb-pagina om alles te showen/
www.facebook.com/LuckeyBakery

11

Ja luckey dat heb ik hier dus ook. Doe t echt voorzichtig  doorspatelen maarja, de truc moet ik nog leren denk ik, die van mij was niet echt hoog. Kon maar een laagje maken om te vullen!

12

Baal daar dus van.... hij komt  omhoog tijdens het bakken maar zakt toch weer in als hij uit de oven is. (heb hem wegens plaatsgebrek in zak terug in vorm gedaan en hij was maar halfvol).....

maar goed misschien dat het aan mijn mixmanier ligt, had nl de eieren maar 5 minuten gemixt ipv 10 minuten en vrij hoog gestart met bakken (160 graden)....

Een fb-pagina om alles te showen/
www.facebook.com/LuckeyBakery

13

Vouwen dames, vouwen maakt het misschien duidelijker dan spatelen.

Bloem erdoorheen vouwen (denk maar dat je handdoeken aan het vouwen bent) :D
Zo blijft de lucht erin

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

14

Ohhhhh..... Hihi dat deed ik dus fout!  :s  :grr:

15

Je moet idd meer omscheppen dan roeren...