Onderwerp: Geen glimmende taart! HELP!

Hoi allemaal,

Even een brandende( misschien wel hele domme :o ) vraag..
Ik ben nog niet zo lang geleden begonnen met het maken en bekleden van taarten, en een ding is mij niet duidelijk..

De vorige taart die ik maakte was het marsepein een beetje korrelig, en het ging erg plakken en glimmen. ( had wel gewoon met stevige botercreme afgesmeerd)
Ik hou helemaal niet van die glans, en ben nogal perfectionistisch, dus ik wil mijn bekleding eigenlijk helemaal egaal en mat.

Hoe zorg ik dat het helemaal mat is? Kan ik dan beter fondant gebruiken of is dat moeilijker?
Sowieso weet ik eigenlijk niet wat voor beginners het makkelijkst werkt..

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Groetjes Irene

2

Re: Geen glimmende taart! HELP!

je kan poedersuiker gebruiken dan blijft het ook niet zo plakken tijdens het uitrollen.

3

marsepein is vettig dus zal altijd meer glimmen als fondant.
Fondant droog mat en egaal op en daarin heb je natuurlijk niet de stukjes die er in marsepein kunnen zitten.

Fondant bekleden kan wat moeilijker zijn omdat het bij de bovenranden makkelijker scheurt.
Je kunt ook marsepein en fondant mengen. Dit smaakt een beetje naar beiden en neem van beide de beste eigenschappen mee, dwz het wat vettige van de marsepein (minder snel scheuren) en het soepele van de fondant. Dit wirdt iets matter dan gewone marsepein, als het droog is. Maar nooit zo mat als fondant.

Als je beetje bang bent met fondant te bekleden zou ik eens beginnen met SatinIce en dan uitrollen tot 4 mm ongeveer. Ik vind dat deze fondant echt een hele fijne substantie heeft en zo elastisch is dat het niet snel scheurt en makkelijk om de taart vormt.
Voor boetseren vind ik het minder prettig, maar daar hebben we het nu niet over hè.

Succes

dankjewel! Ik ga het proberen ;)