1 Laatst bewerkt door mas (07-05-2012 09:23)

Onderwerp: help, welke vulling kan ik gebruiken? (en nog wat andere vraagjes)

Hallo allemaal,
Vandaag voor het eerst op het forum omdat ik deze week voor het eerst een taart ga maken. Ik wil een vrachtwagen maken voor mijn zoontje zijn eerste verjaardag.
*  Welke vulling is lekker en geschikt voor kinderen?
* En kan ik deze vulling ook gebruiken om de vorm mee af te strijken voor het bedekken met rolfondant of kan ik daar beter botercreme voor gebruiken?
* Als ik de taart zaterdag nodig heb en vrijdag avond in elkaar zet, blijft de taart dan mooi? (ik wil de cake donderdag al bakken)
* Hoeveel cm2 haal ik uit 1 pakje rolfondant?
* Hebben jullie verder nog tips?
Alvast bedankt!
Mas

2

Re: help, welke vulling kan ik gebruiken? (en nog wat andere vraagjes)

Welkom op het forum.

Even een poging doen om op je vragen te antwoorden:

*  Welke vulling is lekker en geschikt voor kinderen?
persoonlijk gebruik ik vooral pudding (saroma) of banketbakkersroom in combinatie met fruit (bv. banaan, aardbeien) of eventueel jam voor kindertaarten. Dat zijn frisse vullingen met smaken die ze kennen.
* En kan ik deze vulling ook gebruiken om de vorm mee af te strijken voor het bedekken met rolfondant of kan ik daar beter botercreme voor gebruiken?
om af te smeren gebruik ik vnl witte chocoladeganache - 1 deel room voor 3 delen chocolade (300g chocolade is ruim voldoende voor een taart van 20cm doorsnede)
* Als ik de taart zaterdag nodig heb en vrijdag avond in elkaar zet, blijft de taart dan mooi? (ik wil de cake donderdag al bakken)
Dat gaat prima. De cake donderdag na het afkoelen in huishoudfolie verpakken en gewoon op het aanrecht bewaren. Vrijdag in elkaar zetten en afhankelijk van de vulling in de koelkast bewaren (onbedekt - wel opletten met sterk ruikende producten in de koelkast zoals look, ui enzovoort).
* Hoeveel cm2 haal ik uit 1 pakje rolfondant?
Met 450g rolfondant bekleed ik een taart van 20cm. Maar de tabellen in het menu hier links geven een goed idee van hoeveel fondant je nodig hebt.
* Hebben jullie verder nog tips?
Goed rondneuzen hier op het forum, er zijn 101 tips te vinden. En misschien een goeie how-to zoeken (even kijken in de sticky bij het topic van de how-to's).

Succes!

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

3

*bonbon bloc vulling of aangevette slagroom zijn heerlijk zeker ook voor kids
*voor het afsmeren van je taart zal ik echt wel botercreme gebruiken...als je de bonbon bloc vulling doet zou je evtl. kakaopuder bij je botercreme kunnen toevoegen
*de taart blijft zeker mooi...maar wel in een doos in de koelkast bedekken. Als je cake helemaal is afgekoeld kan je deze ook in een plastic zakje bewaren en de volgende dag verder met vullen en bekleden.
*Bedoel je met 1 pakje 1kg of 250g? en dat hangt van jezelf af hoe dik je het fondant wilt hebben...ik maak het altijd heel dun omdat en had bv. voor een ronde taart van 28cm ong. 520g fondant nodig.

4

Bedankt voor jullie snelle reacties!
@MariePopo Heb je een goed recept voor de banketbakkersroom met banaan? En wat voor deeg gebruik jij, kant en klare mix of eigen recept? Ik heb een vorm van 25 bij 25 en 10 cm diep.

5

mas schreef:

Bedankt voor jullie snelle reacties!
@MariePopo Heb je een goed recept voor de banketbakkersroom met banaan? En wat voor deeg gebruik jij, kant en klare mix of eigen recept? Ik heb een vorm van 25 bij 25 en 10 cm diep.

Recept voor banketbakkersroom:
1l volle melk
4 eieren
250g suiker
80g maizena

- eieren met maizena en een beetje suiker (30g ong) en een beetje melk (100ml ong) opkloppen
- ondertussen de melk met de rest van de suiker aan de kook brengen
- wanneer de melk kookt, dit overgieten in de pot met het eierenmengsel en alles goed doorspatelen
- dan alles weer in de kookpot en aan de kook brengen - voortdurend spatelen.
- wanneer het goed gekookt heeft, de banketbakkersroom in een diep bord gieten en bedekken met huishoudfolie om velvorming te voorkomen. Laten afkoelen.

Om in de taart te doen: dijkje van botercrème of ganache - banketbakkersroom met spuitzak op de laag taart - dan verse banaan in plakjes en die verdelen over de bbr.

Voor biscuit gebruik ik mix. Voor cake gebruik ik het recept van Karen Anne:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=132881

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

6

hallo,welcome hier.

aangevette slagroom kan je gebruiken mischien met verse fruit :9
bavaroise  of ganache .

ik afsmeren met botercreme(mix van funcakes) en ook dijkes van zelfde maak ik.

7

Bedankt voor al jullie tips! Ik zal vrijdagavond een foto posten van het eindresultaat!