1

Onderwerp: hoe krijg je de decoraties goed op de taart??

hallo

ik heb een vraag:ik ben een beginneling mbt taarten maken en heb vorige week mijn 1e eigen taartje gemaakt.
nu had ik de taart na het vullen ingesmeerd met botercreme en foundant over de taart gedaan.dat ging best goed.natuurlijk niet zoals het zo moeten want had scheurtjes,plooien etc maar dat is denk ik een kwestie van oefenen toch?????

maar nu had ik de taart bekleed met foundant en wilde ik daarop versieringen doen maar deze kreeg ik er niet goed op.ze bleven niet zitten en doordat ik hard moest drukken gaf hij wat deukjes en waren de bloemetjes etc niet meer mooi.

Hoe kan ik dit goed doen??en moet je iets op de achterkant van de versieringen doen zodat dit op de onderlaag foundant blijft zitten???

bedankt

2

Re: hoe krijg je de decoraties goed op de taart??

Je "plakt" de versieringen toch wel met een heel klein beetje water? Dit zodat het suiker in beide stukken fonmdant aan elkaar smelten.

Echt maar een heel klein beetje gebruiken, als je teveel gebruikt smelt er teveel fondant en gaat het schuiven.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3

hallo.nee dat had ik niet gedaan.heb daar ook helemaal niet over nagedacht.zag het net wel op een filmpje.

heel erg bedankt voor het antwoord terug.

mag ik u misschien nog iets vragen:
als je de taart maakt en smeer je hem in met botercreme en zet je hem in de koelkast maar als je dan later gaat beginnen met de foundant over de taart heen te doen doe je dan weer een laagje botercreme erop??

bedankt

4

Hoi Pimroos, wat betreft je nieuwe vraag; ik doe niet opnieuw botercrem op mijn taart als ik hem ga bekleden met marsepein of fondant. Wel kijk ik nog even na of de botercreme die er al op zit, glad genoeg is. Zo niet, dan strijk ik met een mes dat ik even in heet water heb gehouden de botercreme wat gladder en zet dan de taart nog even terug in de koelkast om opnieuw af te koelen.

Groetjes, Conny

5

Hoi

Als je wat zware versieringen hebt dan kan je eventueel plakken met Pipinggel of voedsellijm. Dat is wat sterker.

6

[MOVE] -> decoreren

7

dank jullie wel.ik heb op zich geen zware decoraties alleen wat bloemen,sterretjes etc maar doordat ze niet plakte en ik ze erop moest drukken bleven ze nog niet plakken en vervormde de decoraties.bedankt

8

Water kan vlekken op je fondant dus inderdaad heel zuinig gebruiken!

9

ok dank je wel.is er ook een andere optie voor water??en hoe brengen jullie de deciorates aan??gewoon met de hand??bedankt

10

Water of eetbare lijm (water met een beetje tylose) of royal icing kun je gebruiken om het vast te zetten. En gewoon met de hand (of van die pareltjes soms ook met een pincet).

11

dank je wel.ik ga het zeker allemaal proberen.bedankt