Onderwerp: Slagroom en fondant in de koelkast??

Hallo,

Volgend weekend heb ik twee taarten om te maken. Ik ben niet zo ervaren en heb toch nog een vraag die ik niet zo snel kon vinden op het forum.

Ik lees dat je fondant/marsepein niet in de koelkast mag bewaren, dat het dan 'smelt'. Maar hoe doe je het dan als je een slagroomvulling heb? Waar bewaar je dan de taart? :rolleyes:

Hoop dat jullie me kunnen helpen  :)

Groetjes,
Claudia

2

Re: Slagroom en fondant in de koelkast??

Je kunt een taart die is bekleed/versierd met marsepein of fondant prima in de koelkast bewaren hoor. Je moet hem alleen bij het eruit halen even de kans geven op temperatuur te komen (niet eraan komen als ie gaat zweten, anders krijg je vlekken) en op te drogen.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

3

Als mijn taart toch in de koelkast moet doe ik altijd een aantal dingen...
Ik zet de koelkast niet retekoud. Ik maak de achterwand droog. Ik doe de taart in een taartdoos (karton neemt vocht op) en zet uit voorzorg ook nog een schaaltje zout in de doos. Heb nog nooit echt een heel plakkende taart gehad hierdoor.

4

ow en vooral niet in plastic!!!! Daar komt condens in en dat is funest voor je taart

5

Als je je taart idd. in een taartdoos en níet in een luchtdichte bewaardoos in de koelkast zet, kan dat prima.

6

Ik bewaar mijn taarten (fondant) altijd in de koelkast, die staat gewoon op 5 graden. Het belangrijkste is dat de koelkast niet te vochtig is van binnen.

Fondant/ marsepein kan smelten door vocht, niet door de kou op zich. Natuurlijk kan de overgang van koelkast naar buiten de koelkast wel veroorzaken dat de taart wat gaat zweten.
In dat geval: gewoon van de bekleding afblijven, dat droogt vanzelf weer. 

Wat belangrijk is om op te letten of je niet zaken met knoflook of stink kaasjes in de koelkast hebt liggen. Dan die even eruit, of in een dichte trommel bewaren. ;)

~ Never waste a good crisis... ~