1

Onderwerp: Spuitmondje verstopt altijd

Heb hier al het forum afgezocht naar de gouden tip maar niets gevonden. Als ik RI (royal icing) spuit met met spuitmondjes 1, 0 of 00 dan verstoppen deze constant tijdens het spuiten. ik maak RI gewoon met bloemsuiker, eiwit en wat water. Heb ook al geprobeerd met suikerbakkerspoeder (wat fijner is dan bloemsuiker) maar dat geeft hetzelfde resultaat.  :(
De suiker zeven helpt ook niet. :nooo
En elke keer een naaldje erin is ook geen doen omdat je dan nog geen 1 volledig lijntje kan spuiten zonder te moeten stoppen.
Een dikker spuitmondje gebruiken wil ik niet omdat dat niet zo fijn resultaat geeft dan hetgeen ik voor ogen heb.
Wie heeft de gouden tip?
Alvast bedankt

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

2

Re: Spuitmondje verstopt altijd

volgens mij is dit gewoon 'normaal', ook al is het heel onhandig.
Niets aan te doen, misschien spuitmond 1,5 aanschaffen. Die verstopt bij mij niet, maar is wellicht niet dun genoeg voor wat je ermee wilt.

3

ik denk echt, dat alleen het zeven kan helpen. Misschien een fijnere zeef gebruiken? En dan ook niet doorduwen met een lepel, maar echt alleen maar kloppend zeven....

Groetjes, Dorothea.

4

Ik heb misschien wel de goeden tip?
Sugargun aanschaffen voor het kleine werk?

Nee wat je moet doen als je mondje verstopt raakt, ik heb geen idee.
Aanlengen met water kan vast ook niet.
Lastig is het wel!

Groetjes Knollie

Uit je dak met GEBAK!!!!

5 Laatst bewerkt door Raieswarinho (03-05-2012 21:47)

Als je het fijn wil zeven, een schone(nieuw is wel zo hygienisch) panty sok nemen.
Met het suiker in de panty dichtgeknoopt in een afgesloten bakje zetten en flink schudden:)

6

sugargun heb ik. ;)  maar dat geeft toch niet hetzelfde effect als RI spuiten vind ik. en mondje 1 of kleiner is nog een pak dunner dan het kleinste gaatje van de sugargun.
Fijnere zeef zou ik nog wel eens kunnen gaan halen, dat is het enigste dat ik nog niet heb geprobeerd.
dikker spuitmondje wil ik niet gebruiken, heb speciaal die fijne aangeschaft omdat ik echt heel fijne lijntjes wil.
er moet toch een manier zijn om die spuitmondjes te gebruiken?

7

heb hier nog nieuwe pantysokjes liggen : dan zal ik dat maar eens proberen, dan vermijd ik in ieder geval de kosten van een nieuwe fijne zeef te kopen.  ;)
andere tips blijven welkom

8

kan je niet helpen maar wel veel succes wensen met het proberen van je panty's   :+

9

xhafal schreef:

heb hier nog nieuwe pantysokjes liggen : dan zal ik dat maar eens proberen, dan vermijd ik in ieder geval de kosten van een nieuwe fijne zeef te kopen.  ;)

Ik heb 'last' van een (veel te) goed voorstellingsvermogen en zie je eigenlijk met een volle suikerpanty boven je hoofd staan zwaaien..........  :lol:

(Sorry voor deze OT reactie ;))

10

annick67 schreef:
xhafal schreef:

Ik heb 'last' van een (veel te) goed voorstellingsvermogen en zie je eigenlijk met een volle suikerpanty boven je hoofd staan zwaaien..........  :lol:

(Sorry voor deze OT reactie ;))

:lol:  :lol:

11

Het kan ook aan het type suiker liggen; suiker van bieten is minder fijn dan suiker van riet. Tate & lyle (geloof ik) is een Engels merk van heel fijn riet poedersuiker. Deze ook goed zeven en dan zou je geen/veel minder last moeten hebben vertelden ze op PME. Oa bij Ellen te koop.

www.CakeisforLife.nl
voor elke gelegenheid een taart

12

'k hem hier iets gevonden... hopelijk helpt het:

http://koekjesentaartjes.blogspot.com/2 … icing.html

13

Misschien dat je het al net iets te lang hebt staan voordat je de spuitzak vult? Of hergebruik je de spuitzak waardoor er mogelijk opgedroogde stukjes tussen de icing zitten? Heb je de icing gepeddeld, zodat alle lucht eruit is en er zeker geen harde stukjes meer inzitten?

Het kan aan heel veel dingen liggen. Maar als je geen fijne zeef hebt, is dat wel een eerste vereiste... Soms is zelfs 2 keer zeven verstandig...

Website: www.tuinentaart.nl Twitter: @tuinentaart
Facebook: http://www.facebook.com/TuinenTaart

14

spuitmondjes kun je ook in de sugargun doen hoor, alleen moet je het randje iets ombuigen; ik heb apart een #1 voor gebruik in sugargun verbasterd...

is het al gelukt om door de panty te zeven?

Groetjes, Dorothea.

15

leon10-e schreef:

Het kan ook aan het type suiker liggen; suiker van bieten is minder fijn dan suiker van riet. Tate & lyle (geloof ik) is een Engels merk van heel fijn riet poedersuiker. Deze ook goed zeven en dan zou je geen/veel minder last moeten hebben vertelden ze op PME. Oa bij Ellen te koop.

goed om te weten. Ik ga vandaag naar een winkel met speciale bakkersbenodigheden en als ze daar geen speciale poedersuiker hebben, bestel ik bij Ellen

16

mistique schreef:

'k hem hier iets gevonden... hopelijk helpt het:

http://koekjesentaartjes.blogspot.com/2 … icing.html

dit is handig!! jij kan beter googelen dan ik.  :thumb:

17

Movado schreef:

Misschien dat je het al net iets te lang hebt staan voordat je de spuitzak vult? Of hergebruik je de spuitzak waardoor er mogelijk opgedroogde stukjes tussen de icing zitten? Heb je de icing gepeddeld, zodat alle lucht eruit is en er zeker geen harde stukjes meer inzitten?

Het kan aan heel veel dingen liggen. Maar als je geen fijne zeef hebt, is dat wel een eerste vereiste... Soms is zelfs 2 keer zeven verstandig...

niet te lang laten staan, ik hergebruik mijn spuitzak, maar er zitten absoluut geen restje meer in. ;)
en inderdaad geen lucht meer in de icing. Bedankt voor het meedenken. Hetgeen je opschrijft zijn inderdaad al de basisvereisten om het te doen lukken. :thumb:

18

Dot schreef:

spuitmondjes kun je ook in de sugargun doen hoor, alleen moet je het randje iets ombuigen; ik heb apart een #1 voor gebruik in sugargun verbasterd...

is het al gelukt om door de panty te zeven?

ga vanmiddag voor speciale poedersuiker kijken die ik kan zeven (en anders bestellen bij Ellen (zie tip hierboven))

19

en nu heb ik dus eindelijk een doel gevonden voor mijn pantykousjes in de kast  :lol: . Nu moet je weten dat in Kosovo (mijn man is van daar) vrouwen als ze ergens komen voor de eerste keer of bij elk feest in huis pantysokjes krijgen. ik heb dus veel van die doosjes liggen maar ik doe dat niet aan. Nu blijkt dus dat ik gelijk had om ze bij te houden! :lol:  ik gebruikte ze al om maizena in te doen voor het uitrollen van mijn fondant en zo. Maar nu dus ook voor de poedersuiker te zeven en de icing. Ik ga ze nog allemaal opkrijgen die pantykousjes. ;)

20

xhafal schreef:
leon10-e schreef:

goed om te weten. Ik ga vandaag naar een winkel met speciale bakkersbenodigheden en als ze daar geen speciale poedersuiker hebben, bestel ik bij Ellen

ik vind hem niet op de site van ellen, alleen gewone suikerbakkerspoeder

21

In eiwit zitten hagelsnoeren en die kunnen ook voor verstopping zorgen

Het beste is om eerst het eiwit met een staalmixer glad te maken.
En daarna te zeven.

Als je zondigt zondig dan lekker

22

lang delftje schreef:

In eiwit zitten hagelsnoeren en die kunnen ook voor verstopping zorgen

Het beste is om eerst het eiwit met een staalmixer glad te maken.
En daarna te zeven.

je bedoelt dan het eiwit zeven na de staafmixer erin te hebben gezet?

23

xhafal schreef:
xhafal schreef:
leon10-e schreef:

ik vind hem niet op de site van ellen, alleen gewone suikerbakkerspoeder

hier hebben ze het ook:
.cakecrafts.nl/ingredienten/diverse/tate-lyle-icing-sugar.html

(linkje even ongedaan gemaakt, maar www ervoor is genoeg  ;) )

www.CakeisforLife.nl
voor elke gelegenheid een taart

24

bedankt!

25

Ik las een tijdje geleden de tip dat je je spuitmondje dan even onder de hete kraan moest houden en dat hij dan weer on-verstopt  :D  :Y

Ik heb de blog er even bijgezocht: http://thebearfootbaker.com/2012/02/let … cing-flow/

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar ik hoop dat het voor je helpt! :)

Groetjes, Monique