101 Laatst bewerkt door marijke911 (24-12-2011 16:24)

Re: Brigadeiro oftewel een heerlijke brasiliaans snoepje/bonbonnetje

Vandaag gemaakt en naar mijn idee goed gelukt.
Alleen zakken ze idd een beetje uit.
Helemaal leuk neergezet op de kerstborrel, worden ze niet gegeten... Uiteindelijk is er 1 gegeten van de 20 balletjes.  :s

www.ikwiltaart.nu
Voor lekkere en speciale taarten en cupcakes

102

Ik heb ze vandaag voor het eerst gemaakt en wat zijn deze lekker :9 Ik vind ze eigenlijk lekkerder dan de Oreo balletjes. Ik ga deze ook nog een keer in de kokosvariant maken die lijkt me ook erg lekker.

Enne... van die houten lepel, ik weet waarvoor dat is. Hete suiker (dat zit in de gecondenseerde melk) kookt op veel hogere temperatuur dan water (ongeveer 170 graden) het gevolg is dat als je een metalen lepel zou gebruiken deze heel heet kan worden. Het zelfde geldt voor kunststof lepels, bijna geen enkele roerbaklepel is zo hittebestendig dat deze een hoge temperatuur gedurende langere tijd aankan, want dan vervormen of smelten ze.

Je maakt eigenlijk een Dulce de Leche met chocoladesmaak en die smaak lijkt heel erg op een chocoladetoffee. En nog een andere tip: als je caramel moet maken met suiker, water en boter, dan moet je pas roeren als de suiker helemaal is opgelost in het water en bruin begint te kleuren. Beter is het om met de pan rondjes te draaien. Door het roeren komen er suikerkristallen (grote harde witte stukken) in de caramel die moeilijker smelten terwijl de rest dan verbrand.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

103

kan dit ook met gewone huismerk melk?

104

:nooo

105

Gewone melk is ws niet goed, he??  :(

106

Nee je moet zo'n blikje gecondenseerde melk hebben van Friese Vlag, bij de gewone supermarkt te verkrijgen. Eigenlijk is het ingedikte melk met suiker.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

107

G.I. Jane schreef:

Nee je moet zo'n blikje gecondenseerde melk hebben van Friese Vlag, bij de gewone supermarkt te verkrijgen. Eigenlijk is het ingedikte melk met suiker.

Ik snap nu wat er fout ging................ :s
Maar ik ga het gewoon nog een keer proberen!! :D

108

Beetje laat bericht maar ik vond dit youtube filmpje hihi
Misschien heeft iemand daar wat aan. Ik moet ze nog eens proberen.

http://www.youtube.com/watch?v=v5G1u_05BsM

109

zie er lekker uit.

110

Hallo, ziet er heerlijk uit..maar voor hoeveel balletjes is dit recept?