Ik heb ze vandaag voor het eerst gemaakt en wat zijn deze lekker Ik vind ze eigenlijk lekkerder dan de Oreo balletjes. Ik ga deze ook nog een keer in de kokosvariant maken die lijkt me ook erg lekker.
Enne... van die houten lepel, ik weet waarvoor dat is. Hete suiker (dat zit in de gecondenseerde melk) kookt op veel hogere temperatuur dan water (ongeveer 170 graden) het gevolg is dat als je een metalen lepel zou gebruiken deze heel heet kan worden. Het zelfde geldt voor kunststof lepels, bijna geen enkele roerbaklepel is zo hittebestendig dat deze een hoge temperatuur gedurende langere tijd aankan, want dan vervormen of smelten ze.
Je maakt eigenlijk een Dulce de Leche met chocoladesmaak en die smaak lijkt heel erg op een chocoladetoffee. En nog een andere tip: als je caramel moet maken met suiker, water en boter, dan moet je pas roeren als de suiker helemaal is opgelost in het water en bruin begint te kleuren. Beter is het om met de pan rondjes te draaien. Door het roeren komen er suikerkristallen (grote harde witte stukken) in de caramel die moeilijker smelten terwijl de rest dan verbrand.
Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.