1

Onderwerp: Wat doe ik fout?

Ik loop elke keer tegen hetzelfde aan, en weet niet wat het nou is.
Als ik al die strakke taarten hier zie, snap ik het helemaal niet meer. Ik heb al gezocht, filmpjes bekeken etc.

Maar mijn taarten zijn dus niet strak. Ze zijn iets gebobbeld, vooral de bovenkant. Je ziet aan de zijkant de vulling zitten (strepen) en met de fondant eroverheen doen, krijg ik het aan de onderkant niet strak, het scheurt door het naar beneden smootheren met m'n handen, of er komen vouwen in.
Ik probeer het altijd wat weg te moffelen, maar baal hier zo van, wil ook van die mooie strakke taarten!

Dus, wat doe ik fout, en wat kan ik veranderen?
Ik gebruik satin ice fondant.

Een fotootje van 1 van de laatste taarten:

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/p480x480/578259_322448034490624_100001762905886_11522193_1658333381_n.jpg

Ik zou ook zo graag een scherpe rand willen, maar dat lukt ook niet...

Re: Wat doe ik fout?

Ik kan het niet heel goed zien op je foto, maar misschien gebruik je iets te dunne fondant ? Zelf werk ik niet met satin ice fondant, maar heb wel begrepen dat dit vrij zacht is en snel scheurt. Maar te dunne fondant levert al heel snel gebobbeld effect op of scheurtjes met smootheren.  Kleine barstjes op rand van taart ontstaan vaak door te droge fondant of niet soepel genoeg gekneed. En voor een scherpe rand heb je ook speciale smoothers bij de shop :-)
Succes !

3

Ik heb 1x met SatinIce gewerkt, maar da's juist hartstikke soepel en elastisch, dus daar zou het niet aan kunnen liggen :nooo

:think: waar smeer je mee af en hoe doe je dat?

Dat die bovenrand niet 'scherp' is heeft echt met afsmeren te maken. Ik zie zo geen bobbels (vind het een hartstikke mooie taart :thumb: ), maar ook dat heeft met afsmeren te maken

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4

Bedankt voor de reacties!
Ik smeer af met 1:1 botercreme, heb ook wel eens met botercreme mix afgesmeerd, maar dat was helemaal niks, dat werd niet hard in de koelkast.
Ik smeer dus af, dan ga ik er met een soort spatel langs, om overtollige botercreme weg te halen, en wordt ie nog gladder van.
Dan zet ik de taart in de koelkast, dat ie goed hard wordt.
En dan bekleden, ik rol m'n fondant denk ik eerder te dik uit, want anders scheurt ie al met oppakken.

die speciale smoother, is dat zo'n hoekding?

En smootheren, ik doe dat altijd heel voorzichtig, omdat het anders scheurt.

5

Ik vind het ook altijd lastig maar ik zou je taart afgesmeerd met botercreme niet gelijk in de koelkast zetten omdat het makkelijker is als de botercreme zacht is met bekleden dan krijg je de bobbels beter weg.
Als het uitrollen van het fondant langer duurt je taart wel in de koelkast maar er op tijd uithalen zodat je boter wat zachter kan worden. Harde boter is lastig glad te maken.
Een smoother is een plat rechthoekig ding met handvat 1 kant afgeronde punten en de andere kante rechte hoeken.
Erg makkelijk te gebruiken. Succes

Zo leuk deze nieuwe hobby!

6

Een gewone smoother ken ik wel, die gebruik ik al.  :D

Ik dacht juist dat de boter hard moest zijn, zodat de taart strakker wordt?

7

Mijn ervaring is dat zachte boter veel gladder maakt.
Ik hoop dat andere nog tips hebben wat betreft je vulling rannden die heb ik ook soms. Misschien te zachte vulling.

Wat betreft je smoothers sorry verkeerd begrepen :o  :Y

Zo leuk deze nieuwe hobby!

8

ik laat mijn taarten wel opstijven in de koelkast, dit voorkomt dat de vulling kan verschuiven en dus de onderlinge lagen biscuit. Ik smeer hem zo dun mogelijk af en zet hem volledig glad afgesmeerd in de koeling. Als ik de taart ga bekleden hoef ik dus geen bobbels meer weg te werken, maar alleen de fondant netjes over de taart te draperen. Als je te dik afsmeert (a la cake boss, want die smeert altijd een enorme laag) dan kan je ook bobbels krijgen omdat je de botercreme tijdens het bekleden indeukt. Verder kan ik me niets bedenken. Maar volgens mij is de clou netjes vullen( niet te dik), goed strak afsmeren met zo min mogelijk bc en dan opstijven. De harde strakke rand aan de bovenkant krijg je eigenlijk alleen goed strak als je 2 smoothers gebruikt.

Goed glad afsmeren met 'zachte' botercreme, laten op stijven in de koeling, eventueel nog een keer afsmeren met zachte botercreme, weer op laten stijven en bekleden over een 'harde' laag botercreme geeft het strakste resultaat. Maar dan moet je de taart dus wel goed glad af gesmeerd hebben.
Als je dit niet doet krijg je het  na het bekleden heel moeilijk/niet meer strak.

Life is what you bake it.

10

sinds ik onderstaande dingen doe, gaat het bij mij steeds beter (ze zijn hierboven ook allemaal al genoemd)

- beter 3 dunne laagjes vulling dan 2 hele dikke...; probeer zoveel mogelijk het biscuit van de taart zelf op elkaar aan te sluiten
- goed afsmeren idd met 1:1 botercreme...ik probeer altijd een goede balans te vinden tussen te dun (veel bobbels) en te dik (niet lekker), maar feit is wel als je dikker afsmeert dat je taart strakker wordt....keuze dusss
- fondant niet te dun rollen; hier geld eigenlijk hetzelfde verhaal denk ik als de botercreme, te dik niet lekker, te dun teveel risico op scheuren.

In de koelkast opstijven is denk ik wel goed om de botercreme te harden en daarna glad te smeren met een heet mes....(doe ik), je hebt dan ook meestal geen bobbels meer als je gaat bekleden.

maar eerlijk is eerlijk, echt zo rete-strak als ik ze wel eens voorbij zie komen, lukt mij ook niet... dus ik lees graag ff mee!

11

tsja... alles is al gezegd inmiddels  :think: dat met die zachte boter juist strakker... die had ik nog niet eerder gehoord :nooo  (en ik kan me er niks bij voorstellen :nooo  :o ).

Nogmaals, ik vind het een mooie taart, alleen aan de rand is er een 'deuk'. Zorg dat je je bc ook aan de rand al strak hebt en dan evt met 2 smoothers naar elkaar toe werken om een scherpe rand te krijgen/houden.

Je schrijft: het scheurt door het naar beneden smootheren met m'n handen... misschien is dat een puntje :think: Wanneer je bekleedt, moet je rondom werken, niet naar beneden. Wanneer je naar beneden wrijft, wordt de fondant steeds dunner en gaat scheuren.
Fondant over de taart leggen, even over z'n bolletje aaien om lucht bovenop kwijt te raken, eerste verticale cm rondom vastzetten, dan met je hand als een kommetje gevormd rondom vastzetten, dus niet naar beneden wrijven. Fondant lang laten totdat alles vastzit en dan pas onderlangs afsnijden.
:think: Misschien heb je hier iets aan?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

12

Susanweel schreef:

Ik vind het ook altijd lastig maar ik zou je taart afgesmeerd met botercreme niet gelijk in de koelkast zetten omdat het makkelijker is als de botercreme zacht is met bekleden dan krijg je de bobbels beter weg.
Als het uitrollen van het fondant langer duurt je taart wel in de koelkast maar er op tijd uithalen zodat je boter wat zachter kan worden. Harde boter is lastig glad te maken.
Een smoother is een plat rechthoekig ding met handvat 1 kant afgeronde punten en de andere kante rechte hoeken.
Erg makkelijk te gebruiken. Succes

Mijn ervaring is dat je de taart eerst goed op moet laten stijven want dit voorkomt dat je lagen gaan schuiven en je dus die bobbels op de zijkant krijgt. Bovendien heb je kans dat je botercreme aan de onderkant van je taart er uit gedrukt wordt tijdens het smootheren. Goed strak afsmeren en dan goed laten opstijven!

13

leg je wel bij iedere laag vulling een klein dijkje van botercreme...? zodat de vulling er niet zomaar uitloopt? ...dacht ik ineens aan....

14

Ik denk niet dat het alleen komt doordat de taart niet goed opgesteven is maar meer, net als wat Carien zegt, het naar beneden smootheren.
De bobbels op de taart komt waarschijnlijk doordat er lucht onder zit.
Wanneer ik mijn lap op de taart heb gelegd smoother ik eerst de lucht eronderuit. Dan duw ik voorzichtig de lap tegen de taart aan. Ik duw trouwens de lap eerder iets naar boven dan naar beneden. Zo krijg je ook geen scheurtjes aan de rand. Dit gaat bij mij ook cm voor cm. Goed bekleden kost wel wat tijd  :Y

15

Bedankt voor alle tips, ik ga het zo weer proberen. Hoe lang is lang opstijven, 1 nacht?
En dijkjes doe ik al!
Dat met je hand naar beneden wrijven ook, met een kommetje van je hand. Ik doe dus eerst de lap eroverheen, dan met m'n handen eerst de bovenkant, en dan langzaam naar onderen. En dan afsnijden, dan laat ik m even rusten, en ga ik met de smoother aan de gang.

dus een dikkere laag botercreme en een dikkere laag fondant zou al moeten werken?

16

Een uur opstijven is genoeg.

Ik heb gisteren voor het eerst de roller gebruikt waar je van die ringen om kan doen zodat je alles precies even dik (en niet te dun en niet te dik) uitrolt, dat hielp ook echt heel goed.

Wil je me volgen op Facebook, like dan https://www.facebook.com/zoetzwolle
Groetjes Annemarie

17

watik lees is dat je naar beneden toe wrijf ...dan scheurt het juist je moet met een kommetje van je hand lichtjes naar boven toe wrijven is mij altijd verteld ...succes! ik ga ook weer een poging wagen vanavond ...

18

Bedankt, het is stukken beter gegaan!
Ik heb de fondant veel dikker gelaten, en extra laagje botercreme erop.
Ga nu alleen die smoother nog kopen voor de 'scherpe rand'.