1

Onderwerp: Sterren op 'ijzerdraad' in je taart...?

Hallo!

30 apri had ik een taart gemaakt voor mijn broertje die 9 werd. Omdat ik het zo'n vreselijk leuk idee vond had ik de dag ervoor sterren gemaakt, op een ijzerdraadje gestoken (die speciaal voor bloemen zijn, meegenomen uit de taartenwinkel) en laten drogen. De volgende dag heb ik ze in de taart gestoken maar helaas door beweging scheurde het marsepein wat. Later kreeg ik feedback (via een andere site) dat het niet hygienisch is om de ijzerdraadjes zo in je taart te stoppen. Heb daar heel niet over nagedacht, heb het spul immers bij de taartenwinkel vandaan  :o

Afgezien van het feit dat ik snap dat het niet zo hygienisch is, scheurde dus ook mijn marsepein (iets maar, denk een cm, maar toch, niet mooi) en aangezien ik vrijdag voor een opdracht-taart wederom sterren op stokkies nodig heb....

Hoe doen jullie dit???

Ter illustratie: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=194040

2

Re: Sterren op 'ijzerdraad' in je taart...?

Wat een prachtige stapeltaart zeg!!! Ik vind hem helemaal te gek!!  :thumb:  :thumb:

nee, die ijzerdraadjes mag je er nooit zo insteken. Het metaal wat in de ijzerdraadjes zit kan gaan oxideren als er vocht bij komt.

Je kunt er van die flower picks voor gebruiken. http://www.deleukstetaartenshop.nl/mate … -2826.html Deze flowerpicks zorgen er ook voor dat je ijzerdraadjes niet door je marsepein snijden.

Groetjes San

3

of je doet ze in een rietje  :)

Afgeknipt rietje met een klontje marsepein/fondant erin, in je taart duwen, sprietjes erin, evt nog wat fondant/marsepein in het rietje, evt afdekken met sterretje/bloemetje/enz en klaar :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4

Bedankt voor jullie snelle reacties! Rietjes heb ik tóevallig in huis! Al zal ik nog wel langs de shop moeten voor een bestelling voor vrijdag. Ik ga even kijken!  :D

5

Ik heb ze laatst ook voor het eerst gebruikt, eerst een rietje goed gevuld met marsepein, toen de sprietjes erin en daarna in de taart gestoken.

taartenvanirma.simpsite.nl
Alles kan, behalve omhoog vallen, dat is onmogelijk...

6

Ik lees even mee omdat ik mezelf hetzelfde afvroeg.
Maar als je een rietje of zo'n flowerpick in je taart drukt krijg je toch een redelijk groot gat... Hoe los je dat dan op?

It's just a piece of cake

7

Ik ga het vrijdag met rietjes proberen :j Denk dat ik het rietje dan vul met fondant met tylose, dan zijn ze nog steviger. Dan maak ik ze vandaag of morgen al.

Ellen, wat ik begrijp kan je het netjes afwerken door er een plat figuurtje (bloemetje, sterretje etc) overheen te plakken :)

8

Valiant schreef:

Ik ga het vrijdag met rietjes proberen :j Denk dat ik het rietje dan vul met fondant met tylose, dan zijn ze nog steviger. Dan maak ik ze vandaag of morgen al.

Wel oppassen dat je fondant met tylose niet al is uitgehard voordat je de sprietjes erin wil steken. ;)

Zelf duw ik altijd een rietje in de taart, trek hem weer iets omhoog, afknippen en erin duwen.
Klein rolletje maken van fondant en dat in het rietje laten zakken. En daar de sprietjes in.

Achter de schoentjes kun je nog mijn rietjesgat zien. Ik vond het zelf niet echt storend:  http://www.mijnalbum.nl/Foto-XQNTKFKL.jpg

~ Never waste a good crisis... ~

9

Dacht maak ze kant en klaar met de sprietjes al in de rietjes :P

Ik kijk wel even :j Hij wordt vrijdagavond opgehaald en zaterdag pas gegeten, dus kan ook als ik de sprietjes erin doe de fondant erin doen :)

Dat ziet er idd niet storend uit!

10

Carien schreef:

of je doet ze in een rietje  :)

Afgeknipt rietje met een klontje marsepein/fondant erin, in je taart duwen, sprietjes erin, evt nog wat fondant/marsepein in het rietje, evt afdekken met sterretje/bloemetje/enz en klaar :Y

jep, dit kan natuurlijk ook!  :Y

Groetjes San

11

Zou het met sateprikkers ook kunnen?

12

Welke dikte van floral wire gebruiken jullie? Ik heb het vorige keer met de 24 gauge geprobeerd maar dat lukte niet, de sterren bogen allemaal om, misschien de 20 proberen (is de dikste)?

13

Viooltje83 schreef:

Welke dikte van floral wire gebruiken jullie? Ik heb het vorige keer met de 24 gauge geprobeerd maar dat lukte niet, de sterren bogen allemaal om, misschien de 20 proberen (is de dikste)?

je kunt ook de fondant/gumpaste dunner uitrollen zodat ze lichter zijn.