1

Onderwerp: Cupcake mix overtijd

Normaal gesproken gooi ik spullen die overtijd zijn direct weg maar omdat ik best vaak hoor dat spullen eigenlijk nog lang daarna goed zijn, vraag ik mij het volgende af...

Ik kom net een halve zak cupcake mix tegen in mijn kast die tot half april goed was, moet dit dan echt weggegooid worden? Ik bedoel het is droge mix...dacht dat daar niet veel aan kon bederven of direct weggooien?

Een dag niet getaart is een dag niet geleefd.

2

Re: Cupcake mix overtijd

Ik denk niet dat deze in BvA hoort, ik meld je even!

Verder kan ik je vraag helaas niet beantwoorden, lees wel even mee, want ik ben wel benieuwd!

Groetjes,
Marieke

Ik denk dat het wel in BvA hoort aangezien ik voor anderen moet bakken en geen risico wil nemen met deze mix, veel mensen vinden dat je spullen die over de datum zijn nog gerust kunt gebruiken. Er was laatst ook een programma over verspilling op tv, zelf neig ik naar weggooien, ben benieuwd naar jullie reacties..

4

ik zou hem nu nog gewoon gebruiken hoor...niet meer een maand wachten ofzo,maar nu wel.

Groetjes van Corry
http://taartenvancorry.nl/

5

Ik zelf gebruik het nog wel.
Zou het voor niet gebruiken voor andere maar voor eigen gebruik.

Maar ja nou ben ik ook zeker met dit soort spul niet echt moeilijk. De datum is vaak uiterste verkoopdatum en daarna is het voor mij gevoel heus niet gelijk bedorven.

Als het voor mijzelf zou zijn zou ik er geen problemen mee hebben maar moet het voor een ander bakken.

7

Deze vraag is niet specifiek voor bakken voor anderen.............
[MOVE] -> bakken & vullen

8

Zelfgebakken schreef:

Als het voor mijzelf zou zijn zou ik er geen problemen mee hebben maar moet het voor een ander bakken.

dan zou ik het niet doen, ook al omdat het dan volgens mij niet meer wettelijk is (een winkelier mag ook geen producten verkopen die overdatum zijn)
Dan bak je ze gewoon toch voor jezelf? en je bakt voor de mensen iets zonder mix (veel lekkerer dus ga je veel beter reacties op krijgen  ;) )

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

9 Laatst bewerkt door inge h (29-04-2012 17:06)

grinnik sorry maar moet een beetje lachen met de titel
met 'overtijd' dacht ik aan kleine cupcakes in aantocht ;) ;)

Half april pas, dat is een week of 2?
Gauw opmaken.

~enthousiast hobbyist ~
Heeft iemand het recept om tijd te bakken al gevonden?????

10

De mix is niet meteen van de ene op de andere dag niet goed meer hoor. Deze zou ik na 2 weken gewoon nog gebruiken. En idd was er laatst een programma op tv dat droge ingredienten heel lang bewaard kunnen worden. Alleen in Nederland moet er een datum op het pak.

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

11

Petra68 schreef:

De mix is niet meteen van de ene op de andere dag niet goed meer hoor. Deze zou ik na 2 weken gewoon nog gebruiken. En idd was er laatst een programma op tv dat droge ingredienten heel lang bewaard kunnen worden. Alleen in Nederland moet er een datum op het pak.

in belgië moet er ook een datum op ;)

12

Dus kan ik ze aankomend weekend gerust gebruiken voor een opdracht?

13

Ik zou het weekend zorgen voor een verse reserve zak, maar beginnen met die over datum. Even proeven of ze gewoon smaken..... Zijn ze anders, dan heb je de nieuwe zak nog.
Ik bedoel, je hebt het over 2 weken....

Wij hebben afgelopen week een pak ijsthee opgedronken dat al 2 :o  jaar over datum was... Dus ik neem het voor mezelf ook niet zo nauw...

Groetjes Miriam
Zij die gaan taarten groeten u!

14

Hhaha moet even lachen om je ijsthee verhaal..

15 Laatst bewerkt door xhafal (30-04-2012 18:56)

Zelfgebakken schreef:

Dus kan ik ze aankomend weekend gerust gebruiken voor een opdracht?

ik zeg niet dat het niet kan, maar ik zou het niet doen voor iemand anders. Als een restaurant producten serveert die overtijd zijn, overtreden ze ook de wet.  ;)

Je schrijft iets verder op het forum dat je een klein bedrijfje hebt (als ik het goed versta), als ik ergens iets overtijd krijg voorgeschoteld zien ze mij daar niet meer als klant.
Ik vind het een groot verschil of je het voor jezelf doet of voor iemand anders.

Zoals Xafal al schreef, kan je dit niet doen als je een bedrijf bent. Je hebt je te houden aan de HACCP en dingen die over datum zijn mag je dus niet meer gebruiken!

Ik zou het lekker opbakken en voor jezelf bewaren.

17

Sterker nog je krijgt n dikke boete als ze erachter komen ondanks dat t niet zoveel kwaad kan die 2 weken.. niet voor opdrachten gebruiken dus :)

18

ik zou ze bakken en in de vriezer gooien voor onszelf.
voor een klant zou ik nieuwe mix gebruiken.
zelf zijn we helemaaaal niet zo van de datums... we eten echt vanalles op zolang het er goed uitziet en smaakt.
maar voor anderen wil ik dat gewoon niet, ze betalen voor een vers produkt.

iets wat 9 maanden lang houdbaar is, is ook echt nog wel 9 maanden en 2 weken houdbaar.

19

Denk niet dat die mix op de kalender kan kijken om te zien wat de datum is  :) . Toch zou ik het niet voor een opdracht gebruiken maar lekker voor ons zelf cuppies bakken (vinden mijn dochters niet erg!).