1

Onderwerp: Wat is nou het lekkerste recept koemelkvrij?

Mijn buurjongetje is in juli jarig en buuf verzuchtte gisteren tegen me :ik wil hem ook zo graag eens een "echte" verjaardagstaart geven...kun jij die maken?

:Y nou ik kan het allicht proberen, maar wilde van te voren even oefenen omdat dit toch een tikkie anders is als funcakes mix klaarmaken ;-)
Heb inderdaad ook in het allergieëntopic gekeken en daar staan een boel recepten bij maar wat is nou de lekkerste, en niet te zwaar zodat ik hem ook gewoon kan vullen zoals ik bij de taart van zijn zusje ook doe?

Dan kan ik 'm een keer uitproberen en meteen kijken of Hessel 'm ook lekker vind (niet onbelangrijk dacht ik ;-) )
Alvast bedankt voor het meedenken!

2

Re: Wat is nou het lekkerste recept koemelkvrij?

Ik heb laatst ook een koemelkvrije taart gemaakt, heb gewoon het basisrecept van de site aangehouden, die zonder maizena.. Ik vond m wel lekker..
En qua vullingen.. Mag hij de minus l wel hebben? Want dan kan je iets van bavarois maken.. Met iets meer gelatine.. Mag hij dat niet.. Zoal bij min het geval was.. Heb ik soyamelk gekookt.. Gelatine erbij.. Koud laten worden.. En dan losmixen.. Jam erdoor net zoveel tot dat ie lekker is zegmaar.. Tenminste.. Dat wou bij mij heel mooi.. En erg lekker hoorde ik..
Succes ermee!!

3

Volgens mij is de biscuitmix van Funcakes nu koemelkvrij.

Wat de vullingen betreft, ik heb van alles uitgeprobeerd voor mijn kleindochter en wat denk je, het allerlekkerste vind ze gewoon jam. Dus 3 lagen jam erin, afsmeren met wajang met poedersuiker en vaak doe ik hier een lepel lemoncurd door.

Ik doe tegenwoordigde afsmeerbotercreme maken met een heel pakje, evenveel sbp en een lepel lemoncurd. Hier vries ik dan porties van in. Vroeger maakte ik voor haar altijd een klein apart taartje. Aangezien Tess altijd even enthousiast reageerde op haar lekkere taartje willen nu alle kleinkinderen hiervan mee eten. Dus maak ik nu een 20 cm, 3 lagen jam erin, afsmeren zoals beschreven en versieren met fondant. Ik ben bijna oma van het jaar  :lol:

succes

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

4

mamski schreef:

Wat de vullingen betreft, ik heb van alles uitgeprobeerd voor mijn kleindochter en wat denk je, het allerlekkerste vind ze gewoon jam. Dus 3 lagen jam erin, afsmeren met wajang met poedersuiker en vaak doe ik hier een lepel lemoncurd door.

Ik doe tegenwoordigde afsmeerbotercreme maken met een heel pakje, evenveel sbp en een lepel lemoncurd. Hier vries ik dan porties van in. Vroeger maakte ik voor haar altijd een klein apart taartje. Aangezien Tess altijd even enthousiast reageerde op haar lekkere taartje willen nu alle kleinkinderen hiervan mee eten. Dus maak ik nu een 20 cm, 3 lagen jam erin, afsmeren zoals beschreven en versieren met fondant. Ik ben bijna oma van het jaar  :lol:

succes

Ik heb je terug gemaild.. Hoop echt dat je er wat mee kunt.. Veel succes ermee!

5

Oh als de funcakemix koemelkvrij is dan gaan we die gewoon gebruiken! Voor de vullingen houd ik jullie suggesties in gedachten!

Dank je wel voor het meedenken!

6

Ik lees hier even mee, ik heb binnenkort ook zo'n allergie taartje.... :think:

7

De een kilo pakken van funcakes is koemelkvrij.
Ik vul met aardbeienjam en gele soya pudding.
De gele pudding is kant en klaar te koop. Niet de pakken vulling, maar kleine bakjes uit de supermarkt ( 4 bakjes aan elkaar). Weet het merk even niet meer. Maar het staat buiten de koelkast, bij de soya melk. Ze hebben het ook in chocolade smaak.
Afsmeren en dijkjes maak ik dan van plantaardige boter van de AH met een beetje patidess aardbei fris.

8

Mirie schreef:

De gele pudding is kant en klaar te koop. Niet de pakken vulling, maar kleine bakjes uit de supermarkt ( 4 bakjes aan elkaar). Weet het merk even niet meer. Maar het staat buiten de koelkast, bij de soya melk. Ze hebben het ook in chocolade smaak.
Afsmeren en dijkjes maak ik dan van plantaardige boter van de AH met een beetje patidess aardbei fris.

Vraagje: Is de pudding uit de bakjes (4) dan dikker dan uit het pak?
Dat idee had ik niet, maar misschien veranderd.

9

mamski schreef:
Mirie schreef:

Dat weet ik niet. Het pak heb ik nooit geprobeerd.
Op het pak staat vla en op de bakjes pudding. Dus pudding lijkt mij dikker.

10

mamski schreef:

de bakjes vla/pudding zijn idd dikker, de gele vla zou ook wel kunnen maar de chocolade vla was de laatste tijd extreem dun.

Voor de vullingen houd ik jullie suggesties in gedachten!

Je kunt ook van een soya yofu toetje (is yoghurt idee) een vulling maken door er gelatine doorheen te doen, wordt een beetje kwark taart achtig.

Hier vinden ze km vrije gele room erg lekker en dan met vlaaifruit tropische vruchten.
Maar ook bc (wajang/poedersuiker) met patidess gecombineerd met alles wat lekker is ;) . Gebakken appeltjes vulling (appel stukjes bakken in beetje boter met kaneel en wat suiker) gaat er ook altijd wel in :Y .

van dr oetker is er pure chocolade mousse poeder te koop als je dit aanmaakt met ongezoet en ongezouten soja melk proef je de sojamelk niet.

Ik heb nu 4 uitprobeersels koemelk vrij in de koelkast staan :shh: . Aardbeien bavarois (mix) met soja slagroom, citroen bavarois (mix) met soja slagroom, nigella chocolademousse met marshmallows met soja slagroom en chocolade ganache met rijstroom.
Hopenlijk hebben we vanavond lekkere toetjes :9 (wij eten geen zuivel toetjes alleen soja basis, ivm allergie hier in huis)

als je nog vragen hebt mag je me ook mailen

groetjes Anneke, www.taartspeciaal.nl

11

Ik las hierboven dat er lemoncurd toegevoegd wordt, daar moet je dan wel weer mee uitkijken, daar kan namelijk zeker boter (en dus koemelklactose) inzitten...

Ik maak meestal een vulling van de botercreme (wajang en poedersuiker) en daar een lekker smaakje van Patidess doorheen... Friszure aardbei of kokos zijn hier erg populair!

Website: www.tuinentaart.nl Twitter: @tuinentaart
Facebook: http://www.facebook.com/TuinenTaart

12

Cynthiaa schreef:
mamski schreef:

succes

Als je tips hebt Cynthia, lijkt het me handiger als je dat hier neer zet in plaats van naar de TS mailen. Zo hebben we er allemaal wat aan.
Groetjes van San

Groetjes San

13

anneke79 schreef:

Ik heb nu 4 uitprobeersels koemelk vrij in de koelkast staan :shh: . Aardbeien bavarois (mix) met soja slagroom, citroen bavarois (mix) met soja slagroom, nigella chocolademousse met marshmallows met soja slagroom en chocolade ganache met rijstroom.
Hopenlijk hebben we vanavond lekkere toetjes :9 (wij eten geen zuivel toetjes alleen soja basis, ivm allergie hier in huis)

als je nog vragen hebt mag je me ook mailen

de bavarois met soja slagroom was lekker, je proeft nog wel de soja maar ik vond het niet storend.
De chocolademouse was heeeel erg lekker  :9 , door de overheersende smaak van chocolade proef je hier geen soja, wat met veel soja producten met chocolade zo is.

de ganache is erg hard geworden, maar misschien kan ik er truffels van maken.En misschien volgende keer minder chocolade er in.

de kokosvulling hier van de site is trouwens ook heeeeel erg lekker en bevat geen koemelk eiwitten/lactose

14

@ Anneke: Welke soja slagroom bedoel je hier, want ik heb ook nog bavarois mix liggen en dan kan ik dat eens proberen voor mijn kleindochter.

15

De rubriek ingezonden recepten is niet voor vragen naar recepten (zie de sticky)

[MOVE] -> bakken&vullen

16

mamski schreef:

@ Anneke: Welke soja slagroom bedoel je hier, want ik heb ook nog bavarois mix liggen en dan kan ik dat eens proberen voor mijn kleindochter.

Ik ken maar 1 merk soja slagroom van Soyatoo. Die hebben ze in een kartonnetje, deze bewaar je op kamertemperatuur en een half uurtje voor gebruik in de koelkast. Kloppen (wordt minder stevig dan slagroom) en de mix er doorheen spatelen.
Er is van Soyatoo ook een spuitbus slagroom om direct te gebruiken.

Van Sojatoo is er ook rijstmelk slagroom, die heb ik in een spuitbus een keer gehad, minder overheersend dan de soja smaak. Nu is deze er ook in karton, maar heb m alleen online gevonden.

17

Ik ga volgende week eens met de buuf om de tafel zitten om te kijken wat voor vulling Hessel zou lusten. De gebakken appeltjes vallen zowiezo al af want hij is ook allergisch voor appel..zonde want die is echt errug lekker..

Enne sorry modjes, ik dacht omdat het allergieën-topic hier stond dat ik goed zat! thanks for the move!

18

Sannn schreef:
Cynthiaa schreef:
mamski schreef:

succes

Als je tips hebt Cynthia, lijkt het me handiger als je dat hier neer zet in plaats van naar de TS mailen. Zo hebben we er allemaal wat aan.
Groetjes van San

Ik heb dezelfde tips ook in het topic geplaatst, alleen had er iemand mij gemaild.. Vandaar ;)

19

Cynthiaa schreef:
Sannn schreef:
Cynthiaa schreef:

Groetjes van San

Ik heb dezelfde tips ook in het topic geplaatst, alleen had er iemand mij gemaild.. Vandaar ;)

It wasnt me!

20

anneke79 schreef:
mamski schreef:

Ik ken maar 1 merk soja slagroom van Soyatoo. Die hebben ze in een kartonnetje, deze bewaar je op kamertemperatuur en een half uurtje voor gebruik in de koelkast. Kloppen (wordt minder stevig dan slagroom) en de mix er doorheen spatelen.
Er is van Soyatoo ook een spuitbus slagroom om direct te gebruiken.

Van Sojatoo is er ook rijstmelk slagroom, die heb ik in een spuitbus een keer gehad, minder overheersend dan de soja smaak. Nu is deze er ook in karton, maar heb m alleen online gevonden.

Bedankt voor de uitleg ik ga hierna op zoek.
Online te krijgen, maar is er ook ergens in een winkel bij jou in de buurt waar ze het hebben?

21

Maxii schreef:
Cynthiaa schreef:
Sannn schreef:

Groetjes van San

It wasnt me!

Dat klopt ;)

22

Ik had haar gemaild voor het recept.
Heb het uitgeprobeerd maar vond het niets. Smaken verschillen.

23

Bedankt voor de uitleg ik ga hierna op zoek.
Online te krijgen, maar is er ook ergens in een winkel bij jou in de buurt waar ze het hebben?

bij eko plaza heb ik het gekocht in Alkmaar. Denk dat de reform in Schagen de soja slagroom ook wel heeft en misschien dat ze het bij Rozemarijn in Den Helder ook wel hebben en anders bestellen ze het vast wel voor je.
Als je wilt,wil je dan voor mij vragen of ze de rijstslagroom in pakjes kunnen leveren en willen bestellen (dan rijd ik wel naar den helder ipv dat ik ze online bestel). (alvast dank je wel daarvoor)