1

Onderwerp: geen tylose met lussenstrik

Het lukt niet om antwoord te vinden op het forum. Ik heb momenteel geen tylose in huis, wel fondant. Kan ik morgen (voor de taart 30april) de lussen maken en dit 3 dagen uitharden en dan op taart doen?
Graag hoor ik eventueel andere mogelijkheden. tylose is zeker niet in een supermarkt te koop?

2 Laatst bewerkt door Carien (25-04-2012 20:24)

Re: geen tylose met lussenstrik

volgens mij niet idd.
nu maken en uit laten harden, heb je tijd genoeg hoor (ligt wel aan het merk fondant; FunCakes hardt blijkbaar niet uit :nooo ).

Om uitharden te versnellen kun je de lussen in een oven leggen op 50graden, een half uur, af laten koelen, dan zijn ze een stuk harder :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Heb afgelopen week met funcakesfondant gewerkt zonder tylose, en het hardde wel uit! Was eigenlijk tylose vergeten te gebruiken en en dacht 'ach, ik zie wel wat er gebeurd, hard het niet uit dan probeer ik het morgen nog wel een keer'.
Was overigens geen strik maar dikkere sterren.

taartenvanirma.simpsite.nl
Alles kan, behalve omhoog vallen, dat is onmogelijk...

4

Dank jullie wel!
Dus eerst de lussen maken, dit dan 2 dagen rusten en dan de strik in elkaar zetten?

5

Carien schreef:

volgens mij niet idd.
nu maken en uit laten harden, heb je tijd genoeg hoor (ligt wel aan het merk fondant; FunCakes hardt blijkbaar niet uit :nooo ).

Om uitharden te versnellen kun je de lussen in een oven leggen op 50graden, een half uur, af laten koelen, dan zijn ze een stuk harder :Y

Funcakes hardt blijkbaar tegenwoordig wel uit  :Y

@Roelina: anders gaat het niet lukken denk ik. Kijk anders een op http://www.tartacadabra.com/nl_main.html bij de how-to van de strik met lussen. Succes!

6

neem aan buiten de koelkast? moet het op kamertemperatuur uitdrogen of juist in een koele ruimte zoals een bijkeuken?

7

NOOIT in de koelkast, daar is het veel te vochtig.
Gewoon aan de lucht laten drogen.
Het is zelfs zo dat als er een hoge luchtvochtigheidsgraad is je strik langere tijd nodig zal hebben om te drogen.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

8

Ik gebruik zelf fondant in combinatie met gumpaste, en werkt perfect.
Hoeveelheid: half/half

Groetjes en succes verder,
Miruna.

Miruna's Cakes te Helmond

9

Ik maak de strik altijd zonder tylose. 2-3 dagen van te voren de lussen maken en op de dag zelf de strik in elkaar zetten! Succes! :thumb:

Beter verwend dan verwaarloosd
       "Esmee 11-12-2007"

10

de lussen harden goed uit:)...
zondag maak ik de taart af. kan ik de strik dan ook al maken en dit dan maandag net voordat de taart geserveerd wordt?
ben benieuwd of alles gaat lukken..

11

De strik kun je maken zodra de lussen goed droog zijn :Y

In elkaar zetten en stofvrij (maar niet luchtdicht!) wegzetten :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

12

Kan dit echt alleen met fondant en tylose, of ook met marsepein? Ik vind marsepein eigenlijk lekkerder van smaak namelijk

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

13

Tigrasas schreef:

Kan dit echt alleen met fondant en tylose, of ook met marsepein? Ik vind marsepein eigenlijk lekkerder van smaak namelijk

Marsepein hardt niet zo uit met tylose als fondant. Het wordt er hooguit wat steviger van, maar de smaak is dan weer minder door de tylose.
Een strik is voornamelijk ter decoratie, dus die eten de meesten niet op. Hoewel kinderen de harde fondant vaak juist weer wel lekker vinden.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties