1

Onderwerp: dowels gelijk knippen? kier tussen de taarten..

kort geleden een stapeltaart gemaakt. dat wil zeggen: met een a.s. bruid en haar familie, die als verassing bij mij haar eigen taart mocht maken als vrijgezellenfeestmiddag. de onderste taart werd niet 'waterpas', maar ik heb de dowels wel gelijk geknipt. dus dan ontstaat er toch een kleine kier. deze bruidstaart van 3 lagen ging vervolgens per taart in de vriezer en wordt door de bruid zelf gestapeld op de ochtend van haar trouwdag. (taartje voor thuis.) heeft iemand nog tips hoe ik ten eerste 'de kier' kan voorkomen als de taart toch een beetje scheef is, en ten tweede hoe iemand het daarna thuis mooi kan afwerken?
Bedankt alvast voor het meedenken.

Re: dowels gelijk knippen? kier tussen de taarten..

ik weet niet wat voor taart het is geworden, maar je zou eventueel rozen kunnen maken die ze voor de kier zou kunnen zetten? of een parelketting. ik weet niet hoe groot de kier is en wat voor thema het heeft....

voor de glutenvrije taarten!

3

ik had afgelopen zaterdag een trouwtaart die ik weg bracht. door een noodstop voor een andere auto, was de bovenste aan de onderkant beschadigd... toen moest ik 2 ipv 1 lagen van parels doen... daarna zag je niks meer en het stond ook mooi. :D

4

bedankt voor de reacties.
de taart is een stapel van 3, alle randen afgewerkt met een parelrand. goed idee om nog een parelrand ertegen aan te leggen, dan zou ik die een volgende keer aan ze moeten meegeven, zodat ze thuis dit nog kunnen afwerken.

maar nu nog mijn vraag:  hoe doen jullie dat met dowels die toch een beetje uitsteken? dowels wel allemaal precies gelijk afknippen? of toch maar aanpassen aan de iets scheve bovenkant? ik heb hier nog niet veel ervaring in, dat zal duidelijk zijn...

5

Ik zou de taart eerst recht snijden... (en de onderkant van het baksel als bovenkant gebruiken)
Als dat niet kan, kun je eventueel nog overwegen om de dowels gelijk te knippen aan de laagste lengte. Dan kan de taart door het gewicht iets in de scheven kant zakken, maar dat ziet er denk ik mooier uit dan dat je een kier hebt...  :think:

Dat is toch een TAART waard!

6

Het allerbelangrijkste is toch wel om te zorgen dat je taart aan de bovenkant recht is.
Onderkant van het biscuit als bovenkant gebruiken en een evt. hevige bolling er eerst afsnijden.

Mijn biscuits zijn altijd in het midden iets hoger dan de vorm. Als ik ze uit de oven haal, dan druk ik het taartrooster er heel voorzichtig op, totdat het rooster de bakpan raakt. Dan omkeren en storten. Op die manier is mijn biscuit altijd even hoog en ook nog recht.

Bij het stapelen altijd uitgaan van de hoogte van de middelste dowel. Al moet je als je taart erg scheef is wel weer oppassen dat de volgende dan niet teveel op het hoge deel van de taart drukt.

Je zou kunnen overwegen om een lint (al dan niet van fondant) om de taart te doen en zo de kier te bedekken.

~ Never waste a good crisis... ~

7

Ik draai mijn biscuit ook altijd om en vul met een spuitmond. Ook de dijkjes. Je zou dan denken dat de taart redelijk recht moet zijn, maar ik heb hier ook soms nog last van en ben in staat om na elke laag een waterpas er op te gaan leggen  :s . Het lijkt wel of dat de taart na het vullen iets zakt, tewrwijl ik de lagen toch goed aanduw. Het gaat overigens niet om een grote kier maar het stoort mij wel. Ik zou iig de dowels niet aanpassen aan de taart omdat je bovenste dan kan gaan schuiven en/of verzakken.
Ik werk het meestal ook af met een rand maar dit is wel lastig wanneer de mensen zelf gaan stapelen. Die weten immers niet wat de goede kant is, zeg maar. Dan zou je idd voor een meegegeven rand kunnen kiezen.

8

Esther68 schreef:

... en ben in staat om na elke laag een waterpas er op te gaan leggen  :s .

Komt me bekend voor... Ik lig meestal na het afsmeren op mijn knieën voor het aanrecht omdat ik dan de taart op ooghoogte heb. Even het plateau rond draaien en dan kijken of ie echt recht genoeg is.

~ Never waste a good crisis... ~

9

bedankt voor al jullie reacties. de onderkant werd inderdaad bovenkant en die hebben we ook niet afgesmeerd omdat het zo mooi recht was. maar de bovenste laag vulling was banketbakkersroom met Hak zon fruit vruchten. door de vruchtjes is waarschijnlijk toch de lichte bolling veroorzaakt. ja, dan probeer je om het plat te duwen, maar een 2 a 3 milimeter verschil heb je toch zomaar, en door de dowels zie je dat. ik vind de tip van een stoffen lint ook een goeie! dan moet de fondant-decoratie rand hoger, of achterwege gelaten worden. dan heb je inderdaad een mooie afwerking die men thuis nog kan toepassen. maar bij het aansnijden van een punt door het bruidspaar lijkt me dat een stoffen lint weer in de weg zit, of valt dat mee?