1

Onderwerp: Het zijn net roze hamburgers,

zei mijn zoon toen deze macarons klaar waren. :lol:
Ik vond ze best aardig gelukt voor de eerste keer, mede dankzij de duidelijke how-to van Meentje!!
Ik moet ze alleen volgende keer toch iets kleiner spuiten want ze liepen meer uit dan ik dacht, en daardoor waren ze vrij groot.
Ik had ze gevuld met frambozen/ mascarpone slagroom die ik over had van een taart. Ik moet zeggen dat die combinatie echt overheerlijk was door het zoete van de macaron en het lichtzure van de frambozen, echt heel lekker. Ik had er in totaal 8 stuks en ze waren dan ook binnen een kwartier op. Ik heb eens wat beter mijn best gedaan om mooie foto's te maken maarja dat is toch nog steeds niet zo mijn ding
http://i40.tinypic.com/2dkgzuh.jpg
http://i43.tinypic.com/2zxm241.jpg

Bedankt voor het kijken

2

Re: Het zijn net roze hamburgers,

Super goed gelukt, ook de foto

3 Laatst bewerkt door JPS (24-04-2012 18:08)

mijn macarons waren de eerste keer ook deels hol, de 2e en 3e keer weer niet de vierde weer wel.
Waar dat nu aan ligt weet ik nog steeds niet

De laatste twee keer heb ik amandelschaafsel met de helft van de poedersuiker erbij fijngemalen met de staafmixer/hakker. Daarmee wordt het zo fijn gehakt dat het niet meer gezeeft hoeft te worden
Als je de poedersuiker van de lidl gebruikt (is iets grover) stuift het ook niet.

De dikte van het uiteindelijke mengsel lijkt het meest cruciale punt te zijn. Iets te dik en je krijgt macarons met puntjes, iets te dun en het loopt ver uit waardoor ze niet mooi rond worden en niet erg omhoog willen komen.

Te lang voordrogen resulteerd in scheef omhoog komen met het bakken.
Te kort voordrogen of te heet bakken en ze scheuren open
De juiste voordroogtijd hangt af van de luchtvochtigheid en de temperatuur in de keuken en is dus geen vaste tijd voor te geven

De oventemperatuur is een kwestie van proberen, is voor iedere oven weer anders.

De foto's van angelina zijn toch helemaal niet slecht te noemen vind ik.
De macarons zien er zeker voor een eerste keer ook best goed uit :thumb:

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

4 Laatst bewerkt door angelina17 (24-04-2012 18:15)

Dank je wel!!! Ik had deze trouwens gemaakt met eiwitpoeder en daarom was ik eigenlijk heel blij met hoe ze eruit zien.

5 Laatst bewerkt door Pucca (24-04-2012 20:57)

Ik vind ze ook erg goed gelukt. Zeker voor de eerste keer!  :Y het blijven ongrijpbare baksels. Als je denkt dat je het door hebt en je veranderd bijvoorbeeld van kleurstof, kan je weer opnieuw beginnen lijkt het. Maar daarom vind ik ze ook leuk leuk om te maken. Ik heb net de natuurlijke kleurstof van vrouwtje deeg in de schelp zeg maar gebruikt en het valt me niet tegen. Foto's volgen bij het toppic van Meentje.
@JPS leuk weer iets van je te lezen ik dacht al dat je er mee gestopt was ;)

6 Laatst bewerkt door angelina17 (24-04-2012 20:54)

Dat klopt idd. Ik moet je zeggen dat ik best wel onder de indruk was van alle dingen waar je rekening mee moet houden bij het maken van macarons. Ik heb dan ook echt heel veel gelezen en stap voor stap alles opgevolgd en de tijd er voor genomen. Ik denk vooral dat dat laatste best belangrijk is, om dat mooie gladde laagje bovenop te krijgen.
Ik ben benieuwd naar de foto's van de natuurlijke kleurstof. Ik blijf het topic wel in de gaten houden!

7

Hoeveel eiwit poeder doe je er dan in als je de hoeveelheden van meentje aanhoud? En waarom eiwitpoeder als ik vragen mag?
Mooie foto's trouwens hoor :)

8

Wow, wat zijn ze meteen mooi bij jou de eerste keer.  :Y  Ik wilde dat ik dat kon.  :nooo

9

@pucca, ik heb eiwitpoeder gebruikt omdat nog maar 1 ei in huis had en ik wist niet of ik dan voldoende eiwit had. En het eiwitpoeder dat ik in huis had was bijna over de datum dus dat was een goede reden om het op te maken. Ik heb dus 10 gram eiwitpoeder in 60 ml water gezet (een uurtje van te voren) daarna heb ik daar 50 gram van afgewogen, dus eigenlijk gelijk aan het recept van meentje. Enne nog bedankt de complimenten :o

10

@pucca, ik ermee gestopt  :lol: nee hoor ben nog maar net begonnen
Helaas wel weinig tijd voor het bakken ook omdat ik nogal actief ben in de wud
De verzameling bak en decoratiespullen is ondertussen al aardig gegroeid
Nu ik de macarons redelijk onder de knie heb ga ik me toeleggen op fondant en gumpaste versieringen en op biscuit zonder gebruik van mix
Ook wil ik nog een eigen recept voor creme voor taartvulling, macaronvulling en piping ontwikkelen
Meringue botercrem vind ik net iets te machtig en slagroom te slap

Voorlopig nog genoeg te experimenteren dus

Groetjes,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.