1

Onderwerp: ' vloeibaar' fondant.....??!!

Ik heb bij sligro gewoon een emmertje fondant gekocht..niet opgelet, want het bleek geen rolfondant maar ' vloeibaar'  achtigs...ja wat moet je daar nu mee...moeilijk te smeren op cupcakes, wordt nooit strak, maar....

kun je dit blauw kleuren?
Want dan heb ik prima ' watereffect'  als ik mijn eerste zwembadje wil klussen.
Je kunt het nl verwarmen tot ongeveer 40 graden staat op de emmer en dan is het inderdaad prima smeerbaar en mijn cupcake-je kreeg een soort glanzend wit ' watereffectje'  omdat ik het niet strak kreeg gesmeerd..

Dus geluk bij ongeluk, nu nog ontdekken of ik het gewoon kan kleuren.

(is dit misschien meer een babbel dan een vraag??)

Grtls Irene
Ik ben niet gestoord, ik ben mentaal hilarisch!!

2

Re: ' vloeibaar' fondant.....??!!

is het geen fondant glazuur?

Zoja.. dan kan je het gewoon kleuren volgens mij..

Carpe Diem... dat heb ik zeker geleerd het afgelopen jaar..

3

ja dat kan je gewoon kleuren

4

meid ik heb geen idee, zal zo es op de emmer kijken, het is nu een ochtend later op mijn cupcakeje ' glanzend en harder geworden en ik heb hem gegeten en toen ' brak'  het een soort van waar je bijt..ehh, ik word wel vaag zo....
:s

Grtls Irene

5

ik ben snel...

er staat op ' fondant' ...en op achterkant dat het dus verwarmd smeerbaar is en dat je cc ook kan dopen, er zit uiteraard suiker in, maar het woord glazuur komt niet voor op de emmer...
maar goed, joh, ik kleur gewoon vd week een klein beetje...dan ontdek ik het vanzelf...;)

Grtls Irene

6

ik dacht gister echt ' oh shit' , wat moet ik ermee, maar ik denk dat je ook een leuke ' wolk '  kan  maken en gewoon ' watereffecten'  en cc dopen lijkt me ook wel wat..dus misschien is het wel een ' blijvertje' ....een toevallige dat wel, ik zou het nooit ' bewust'  gekocht hebben..hahahaha

Grtls Irene

krijg nou de hik.... ik heb die ook gekocht. Ik stond daar en dacht.... wat is het verschil tussen die fondant en die "fondant/icing"? Ik vragen en die vrouw die zegt, het enige verschil is dat de fondant/icing super wit is en die andere meer crème. Dus ik ze allebei meegenomen. Maar nu ik goed kijk, staat er dat je kan verwarmen op 40 graden etc. Wat een dom gedoe zeg, zet er dan glazuur op en geen fondant!
Nou ja.... misschien is het wel wat.

Ik heb geen enkel probleem dat niet kan worden opgelost met chocola

8

t is de fondant die ze ook voor petit four en tompoezen en rose koeken gebruiken

ook erg lekker over cake gemengd met gesmolten chocolade
of om soezen of cupcake in te dopen

let wel op dat je de fondant niet te warm maakt want dan wordt ie dof
lichtjes verwarmen tot lichaamstemperatuur

en je kan het kleuren

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

9

Het heet al heel lang fondant, wordt gebruikt voor tompouce enz, je kan er kleur en smaakstoffen aan toevoegen, bijvoorbeeld gesmolten chocolade( moorkoppen) of mocca ( slagroomtompouce) enz

En pas vele jaren later kwam er rol fondant op de markt, uit amerika vandaan.
Vandaar de naamsverwarring . Niet te min blijft het heel lekker spul en kan je er heel veel mee

Het beste resultaat krijg je met dopen van cc als je de fondant verwarmt en eventueel een beetje verdunt met water.
Dan je cc erin dopen, omhoog halen en op en neer schudden tot het meeste eraf is, eventueel nog een keer als het droog is, daarna kan je het gewoon versieren met marsepein of chocolade enz

Veel plezier ermee
Lizzie

www.koekiekoekie.nl. Koekje erbij?

10

Heb er verder niets mee te maken, want heb het goedje niet gekocht, maar als ik het zo lees is het dus ook handig voor cakepops?

Groetjes! Enne, bedankt voor alle inspiraties!!!
Wil je meer zien wat ik maak? www.ingrids-baksels.webnode.nl

11

kan maar het wordt niet echt hard t blijft een beetje plakkerig 9denk aan tompouse]

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

12

:grr:  :grr:  :grr:  meteen mijn haarkleur bekend (en ik doe nog wel zo mijn best om dat te verbloemen.....)

Groetjes! Enne, bedankt voor alle inspiraties!!!
Wil je meer zien wat ik maak? www.ingrids-baksels.webnode.nl

13

is hetzelfde als wat op de 'zebracakejes' zit vanboven! Ideaal te gebruiken dus, maar minder leuk als je niet verwacht dat je vloeibare fondant gekocht hebt!

14

in de bakkerswereld is fondant glazuur en icing om uit te rollen en te bekleden.
in de taartenbakkerswereld is het andersom.
de fondant die jij gekocht hebt is om soezen in door te halen voor die glazuurlaag, op tompoezen, oranjekoek, cupcakes in dopen etc.