1

Onderwerp: Meringuew botercreme

hai collega's
een vraagje bij recepten staat het meringue botercreme recept.
Nu hebben ze het daar over twee soorten recepten.

De 140 gram eiwit
280 gram suiker
en 280 gram roomboter

of de 280 gram vervangen voor 420, de 123 verhouding.

Wat is het verschil en waar wordt de een voor gebruikt en waarvoor de ander?

hope you can help me. xxx

Re: Meringuew botercreme

dat is smaakafhankelijk

I never met a calorie I didn't like....

3

ik gebruik 1-2-3 voor afsmeren en 1-2-2 voor een toef op cc´s

4

ik heb het denk ik niet duidelijk omschreven...
ik weet dus de hoeveelheden niet van een ' 123 ' verhouding. ....
wie kan mij dit vertellen?

Ik vind dit filmpje altijd heel duidelijk over hoe je Merenque botercreme moet maken.  En wat de 1-2-3 inhoudt. Dan snap je ook de 1-2-2.

http://www.youtube.com/watch?v=uBBoRMWcfNc

Succes! :)

Verder lezen op mijn blog vol how to's & recepten?
www.carolabaktzoethoudertjes.nl

6 Laatst bewerkt door marijetje (23-04-2012 15:54)

1deel =140gr 2delen=280gr 3delen=420gr dus het recet is niet anders maar de verhoudingen alleen. En ik gebruik de 1-2-2 verhouding voor alles dus voor vullen en afsmeren.

het recept wat jij hier post is de 1-2-2

je kan best 3 keer vallen, als je maar 4 keer opstaat

7

marijetje schreef:

1deel =140gr 2delen=280gr 3delen=420gr dus het recet is niet anders maar de verhoudingen alleen. En ik gebruik de 1-2-2 verhouding voor alles dus voor vullen en afsmeren.

het recept wat jij hier post is de 1-2-2

Voor toeven ook? Blijven die dan wel mooi in shape? Zakt t niet in?

8

Ik heb hem nu 123 gemaakt en vind hem vrij zacht dus met de 122 lijkt t me helemaal zacht?

9

ik maak altijd 1-2-2 en de toeven blijven prima staan

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PGQLNPDN-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HL8YXQJ6-D.jpg

en zijn ook nog eens echt lekker!

succes

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

10

ja ik sprak te vroeg joh, ik had de creme eerst in de koelkast moeten laten koelen....het is inderdaad wel een lekkere creme...maar wel meer werk dan gewoon botercreme mix he... en ik las hier op het forum dat deze manier goedkoper is, maar  is dat echt zo? want nu moet je eieren gebruiken en kristalsuiker en roomboter...en bij de botercreme mix alleen water en boter.

Wat is nou echt het lekkerst om toeven mee te spuiten?
Ik las iets over zwitserse room....mmh of is dat swiss merenque botercreme hahah....?

11

ik spuit altijd met swiss merenque 123. Als je je boter echt goed opslaat heb je alleen maar profijt van het iets stijvere, maar hoor je het niet te proeven. Ligt wel aan de mixer hoe cremerig de boter opgeslagen wordt (heb ik onlangs bij mixer-wissel aan de lijve ondervonden, echt een giga verschil)

12

Ik mix met de Kenwook KM280 900 Watt zal vast wel goed mixen toch? Geweldige machine overigens....alleen maakt hij veel lawaai.

13

ik heb de KM010(titanium chef), had eerst de patissier, maar wat een enorm verschil zeg...

Ik mix met de flexibeater van kenwood, dus de k klopper met rubberspatel omhulsel. Dat is speciaal voor cremerig mengsel te kloppen en je hoeft je kom niet meer te schrapen. Is goedkoop via amazon te bestellen.... Denk dat dat nog wel een extra verschil maakt.

14

Moet je dan écht een speciale mixer hebben hiervoor?
Ben nog maar beginner en heb een doodgewone huis-tuin-keuken mixertje (zo'n handding weet je wel...)

Kan ik dat er ook voor gebruiken?
Ik heb gewone mixers erbij en iets wat een groot rondje is (nooit geweten waarvoor dat is...)

als iemand dat weet, dan hoor ik het graag.

15

In principe kan het ook wel met een gewone mixer. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat je vrij lang moet mixen. Eerst de eiwitten stijfkloppen (kan wel rond de 10 minuten duren) en daarna moet de  boter er nog doorheen gemixt worden(kan ook wel 10 min. duren. Je mixer moet daar wel tegen kunnen. De mixer wordt dan toch vrij heet, en kan doorbranden.
Wat mixers betreft, ik zou gewoon de gardes gebruiken.

16

Dank je anja.
Hmmmm als m'n gewone mixer doorbrandt, dan moet ik toch echt een andere mixer kopen  :thumb:  :Y

17

Heb net de 1-2-2  gemaakt.

Ik heb wel 15minuten flink staan mixen, maar hij wordt niet klonterig zoals in het filmpje.

Hij is nog steeds te dun om als "dijkje" te gebruiken.
Heb hem in de koelkast gezet, misschien dat hij nog wat opstijft??
Weet niet hoe dik hij moet zijn om af te smeren?

Iemand een idee hoe ik hem "stijfer' kan maken voor de dijkjes/afsmeren?