1

Onderwerp: kosher taart, wat is dit?

k ben gevraagd voor iemand een joodse kosher bruidstaart te maken. ik heb geen idee wat men wel of niet mag, een van jullie? waar moet ik op letten?
groetjes
elly

wil je zien wat ik gemaakt heb, kijk dan even op www.soetenzo.nl]

2

Re: kosher taart, wat is dit?

Kun je dat niet gewoon aan de personen zelf vragen? Die weten het beste wat wel/niet mag.

Ik denk dat het dik gedrukte voor jou het belangrijkste is. Daarbij komt dat zeer strenge gelovige orthodoxe joden zelfs 2 koelkasten en 2 kooktoestellen hebben om vlees en melkprodukten van elkaar te scheiden.

De taart mag bij jou dus ook eigenlijk niet in de koelkast bij je vlees..

Ik zou echt even goed vragen wat ze precies van jou verwachten.

De basis voor kasjroet staat in de Thora, in Leviticus en Deuteronomium 14:3-21. Specifiek staat in Deuteronomium 14:6: "elk dier, dat gespleten hoeven heeft (beide hoeven geheel gekloofd) en herkauwt onder de dieren, mag je eten". Voor vissen geldt dat zij vinnen en schubben moeten hebben (Deut. 14:9) en ook mogen niet alle vogels worden gegeten. Verder is aas verboden, alsook insecten met vleugels. Het komt er dus op neer dat men wel rund, schaap, geit en hert mag eten maar niet kameel, varken, paard of haas. Ook paling, garnaal en kreeft zijn verboden.

Volgens de regels van kasjroet moeten goedgekeurde dieren onverdoofd en op rituele wijze worden geslacht, om aan de eisen van kasjroet te voldoen. Dit noemt men sjechita. Hierbij moeten de messen vlijmscherp en kaarsrecht zijn om het dier onmiddellijk te kunnen doden, waarna al het bloed, wat nog niet bij de halssnede het lichaam heeft verlaten, verwijderd wordt door het vlees veelvuldig te zouten; de consumptie van bloed is namelijk strikt verboden.

Enkele andere kasjroet-wetten, in kort bestek:
Het is verboden om binnen een uur volgens de Nederlandse-Joodse traditie (volgens andere tradities: zes uur, of drie uur) na de consumptie van vleesproducten melkproducten te consumeren. Ook mag eetgerei (borden en bestekken) van vleesproducten nooit voor melkproducten worden gebruikt en vice versa.
Vis telt als neutraal (parwe of minnisj) en mag zowel met vleesproducten (zie onder) als melkproducten worden gegeten.
Vlees en vis mogen niet tegelijk worden gegeten, maar wel binnen één maaltijd.
Er is een voorkeur voor brood dat door joden wordt gebakken. Volgens veel rabbijnen is dit een vereiste; volgens anderen een sterke voorkeur.
Men mag geen vlees eten van een nog levend dier.
Niet-Joodse wijn is altijd verboden, ongeacht de ingrediënten. Er bestaat ook koosjere wijn.
Voedsel dat gekookt is door een niet-Jood mag niet worden genuttigd.
Sommig keukengerei kan koosjer worden gemaakt door het in een ritueel bad onder te dompelen.

Een aantal wetten is plaats- of tijdgebonden: er zijn kasjroet-wetten die alleen gelden voor het agrarisch product van het land Israël en, onafhankelijk daarvan, voor Pesach.

Het nut van de Joodse spijswetten kan op twee manieren worden uitgelegd. Dat er bijvoorbeeld geen varkens mogen worden gegeten, kan een rationele verklaring hebben in het feit dat ze vaak ziektes hebben. De spijswetten kunnen dus worden opgevat als hygiënische maatregelen. Maar de algemeen aanvaarde uitleg is dat het nuttigen van onrein geachte dieren een slechte invloed zou hebben op de geest.

Groetjes Natasja!

4

vraag het idd aan de opdrachtgever...

5

Ik zag laatst op tv iets over eieren en dat de stukjes bloed die er soms in zitten niet gegeten mogen worden door joodse mensen... Dat wij daarom beter kunnen kiezen voor witte eieren, omdat bij witte eieren schijnbaar heel weinig kans is op deze bloedplekjes.

Maar inderdaad, als iemand zoiets specifieks vraagt, dan zullen wij ook wel een beeld hebben van wat ze van jou verwachten  :)

6

Maartje1234 schreef:

Dat wij daarom beter kunnen kiezen voor witte eieren, omdat bij witte eieren schijnbaar heel weinig kans is op deze bloedplekjes.

Is niet zo hoor. Maakt geen enkel verschil.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

Maartje1234 schreef:

Ik zag laatst op tv iets over eieren en dat de stukjes bloed die er soms in zitten niet gegeten mogen worden door joodse mensen... Dat wij daarom beter kunnen kiezen voor witte eieren, omdat bij witte eieren schijnbaar heel weinig kans is op deze bloedplekjes.

Maar inderdaad, als iemand zoiets specifieks vraagt, dan zullen wij ook wel een beeld hebben van wat ze van jou verwachten  :)

volgens mij heeft dat niets met de kleur te maken.

maar je moet dus elk ei apart breken, kijken of er bloed in zit, zo niet kan het in je deeg, zo ja, weggooien...

I never met a calorie I didn't like....

8

Hmm... Ik denk dat je met deze het grootste probleem te pakken hebt:

MamavanDean&Julian schreef:

Tenzij je natuurlijk zelf Joods bent, maar dan had je waarschijnlijk al wel geweten wat Koosjer precies inhoudt  ;)

9

Pffffff......sterkte!!

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

10

Mijke79 schreef:

Hmm... Ik denk dat je met deze het grootste probleem te pakken hebt:

MamavanDean&Julian schreef:

Tenzij je natuurlijk zelf Joods bent, maar dan had je waarschijnlijk al wel geweten wat Koosjer precies inhoudt  ;)

ik kreeg de vraag via een vriendin voor haar vriendin, maar als ik dit allemaal lees, vind ik het te ingewikkeld en ga er verder geen energie in stoppen. ik heb mijn ruimte niet kosher genoeg en zal dus niet voldoen aan de kosher eisen.

wil je zien wat ik gemaakt heb, kijk dan even op www.soetenzo.nl]

11

Tsja, als het via via is, dan heb je best kans dat het heel goed bedoeld is door die gezamenlijke vriendin maar dat uiteindelijk zal blijken dat de joodse vriendin het dan niet mag eten..............................

If life gives you lemons, make lemoncurd.

12

Mirjam5 schreef:
Maartje1234 schreef:

Dat wij daarom beter kunnen kiezen voor witte eieren, omdat bij witte eieren schijnbaar heel weinig kans is op deze bloedplekjes.

Is niet zo hoor. Maakt geen enkel verschil.

Ik weet het verder ook niet... Het is wat ze bij dit programma http://www.joodseomroep.nl/:programma/k … 97d35.html constateerde. Bij de uitleg van deze aflevering staat o.a.: ''Koosjere joden zweren bij witte eieren, omdat daar –in tegenstelling tot bruine eieren– vrijwel nooit een druppel bloed in zit. Klopt dat?''

Maar ik lees dat ze heeft besloten om de opdracht niet aan te nemen... Na alle restricties die ik hier lees lijkt me dat wel verstandig :-)