1

Onderwerp: Blanda ideetje

Laatst mijn paarse taart voor een verhuizing gepost en besloten dat ik er zo ontevreden over ben dat ik 'm niet ga afleveren; ik maak een nieuwe. Nu twee boltaartjes, omdat ik die veel leuker vind om te doen en het is toch een cadeau, geen opdracht.

Nu had ik vorige keer enigszins ruzie met het uit de vorm krijgen van de blanda 20cm, dus had ik een enorm goed idee. Behalve dat ik niet weet of het werkt, dus ik ga even hier posten of dat net zo'n goed idee is als ik heb bedacht.... ;)

Kan ik onderin mijn Blanda een kruisje van stroken bakpapier maken, daaronder gewoon invetten, maar de stroken zodat ik 'm er makkelijk uit kan halen? Of krijg ik dan die stroken netjes ingeprint in mijn kapsel?
Ik vind het namelijk lastig om de Blanda nétjes geheel met bakpapier te bekleden, dus doe ik het met boter + bloem. Dat werkt op zich prima, maar de randjes los krijgenn is even ruzieën...

Groetjes,
Marieke

2

Re: Blanda ideetje

Zou kunnen werken. Ik heb geen idee. Haha!
Ik smeer mijn vormen altijd in met Wilton Cake Release of met Dr. Oetker bakspray.

Werkt beide super!

Groetjes Puck

3

gebruik je een bakspray of boter?
ik gebruik een bakspray die ik bij de sligro gekocht heb en heb er geen probleem mee gehad. licht insprayen. bloem is eigenlijk niet nodig tenzij je teveel vet gesprayed hebt. als het biscuit nog wat warm is lossen. niet als deze al koud is want dan is dat vetlaagje die jij erin gesmeerd hebt al gestold en "plakt" ie vast, waardoor je biscuit niet mooi kan lossen.

ik hoop dat het de volgende keer met mijn tips wel lukt!

4

Hoi grantaime,
Ik heb Rudolph van Veen dit wel eens zien doen in Rudolphs Bakery, en bij hem werkte dit goed. Maar of alles in 1 take is opgenomen wordt natuurlijk nooit gezegd.... Laa je even weten of het echt werkt?

Een mooie taart opeten is geen zonde, laten bederven wel!

5

ik doe het altijd zo. Dus idd eerst de blanda invetten, dan bloem erdoor en dan 2 stroken bakpapier als kruis erin leggen. Werkt prima.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

6

:think: bij mij vallen ze er gewoon uit :) , maar ja, daar heb je niks aan natuurlijk.
Lees weleens dat mensen 2 repen bakpapier kruislings onderin doen :Y

:Y Misschien ietsie langer in de oven laten? Wanneer een biscuit gaar is, krimptie aan de randen en laat dus al een beetje los :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

7 Laatst bewerkt door Grantaime (21-04-2012 21:21)

Nou, ik ga het morgen dus gewoon erop wagen :D

Dank voor alle tips & adviezen.

Emsel, ik laat het je morgen weten. En mijn vriend ook, want als het mislukt mag hij nieuwe eieren halen :lol:

Carien, hij is altijd supermooi gaar. En hij krimpt ook behoorlijk, laat zo goed als los. Maar er is altijd net ergens een stukje waar 'ie niet helemaal los wil... En zie dat maar eens te vinden :lol:

Groetjes,
Marieke

8

Ik heb het wel eens met biscuit gedaan, dat ging prima. Wanneer ik dit met cake doe krijg ik inderdaad de indruk van de stroken in de cake. Vrij diep.

9

tip: als ie er niet uit wil voorzichtig met een siliconen spatel ertussen en dan rond gaan

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

10

Ik deed altijd kruiseling twee repen bakpapier erin en dat ging altijd goed. Nu gebruik ik de bakspray van Dr.Oetker en dan vallen ze er gewoon uit!

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

11

Ik vet de bakvorm in met roomboter en ze komen er goed uit bij blanda 12 en 20 cm.

Chocolate is calling! I must go!

12

Nou, twee keer gebakken. 1x Bakspray Dr. Oetker en drama :( Kruimelde aan alle kanten, dus dik afgesmeerd om dat te verdoezelen.

Tweede keer met bakpapier kruisje, maar je zag ze wel in de biscuit staan. Niet heel storend, het was te verdoezelen met goed afsmeren, maar toch niet ideaal.

Ik zoek nog even verder :Y

Groetjes,
Marieke

13

Kruis werkt bij mij niet, gaf afdruk in het biscuit.
Ik gebruik wilton cake release.. perfect spul!!
Doordat je het met een kwastje uitsmeert kan je goed zien waar je smeert en zo geen stukje overslaan.
Maak je biscuit eerst goed los voordat je het stort door rondom aan de buitenkant van de vorm te kloppen dan valt hij er gewoon uit. Mocht tijdens het kloppen blijken dat hij niet overal loslaat zet je het gewoon nog even voor 2 min. terug in de oven.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

14

Ik doe eerst de blande invetten met een beetje boter dan bloem erdoor (ook niet te veel bloem gebruiken), het werkt goed bij mij.   :)