1

Onderwerp: vers fruit vulling taart invriezen voor eigen bruiloft

hoi allemaal, Ik hoop dat er weer mensen zijn die mij met het volgende willen helpen: Ik ga deze week taart bakken voor mijn bruiloft en wil die dan een paar weken in de vriezer bewaren. Ik heb al eens eerder taart ingevroren en dat smaakte nog heerlijk.
Nu zat ik deze keer aan een vulling van botercreme, verse frambozen en kleine stukjes chocolade te denken. Ik heb echter nog niet eerder een vulling met vers fruit ingevroren. is er iemand die hier ervaring mee heeft en weet of dit lekker zou blijven?

Ik wil ook figuurtjes laten uitharden in de oven (fondant), weet iemand of deze figuurtjes ook hard blijven na het ontdooien?

groetjes daphne

Re: vers fruit vulling taart invriezen voor eigen bruiloft

Ik gebruik zelf vers fruit alleen vers, dus heb niet veel ervaring, maar technisch werkt het zo:
Over het algemeen loopt er vocht uit het vers fruit als je het ontdooit. Dat trekt dan in je biscuit. Op zich niet erg, (best lekker wat druppels frambozensap in je biscuit) tenzij er teveel vocht uitlekt en het wat te nat wordt en allemaal naar de bodem zakt, met een te natte bodem tot gevolg.
Oftewel; niet de beste vriezervulling; vers fruit is vers het allerlekkerste, maar waarschijnlijk gaat het wel goed..
Weet niet of je er wat aan hebt..

3

dank je mieperdepiep. Ik denk toch dat ik voor een meer veilige vulling ga. bijvoorbeeld 1 laag met botercreme en kersenvlaaivulling en 1 laag met bonbonbloccreme. of is dat een rare combi? haha lekker aan het twijfelen hier. zo maar eens aan mijn aanstaande voorleggen

4 Laatst bewerkt door mieperdepiep (22-04-2012 13:43)

Je kunt het ook eens met een proeftaartje proberen en kijken hoe het je bevalt. ;)

Of anders, op rudolpsbakery een prachtig recept voor frambozencurd (licht aangepast voor 'onze' taarten):

Frambozencrème

1 blaadje gelatine
    60 g frambozenpuree
    1 ei
    1 eidooier
    20 g suiker
    25 g boter
    sap van een (halve) citroen

Week de gelatine in koud water. Verwarm in een pan, al roerende, het citroensap, frambozenpuree, ei, eidooier en de suiker tot 85 ºC. Knijp de gelatine uit en los het op in het frambozenmengsel. Snijd de boter in stukjes en roer door de warme massa. Schep de crème in een ronde vorm en plaats de crème even in de diepvries. Haal de bevroren crème uit de vorm en plaats in de taart als vulling (eventueel de randen bijsnijden om passend te maken).
(red; je kunt het ook in de koeling laten afkoelen en opstijven in een uur of 2 en dan als smeerbare creme uitsmeren, scheelt een keer ontdooien.)

Je kunt hier: http://rudolphsbakery.24kitchen.nl/rece … ocaattaart  zien hoe Rudolf dit zelf doet als je inlogt en het filmpje afspeelt.

Leuk, zeg, je eigen taart maken!  :Y Succes met de voorbereidingen!

5

Invriezen heb ik nog geen ervaring mee maar uitgeharde decoraties kun je niet invriezen. Door het vocht worden die helemaal zacht.

oja, uitgeharde decoraties hoeven ook niet in de vriezer bewaard te worden. Als je ze maar stofvrij weglegt, blijven ze maanden goed (zolang als de houdbaarheid van je fondant).

Moet je nog wel tijd reserveren vlak voor de bruiloft als de taart is ontdooit om de boetseersels te plaatsen.. :think:

7

Ik heb pas een vulling van slagroom met verse frambozen en slagroom met stukjes toblerone ingevroren.
Ging prima!

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

8

kan je de fondant bloemen wel de avond van te voren erop zetten en dan de taart weer in de koelkast terug zetten (die daar dan al in staat te ontdooien)?