1

Onderwerp: biscuit met eivervanger???

ik heb de ei vrije recepten van t forum al eens geprobeerd :Y . Vorige keer bananencake en gluten/ei vrij bolletje wat goed gelukt was (luchtig).
Nu mag er wel gluten in zitten, geen melk en ei. Dus mijn eerste probeersel met eivervanger > gewoon biscuit recept, staat in de oven. maar het was erg stug, draderig dus ben bang dat t niets wordt :nooo .

wie heeft er nog een recept dat goed te maken is met ei vervanger?

alvast bedankt

groetjes Anneke, www.taartspeciaal.nl

Re: biscuit met eivervanger???

Hoi,

Je kunt wat spa rood toevoegen aan het recept. Hierdoor wordt je kapsel wat luchtiger.
Ik heb een recept van lactosevrije (zonder melk en ei) taart op mijn website staan.

3

saskiahuisman schreef:

Hoi,

Je kunt wat spa rood toevoegen aan het recept. Hierdoor wordt je kapsel wat luchtiger.
Ik heb een recept van lactosevrije (zonder melk en ei) taart op mijn website staan.

dat van spa rood weet ik idd, maar had ik niet in huis en ik denk dat het ook niet geholpen had, het was 1 zwaar blok. Leek meer op ongerezen brood :s .
Daarna een cake beslag gemaakt met eivervanger, deze is goed te eten.

het recept op je site kan ik niet zien, er staan geen letters. de rest van je site kan ik wel bekijken, de banketbakkersroom ook niet.

Hoi,

Ik heb je het recept gemaild.

5

Hallo Saskia,

Ik heb ook gezocht naar je recept, ik had hetzelfde probleem.
Ook ik ben op zoek naar een wat luchtiger, eivrij recept.
(Ik weet niet of het wat uitmaakt maar ben gewoon een amateur-bakster en een collega is al heel lang op zoek naar een taartje voor zijn kleinzoon)
Zou ik hem ook mogen van je?

Groetjes Wendy

6

ik heb nu een gewoon cake recept met eivervanger gebruikt, met zelfrijzendbakmeel. Dit leek heel erg op een 'gewone' cake

wendy6479 schreef:

Hallo Saskia,

Ik heb ook gezocht naar je recept, ik had hetzelfde probleem.
Ook ik ben op zoek naar een wat luchtiger, eivrij recept.
(Ik weet niet of het wat uitmaakt maar ben gewoon een amateur-bakster en een collega is al heel lang op zoek naar een taartje voor zijn kleinzoon)
Zou ik hem ook mogen van je?

Groetjes Wendy

Hoi,

Ja hoor, ik heb het naar je gemaild.

8

Ooohhh, kan je het mij ook mailen? Gisteren is tie totaal mislukt, ik moet morgen een eivrij taartje hebben!  :(

9

Ik heb toevallig een aanvraag waarin gevraagd wordt: geen melk en boter. Kan ik dat recept evt. ook krijgen? Mijn dank zou groot zijn.

10

@krizzie, geen melk geen boter >  kan je gewoon basis biscuit bakken met ei

11

anneke79 schreef:

@krizzie, geen melk geen boter >  kan je gewoon basis biscuit bakken met ei

En melk is simpel in het recept te vervangen door rijstemelk/kokosmelk, boter is makkelijk te vervangen door neutrale olie zoals rijstolie of zonnebloemolie.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

12

zie je, ik wist dat ik iets verkeerd had getypt, het was dus ook geen ei.....

13

krizzie schreef:

zie je, ik wist dat ik iets verkeerd had getypt, het was dus ook geen ei.....

Word dan veganistisch? Bedoel je dat?

14

ik had de vraag van iemand of ik eens rond wilde kijken naar gebak, waarin geen eiwit, melk en boter zat. Evt. gebruiken ze wel wajangboter. Dus dacht ik dat ik dan verder met eivervangers aan de gang kon gaan.

15

Dan kan je cake maken met eivervanger, suiker, zelfrijzend bakmeel of bloem en bakpoeder en wajang.
Anders kruidcake is ook vrij van melk/ei/boter.
Of vaganistische recepten voor cake

16

anneke, bedankt voor je reactie.
Ik heb nog nooit eivervanger gebruikt. Welke kan ik daarvoor het beste pakken en hoe werkt dat?

Begrijp ik hieruit dat ik dus, met deze allergieën, op zoek kan gaan naar veganistische recepten?

kruidcake kan ik al gaan proberen, leuk idee!

17

ik bak vaak vegan cakes. Ze zijn niet zo luchtig als biscuit maar dat is practisch onmogelijk zonder ei.
Ik gebruik heel vaak de cupcake recepten van Rudolph van Veen, in zijn cupcake boek staat een vanille, chocolade en carrotcake versie.  In plaats van cupcakes maak ik er gewoon cake van. Ik bak 2x het recept in een 25cm vorm.
Vullen kan met jam, marmelade of botercreme op basis van wajang. Dan maak ik custard met sojamelk/room en dat klop je door de wajang. Afsmeren met wajang 1:1

Deze cakes zijn heel smaakvol en luchtig!

18

Geweldig Xaar, bedankt! Ik heb deze week toevallig het boek van Rudolph gekocht, dus met cakes weet ik nu wel raad.
Heb jij, of iemand anders, wel eens ander gebak gemaakt die aan deze voorwaarden voldoet?

19

krizzie schreef:

Geweldig Xaar, bedankt! Ik heb deze week toevallig het boek van Rudolph gekocht, dus met cakes weet ik nu wel raad.
Heb jij, of iemand anders, wel eens ander gebak gemaakt die aan deze voorwaarden voldoet?

Wat bedoel je met ander gebak?
Je kunt appeltaart maken, boterkoek (wajang, suiker, bloem), heb ook eens een chocolade cake gemaakt en een peren taart/vlaai.

Als je zoekt opveganistische taart kom je eea tegen (veganisten eten geen ei en melk dus geschikt)

succes

20

Ik maak ook wel eens vegan bonbons :)
Dus je kan ook makkelijk vegan ganache maken.
Goed zoeken naar chocolade zonder melk (eigen merk vomar of cote do'r , of die op basis van rijstmelk bij de AH) en dan met soja cuisine een ganache maken.

Ik heb ook dit boek http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/ … index.html
veel inspiratie hoe je dingen kunt vervangen of andere soorten deeg te maken zonder boter, melk en eieren. De schrijfster heeft nog veel meer vegan boeken geschreven.

W8 ik heb ergens nog een poster waar staat hoe je dingen kunt vervangen in je eigen recepten.
Even zoeken

21 Laatst bewerkt door Xaar (26-04-2012 13:34)

http://www.culy.nl/wp-content/uploads/2011/10/579-V2infographicVeganBaking-peta-425x1417.jpg

Hoppah!
bron culy.nl (van PETA)

22

naauuwwwww, wat gaaf! duizend maal dank dat je dit wilt delen, ik ga me er eens in verdiepen!

23

Graag gedaan  :D
Er zijn zoveel 'dieten' en allergieen waardoor het moeilijk wordt om iets lekkers te kunnen maken. Ik vind het altijd een uitdaging om iets te creeeren dat minstens zo lekker zijn als de reguliere dingen.

24

Xaar schreef:

Ik maak ook wel eens vegan bonbons :)
Dus je kan ook makkelijk vegan ganache maken.
Goed zoeken naar chocolade zonder melk (eigen merk vomar of cote do'r , of die op basis van rijstmelk bij de AH) en dan met soja cuisine een ganache maken.

cote d or heeft het recept veranderd en sinds een aantal maanden zit er melk in de pure chocolade van cote d or.
Vomar eigen merk, AH eigenmerk, maar ook bij de lidl hebben ze pure chocolade die kan en lekker is.

Ik ga eens ganache maken met soja cuisine, dit blijft vloeibaar neem ik aan, of hard het wat. En welke verhoudingen gebruik je.

25

Xaar, ik sla de poster ook gauw op.

bedankt