1

Onderwerp: Fondant of marsepein?

Hallo allemaal,

ik ben nog niet heel erg lang bezig met taarten bakken en heb daarom een vraagje over wat je het beste kunt gebruiken om de taart te bekleden en boetseren: fondant of marsepein?

Ik heb ooit een taart met fondant gemaakt, maar die was niet helemaal top haha. Ik had banketbakkersroom gebruikt om de taart mee af te smeren, maar dat was niet zo'n goed idee. Hieronder een foto van de fondant taart:
http://img151.imageshack.us/img151/439/fondant.jpg

De taarten met marsepein waren bij mij van betere kwaliteit. Alleen zie je bij de 'rijbewijstaart' hieronder heel erg de korreligheid van marsepein en vond ik het heel lastig om de kleuren te mengen.
http://img404.imageshack.us/img404/5595/rijbewijs.jpg
http://img98.imageshack.us/img98/2786/kerstu.jpg

Heeft iemand tips?
Groetjes, Lisanne.

2

Re: Fondant of marsepein?

je moet dijkje van botercreme gebruiken dan fondant of marsepein heb geen contact met vulling en ga niet smelten

3

Ja klopt dat heb ik nu steeds gedaan met de marsepeinen taarten.
Maar ik vraag me nog steeds af wat leuker, makkelijker en lekkerder is: fondant of marsepein?

Wat gebruik jij zelf vanwelie?

Ik gebruik altijd fondant.

5

Whahaha! Soorry hoor, maar heel erg bedankt! Nu heb ik eindelijk ee beeld bij smeltende fondant  :D

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

6

Haha ach ja van je fouten leer je! Ik heb sindsdien nooit meer banketbakkersroom gebruikt en gebruik nu gewoon botercrème  ;)

Ik gebruik altijd marsepein :) Ik vind fondant een beetje raar smaken. Ik houd veel meer van marsepein. Onderaan dit bericht kun je op mijn site klikken en bij album kijken. Je kunt dan even zien hoe marsepein er uit ziet. Al mijn taart zijn met marsepein en afgesmeerd met botercreme. :)

8

Ziet er mooi uit Marjolein!
Ik gebruik inderdaad nu ook marsepein (zie onderste 2 taarten op de foto).

Gebruik je blanke of gekleurde marsepein? Want ik gebruik altijd blanke en kleur dat dan met Wilton.

9

Ik heb allebei gedaan maar bekleden met marsepein is wat makkelijker dan fondant, boetseren nooit gedaan misschien in de toekomst.

Ik vond fondant wat stugger, krijg de ronde taart nooit mooi bekleed  :/ (misschien iemand kan advies geven hierover?)

Wat soort kleurstoffen en marsepein gebruik je?
De Americolor gel vind ik prettiger en Marsepein neem ik altijd 1:3 (smaakt wat beter dan 1:4). Eerst beetje crisco, daarna de kleurstof vervolgens goed kneden.

veel succes.

10

Ik gebruik de marsepein van de xenos (niet top kwaliteit maar wel betaalbaar en ik ben een arme student  :P ) en kleurstof van Wilton.

Misschien een domme vraag, maar ik ben niet bekend met crisco. Wat is dit en hoe gebruik je dat?

11

allebei,maar vind ik makelijker fondant.allen naar wens maak ik dan van marsepein decoratie of bekleden

12 Laatst bewerkt door fenny (17-04-2012 19:56)

Lis_27 schreef:

Ik gebruik de marsepein van de xenos (niet top kwaliteit maar wel betaalbaar en ik ben een arme student  :P ) en kleurstof van Wilton.

Misschien een domme vraag, maar ik ben niet bekend met crisco. Wat is dit en hoe gebruik je dat?

Crisco is een plantaardige vet, je kunt Crisco bij de webshop DLTS halen. Ik gebruik een beetje crisco om de bakmat, pvc buis in te vetten, om de kleuren te mengen (handschoenen aan).

13

ik gebruik altijd zelfgemaakte MMF. Dat vinden wij hier echt heel erg lekker en ik vind het erg makkelijk werken :)  succes!

14

edwina schreef:

ik gebruik altijd zelfgemaakte MMF. Dat vinden wij hier echt heel erg lekker en ik vind het erg makkelijk werken :)  succes!

Hoe maak je zelf dan? is het niet veel werk?

15

crisco gebruik je bij fondant als dat wat uitdroogt of plakt, niet bij marsepein  :nooo

Ik ben meer vrienden met marsepein (maar dan wel de Zeelandia) dan met fondant, maar het is echt heel persoonlijk.
Ook qua smaak; de één vindt fondant zoeter, de ander marsepein :s   ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

16

Waar bestel je dat merk marsepein? (Zeelandia) Want die wil ik dan wel eens proberen ;)

Persoonlijk vind ik marsepein ook lekkerder :)

17

bij aribacakes.nl  ;)
is wel bij meer shops te koop hoor :Y

18

Carien schreef:

crisco gebruik je bij fondant als dat wat uitdroogt of plakt, niet bij marsepein  :nooo

Ik ben meer vrienden met marsepein (maar dan wel de Zeelandia) dan met fondant, maar het is echt heel persoonlijk.

Hmm, ik gebruik wel crisco voor mijn marsepein, ik ben ook een zeelandiafan. Ik wil nooit meer een ander. Zeelandia valt niet te vergelijken met funcakes.

19

@ M@arleen: dan ga ik die toch maar eens proberen ;) Dankje!

20

Ik vind het zo apart dat de meningen over fondant en marsepein zooo sterk wisselen...
Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar fondant :)

21

djeemster86 schreef:

Ik vind het zo apart dat de meningen over fondant en marsepein zooo sterk wisselen...
Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar fondant :)

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je lekkerder vindt ;) Ik heb wel eens de fondant van de xenos gekocht, maar die viel vies tegen!

22

Ik werk zelf ook alleen nog maar met fondant... waarom, ik lust zelf geen marsepein...
Ook begonnen met fondant van xenos, maar die is niet eens op een taart gekomen.. bah wat vies.. Voor hetzelfde geld heb ik nu fondant van funcakes..

Neem ook eens een kijkje op:https://www.facebook.com/Manoa-taarten

23

M@rleen schreef:
Carien schreef:

Hmm, ik gebruik wel crisco voor mijn marsepein, ik ben ook een zeelandiafan. Ik wil nooit meer een ander. Zeelandia valt niet te vergelijken met funcakes.

bij marsepein maak je je handen klamnat en dan kneden, helpt vele malen beter dan crisco (marsepein is al vet, dat extra vet doet niet veel).

24

fenny schreef:
edwina schreef:

Hoe maak je zelf dan? is het niet veel werk?

Het is niet veel werk, maar wel een plak plak karwei!
Het recept staat hier links in de balk bij recepten. Dan bekleden kiezen en dan staat er MMF.
Ik vind het ideaal  :Y

succes!!