1

Onderwerp: vraagjes over ganache

Ik heb 2 vraagjes over ganache:

'Gewone slagroomvulling' mag niet buiten de koelkast bewaard worden, maar nu lees ik regelmatig dat ganache wel buiten de koelkast kan. Maar dat is toch ook op basis van slagroom?

Hetzelfde vraag ik me trouwens ook af over afsmeren. Vullingen op basis van slagroom moet je met een dijkje van botercrème doen omdat je fondant/marsepein anders kan smelten. Maar ik lees ook wel eens dat men afsmeert met ganache en dan bekleedt?

Ik hoop dat jullie het antwoord weten!

Gr.
Sandra

Re: vraagjes over ganache

Denk omdat het wat harder wordt door de chocolade ?
Maar ik lees even mee:) heb het zelf maar 1 keer uitgeprobeerd

3

Ganache kan wel omdat het vocht van de slagroom zich niet meer scheidt van de chocolade, het wordt hard. Houdbaarheid buiten de koelkast heeft er vast mee te maken dat de slagroom verwarmd is.
Ik ben ook nog maar een beginner maar ik meen dit op het forum gelezen te hebben  ;)  Mijn laatste taart was afgesmeerd met ganache en dat ging prima trouwens.

4

De slagroom wordt verhit, en is daarna beter houdbaar buiten de koelkast

Ganache is net zo stevig als botercreme, en wordt zelfs steviger als je het in de koelkast zet dan botercreme.. Ganache verliest dan geen vocht, en kan dus geen kwaad  i v m smelten van fondant / marsepein

Ondanks dat slagroom een bestanddeel is van ganache, is het niet te vergelijken met vullingen op basis van (geklopte) slagroom

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

5

Hartelijk dank voor jullie reacties, helemaal duidelijk nu!

Gr.
Sandra