1

Onderwerp: Temperen

Heb al snel via de zoek functie gekeken, maar kon het antwoord niet zo snel vinden. Normaal temper ik mijn biscuit niet omdat ik een dun laagje jam gebruik (vul eigenlijk alleen nog met zwitserse room). Voor de verjaardag wil ik meerdere taarten maken met verschillende vullingen. Zat te denken aan o.a. kokos, monchou, mascarpone. Nu ben ik op zoek naar een "naturele" smaak om te temperen. Wat kan ik gebruiken?

2

Re: Temperen

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar als je zoekt op "tremperen" zul je misschien meer vinden. Veel succes !

Groetjes, Conny

3

de juiste benaming is idd tremperen..
en neutraal? je kan ook gewoon suikerstroop koken en in verschillende bakjes mengen met likeuren met corresponderende smaken

Doe het zelf gewoon met heet water gemend met suiker
werkt prima voor mij

5

Dan kan ik lang blijven zoeken, bedankt!

6

Gewoon met suikerwater..

Met jam kun je niet tremperen, tremperen is altijd met vloeistof, wat gesprenkeld wordt. Jam blijft op je biscuit liggen, ..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

Suikersiroop is de meest naturelle smaak. 1 op 1 water/ suiker (of iets meer suiker dan water) aan de kook brengen en een tijdje door laten koken. Net zolang dat het niet meer als water van je lepel valt, maar dus  :rolleyes: als siroop, ook niet te ver doorkoken dan, want dan wordt het heel kleverig dik.

Suikerwater zakt door naar de bodem, waardoor je een natte bodem krijgt, suikersiroop blijft mooi hangen in het biscuit.

Vervolgens kan je de siroop een smaakje geven naar eigen voorkeur door bijv citroensap mee te koken of iets van alcohol toe te voegen.

Alleen als je jam heel veel vocht bevat valt er wat mee te tremperen, maar das niet hetzelfde als met siroop.

8

Trempeersiroop wordt verdunt met water, verder wordt er ook heel veel met likeuren getrempeerd.. deze zijn allemaal net zo dun als suikerwater.. dit is totaal geen probleem.

De kunst is het 'besprenkelen'  echt een paar druppels er op laten vallen, niet met een kwast deppen op je biscuit.. Dan krijg je inderdaad een nat kapsel

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

Bommeltje schreef:

Trempeersiroop wordt verdunt met water, verder wordt er ook heel veel met likeuren getrempeerd.. deze zijn allemaal net zo dun als suikerwater.. dit is totaal geen probleem.

De kunst is het 'besprenkelen'  echt een paar druppels er op laten vallen, niet met een kwast deppen op je biscuit.. Dan krijg je inderdaad een nat kapsel

Als je het alleen maar voor een smaakje doet is waterdun inderdaad prima met een geconcentreerde vloeistof zoals puur alcohol, maar ik vind zelf biscuit te droog om zo te eten (mijn smaak dan..), dus heb hem liever smeuïger (maar niet nat), vandaar dat ik dan wel meer dan een enkel drupje gebruik.

10

Hoe lang is suikersiroop houdbaar?

11

Weet niet precies, maar iets in de trant van 'heel lang'. Door het hoge suikerpercentage én doorgekookt blijft het heel lang goed. Sterker nog; veel vruchten worden geconserveerd in siroop. ;)