1

Onderwerp: Lekker bezig met m'n eerste taart

Nou, wat spannend, ik hoop dat het wat wordt!

Deeg:
Ik heb in ieder geval geen biscuitdeeg gebruikt want ik heb alleen een staafmixer. (En gardes.) Dus heb ik de funcakes cakemix bitterkoekjessmaak gebruikt en daar een soort taartje (rond, ca. 20 cm) van gebakken. Hij was wel te bol bovenop (het leek wel een beetje op een grote cupcake). Dus in eerste instantie wilde ik hem wel op z'n kop doen maar toen was ie zo wankel dat ik hem toch maar gewoon 'goed' om heb verwerkt. Dan maar een beetje een bolle taart, niet zo erg. Hij was net niet helemaal gaar in het midden, terwijl hij toch 35 minuten in de (hetelucht) oven heeft gestaan. Begonnen op 150 graden en eigenlijk niet heel veel hoger gezet want hij werd zo snel bruin. Ik wilde niet dat hij nog meer zou rijzen. Hij brokkelde aan de randen een klein beetje uit elkaar. Of had ik het toch heter moeten zetten?

Vulling:
Verder merkte ik dat m'n botercrème schift. Dat was de vorige keer bij m'n dochter ook al zo. Heb nu ongeveer 2/3 boter en 1/3 roomkaas gebruikt. Had ik de boter niet in de magnetron zacht moeten maken? (Beetje ongeduldig.)

Hij smaakt wel lekker, gelukkig. Heb twee laagjes (doorgesneden met een garendraadje, netjes gemeten en vantevoren rondom beetje ingesneden; ging prima). Onderop dus mokkabotercrème en bovenste laagje karamel. Nu staat ie min of meer afgesmeerd in de koelkast. Hoe lang moet ie daar eigenlijk blijven, voor ik kan gaan bekleden?

2

Re: Lekker bezig met m'n eerste taart

Oei, en nog geen reactie. Ik zal een poging doen:

Ik zou je hetelucht volgende keer lager zetten. Bij hetelucht kun je qua graden wel 20% optellen, dus bij 150 kom je al op 180 en dat is best heet. Andersom werkt het ook, als je op 160 wilt uitkomen: 20% aftrekken.

Je boter moet inderdaad zacht zijn, lijkt me. Waarom doe je er roomkaas doorheen? Als je enkel suikerbakkerspoeder doet, is dat ook goed en het schift niet.

Je zet je afgesmeerde taart een uurtje in de koelkast, tot de botercreme voldoende hard is. Dan kun je hem met een warmwater-natgemaakt en dan weer afgedroogd mes nog straktrekken en bekleden.

Succes!

Tieneke

3 Laatst bewerkt door Lizaa (17-04-2012 18:45)

Ik zorg ervoor dat ik de boter de avond van tevoren al uit de koelkast leg. Dit dan hetzelfde bij de roomkaas (gebruik ik nooit). Dan weet je zeker dat ze helemaal op kamertemperatuur zijn.
Ik heb gelezen dat als het toch schift dat je dan de bak met het mengsel in een andere bak met warm water moet zetten en het zo op temperatuur moet laten komen. Heb hier geen ervaring mee.

Je hebt heel goedkoop al handmixers. Ik heb er ook een van 20 euro van de blokker. Dus ik raad je toch aan op die te kopen, als je deze hobby natuurlijk echt wilt doorzetten! Ik gebruik hem echt overal voor!

Succes er mee!

4

Dank jullie wel allebei.  :) Goh dat het zoveel scheelt, die oventemperatuur. Wist ik niet. Ik ben niet zo dol op botercrème (beetje vet) dus ik dacht, als ik er roomkaas doorheen doe, vind ik het misschien iets lekkerder.
Uurtje in de koelkast valt nog mee, gelukkig, ik ben het meteen na het eten verder gegaan. Maar dat na-strakmaken ben ik dan weer vergeten.  :grr:
Ik ben thuis trouwens bezig met de actie 'ik heb echt een Kenwood nodig', dus ik heb goeie hoop dat dat niet lang meer duurt.  :D
En nu is 'ie af! Ga straks nog foto's plaatsen in het andere topic!

5

Je hebt cakemix gebruikt.. dat verwerkt heel anders dan biscuit..

30 minuten is veel te kort.. dat is de tijd voor biscuit, niet voor cake.

Botercreme in de schift... Heb je hiervoor funcakes gebruikt? Heb je die minimaal een uur laten staan? En daarna mixen mixen mixen..
Ik vrees dat daarbij ook een staafmixer niet het juiste antwoord is..

Een kenwood is geweldig, maar met een gewone handmixer kom je al veel verder dan de staafmixer.

De bolling aan de bovenkant.. zet je oven ietsjes lager, en laat hem er langer in.. dan krijgen de zijkanten ook de kans om te rijzen voor ze dichtschroeien..
Desnoods de grootste bolling er afsnijden en hem dan omkeren..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

6 Laatst bewerkt door Maria1000 (17-04-2012 22:53)

Dank je wel Bommeltje. Dus toch langer in de oven.
De botercrème heb ik gewoon zelf gemaakt. Gelukkig is ie wel lekker. Je ziet het niet echt dat ie geschift was. Maar dat doet zo'n bc-mix dan? Want botercrème is toch gewoon alleen boter en suiker?

Ga volgende keer de oven lager zetten. Hé, ik zie dat je ook in Almere woont, grappig.  :)

Oh, er staan nu ook foto's in het parade-topic:  :Y

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 2127072360

edit: oh ik zie dat je van de taartenwinkel bent. Duh! :rolleyes: Zo grappig, ik ben al in je winkel geweest.

7

De Hema heeft een handmixer voor 10 euro en die werkt heel goed. Ik heb hem ook. Inmiddels ook een Kennie, maar ik gebruik hem nog regelmatig.

vraagje: De Funcake mix met bitterkoekjessmaak die ken ik niet, waar heb je deze gekocht.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

8 Laatst bewerkt door Maria1000 (18-04-2012 08:34)

@Mamski:
Deze is het. Oh, amandel. Nou ja, bitterkoekjes worden natuurlijk ook van amandel gemaakt.

http://www.deleukstetaartenshop.nl/ingr … -3468.html

9

Maria1000 schreef:

@Mamski:
Deze is het. Oh, amandel. Nou ja, bitterkoekjes worden natuurlijk ook van amandel gemaakt.

http://www.deleukstetaartenshop.nl/ingr … -3468.html

Die ken ik wel, die mix is heeeeeerlijk.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

10

Botercreme KAN boter en suiker zijn.. Maar dan vind ik het nog steeds boter en suiker.. en zal dat zelf geen botercreme noemen.

Botercreme heeft als basis wel boter, maar smaakt totaal niet meer naar boter daarom ook erg goed geschikt om je taart mee te vullen, of om toeven te spuiten op cupcakes. Dat is niet smakelijk om met alleen boter en suiker te doen..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!