1

Onderwerp: wat zal ik doen???

hallo,

Ik moet over 2 weken een bruidstaart gaan maken. Het wordt mijn eerste en ook (pas) mijn 4de taart...

Ik moet het voor ongeveer 30 personen maken.

Zal k nu een stapel maken van 20 en 25cm of een stapel van 25,17.5 en 10cm?? ( ivm met het feit dat het mijn eerste stapel is )

Ik vind het zo moeilijk om alles goed uit te pluizen..ik wil het namelijk perfect hebben! ( het zijn mn ouders )...Iemand die mij kan/wil helpen??

thanks!

Re: wat zal ik doen???

Ik zou een 25-20-15 maken, dan heb je misschien een paar stukjes over, maar beter te veel dan te weinig toch?

Als je 25-17,5-10 doet lijkt de verhouding denk ik niet zo mooi.

Succes met het maken!

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

3

oke bedankt! ik had die verdeling hier tussen de howto's gevonden dacht ik..

Maar ik heb idd liever teveel dan te weinig! :)

4 Laatst bewerkt door Esther68 (17-04-2012 20:28)

Ligt eraan hoe hoog en hoeveel keer je je taarten vult. Ik vul bv 3x en gebruik ook meer beslag dan in de kolommen van DLT staat. Uit de maten 25-20-15 haal ik 35-40 stukken (en dan nog hoor later ik dat er taart over is).
De maten 25-17,5-10 vind ik ook wel kunnen omdat bij beide taarten er 7,5 cm verschil in zit, dus niet verschillende groottes. Je zou dan bv op de rand grotere bloemen of zo kunnen doen

ik zou ook 25 ,17,5 en 10 cm nemen
komen je decoraties als eventuele bloemen ook mooier uit
25 en 20 vind ik zo propperig staan

6

Het ligt er heel erg aan hoe je je taart wil decoreren.

Als je voor eenvoudige (lees: tegen de taart geplakte) decoratie gaat, of bijvoorbeeld van die ruitjes kom je prima weg met 25-25-15. In dat geval vind ik dat je met de andere maten van die hele brede kale randen krijgt.
Met bloemen/boetseerwerk is iets meer rand inderdaad wel fijn.

Ik heb gisteren een taart op locatie gebracht en daar heb ik geleerd dat zij (en misschien anderen ook) het bovenste taartje nooit aansnijden. Dat is wel iets om rekening mee te houden denk ik.

~ Never waste a good crisis... ~

7

officieel ( athans dat had ik bij mijn bruiloft ), is de bovenste laag voor het bruidspaar om 1 jaar na de bruiloft te eten.
Maar min ouders zijn nu 6 jaar getrouwd dus dat hoeft niet.

hoe ik de taart momenteel in mijn hoofd heb is zo:

Ik wou de taart 3 keer vullen...over 2 of 3 taarten op elkaar ben ik nog niet uit...
verder wou ik de taarten met witte fondant bekleden en met grote rode rozen bekleden. Dat idee heb ik van hier. Veel rozen van boven naar beneden ( als een waterval )...

wat zou dan handig zijn?

8

handig is om deze te kennen http://www.tartacadabra.com/nl_main.html
;)

gelijke afstand tussen de diverse taarten is het mooist en minimaal 5cm verschil :Y

ik vind 3 chiquer staan, maar wanneer je erover twijfelt of je het durft, zou ik voor zeker gaan. Er komt genoeg stress kijken bij een bruidstaart en dan moet je niet ook nog over het stapelen moeten twijfelen :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

9

Als je stapelt met houten of plastic dowels en goede kartons dan maakt het echt niks uit of je er nou 2 of 3 op elkaar stapelt hoor. :)

10

dankje Carien!! waar zou je die dowels kunnen kopen??

Ik vind 3 ook mooier staan hoor. Ik denk dat ik er toch maar lekker 3 doe  :)  ik ben eigenwijs hahaha.

nu nog lekkere vullingen bedenken  :D  he vervelend ;)

11

dowels koop je bij de taart/-webshops zoals http://www.deleukstetaartenshop.nl/mate … -5473.html  ;)

die vullingen, dat komt vast goed :Y  (hou je rekening met koelkast/niet koelkast ;) )

12

ik denk dat ik beter "niet koelkast" vulling kan gebruiken. ik doe het namelijk nog niet zo erg snel allemaal...

Banketbakkersroom enzo kan dan toch wel? of mag het dan ook niet met boter zijn?

ik krijg er steeds meer zin in :Y

13

Banketbakkersroom moet wel in de koeling hoor

Life is what you bake it.

14

hmm...balen..

laag bosvruchtenmousse en jam...dat moet wel kunnen toch?
alleen dan nog 1 of 2 andere dingen bedenken..
maar ff goed de lijst lezen!

wat vinden jullie lekker als vulling die niet in de koelkast mag??

15

Mousse zit toch slagroom in  :think: ? (maak nooit mousse) Moet dus ook in de koelkast. Ik gebruik meestal bc (mix) en een vlaaifruit of jam. Dit kan buiten de koelkast.
En inderdaad stutten met dowels. Voor een 3-laags gebruik ik ook altijd cakeboards (4 mm) ipv karton  :Y

16

:think: witte chocoladecrème met stukjes perzik en lemon curd :9
:think: citroenmeringuebotercrème (citroenMBC) met gehakte pistachenootjes en witte MBC met bosbessen... :9

alle crèmes zijn goed (=obv boter) botercrèmemix, meringuebotercrème enz :Y
Mousse, bavarois ed zijn obv slagroom en kunnen niet buiten de koelkast :nooo

17

lemon curd kan toch ook niet buiten de koelkast?!

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

18 Laatst bewerkt door Carien (17-04-2012 20:53)

wel hoor :Y
tenminste, het is niet houdbaar eenmaal geopend, na een week ofzo wordtie wel blauw denk ik :s , maar dan is de taart al op neem ik aan O-)  ;)

(In de winkel staatie niet in de koeling :nooo )

19

Taartenmarie schreef:

Ik maak dat vaak als toef op cupcake en doe NOOIT in koelkast, want je maakt met water aan??? Zakje van dr oetker...En heb nooit klachten gehad

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

20

Cupla schreef:
Taartenmarie schreef:

Ik maak dat vaak als toef op cupcake en doe NOOIT in koelkast, want je maakt met water aan??? Zakje van dr oetker...En heb nooit klachten gehad

Ja, je voegt er water aan toe... Maar daarmee activeer je de melkpoeder.. BanketbakkersROOM altijd in de koelkast, ongeacht het merk of de bereidingswijze..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

21

edwina schreef:

wat vinden jullie lekker als vulling die niet in de koelkast mag??

Botercreme mix, frambozen jam en lemon curd  :9 
Dat had ik maandag in een bruidstaart gedaan en iedereen vond het heerlijk. Overigens mág het wel in de koelkast, maar hoeft het niet. ;)

Wat betreft de banketbakkersroom: het kan heus wel even buiten de koelkast, maar niet uuuuuuren laten staan. Je kunt natuurlijk slecht de cupcakes (toef) of taart rechtstreeks uit de koelkast serveren. ;)