1

Onderwerp: stapeltaart zakt in welke vulling?

als ik een stapel taart  maak van 3 of 4 hoog dan krijg ik hem nooit zo hoog als sommige op de foto's hebben bij mij zie je altijd dat de buitenkant als het waren gaat uitpuilen wat doe ik verkeerd? ik vul met vlaaivulling en botercreme mix van funcake en voor de stevigheid gebruik ik altijd kitkat. de taarten staan buiten de koelkast.
als iemand een idee heeft hoe ik dit kan voorkomen en welke vulling ik dan kan gebruiken ik hoor het graag alvast bedankt

2

Re: stapeltaart zakt in welke vulling?

Dan heb je toch niet stevig genoeg gestapeld, of je kitkats zijn te kort. Ik gebruik altijd plastic dowels van wilton en de extra stevige cakeboards voor zulke grote stapels, ze zijn dan super stevig en recht.

Kom eens een kijkje nemen in onze winkel in Tilburg, 95m2 taartplezier!

3

zijn dat de cakeboards van 4mm of die van 10mm als je de douwels gaat gebruiken moeten die dan iets boven de taart uitsteken?

4

Heb je misschien een foto van het probleem?
Waar smeer je mee af?
Waar staan je taarten op (karton, board, drum)
Meet je 1 kitkat af en maak je ze allemaal op dezelfde lengte of meet je ze 1 voor 1 af?

Liefs, Zanoni

5

stevigere stokjes (dowels) gebruiken en dunner vullen.

6

De vullingen iets dunner, kan zeker helpen, maar ik vermoed dat het probleem echt in het dowelen zit.

Zorg dat je dowel van hout/kunststof is, geen kitkat.. dat kan smelten. Steek je dowel in je taart en meet hem ongeveer 1 mm boven je marsepein / fondant af, snijdt hem dan op maat
De overige dowels moeten exact even lang als de eerste zijn, niet korter, niet langer..

Bij een heel klein taartje kan een taartkarton voldoende zijn, maar liever inderdaad met cakeboards (4mm)

Dan moet het goed gaan

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

7

Bommeltje schreef:

De vullingen iets dunner, kan zeker helpen, maar ik vermoed dat het probleem echt in het dowelen zit.

Zorg dat je dowel van hout/kunststof is, geen kitkat.. dat kan smelten. Steek je dowel in je taart en meet hem ongeveer 1 mm boven je marsepein / fondant af, snijdt hem dan op maat
De overige dowels moeten exact even lang als de eerste zijn, niet korter, niet langer..

Bij een heel klein taartje kan een taartkarton voldoende zijn, maar liever inderdaad met cakeboards (4mm)

Dan moet het goed gaan

Ik doe het altijd een mm onder de marsepein. heb dit ergens gelezen (dan zweeft de taart niet op de taart eronder, alhoewel ik niet denk dat het erg veel uit zal maken met maar 1 mm).

8 Laatst bewerkt door Carien (14-04-2012 21:40)

door die 2mm verschil (totaal) drukken de bovenliggende taarten in de onderliggende taarten en dusssss..... :s

Daarbij, zo hoog stapelen met een paar Kitkats, dat kan gewoon niet goed gaan :nooo  Anders hadden ze toch ook niet speciaal stapelspul uitgevonden :think:

Edit: Zie nu dat TS en hierboven niet dezelfde zijn :o

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

9

Haha, het is al laat he Carien  ;)

Maar ik heb geen last van uitpuilende vullingen bij stapeltaarten. Ik denk dat die -1 of +1 mm niet zo heel veel uitmaakt, als het maar goed gestapeld is (dus voldoende en goed geplaatste dowels en alle dowels even lang).

Stapelen met Kit-kats zou ik persoonlijk ook niet voor kiezen maar dat is dan weer een hele andere discussie.

10

hoe plaats ik een foto?

11

foto moet ergens openbaar op het www staan; de link die eindigt op .jpg hierheen kopieren en voor de link [img]zetten, erachter[/img]

12

imghttp://8.media.hyves-static.net/1185079431/6/cFvc/0/img1185079431.jpeg/img
kijken of de foto lukt

13

http://8.media.hyves-static.net/1185079431/6/cFvc/0/img1185079431.jpeg/

Liefs, Zanoni

14

Ik denk ook dat het echt aan de kitkat ligt. Zelfs voor kleine stapels gebruik ik houten dowels. Wil het risico niet lopen dat de taart in gaat zakken. Verder zijn mijn dowels even hoog als de taart en allemaal gelijk. Ik vul ook met vlaaivulling en bc en heb 1x gehad dat een taart een beetje ingezakt was, maar dit kwam, denk ik  O-) , doordat degene de taart op schoot hield in de auto..

15

De stokjes moeten waarschijnlijk ook iets groter (milimeter verschil) afsnijden. Dit is echt het gewicht van de bovenste taarten die door de volgende laag heen zakken

Liefs, Zanoni

16

bedankt zanoni voor de foto maar wat heb ik verkeerd gedaan om hem te plaatsen? dan weet ik dat voor een volgende keer. de volgende stapeltaart word er dan toch 1 met douwels dat was overigens 1 van mijn eerste taarten

17

je was de [ ] vergeten, die zijn essentieel :Y

wanneer je in Zanoni's bericht op  citeer klikt, zie je hoe zij het heeft gedaan :)

18

oh ja, lees deze eens http://www.tartacadabra.com/nl_main.html