1 Laatst bewerkt door MissFluffy (31-03-2012 00:21)

Onderwerp: Eerste taart is gelijk opdracht.

Hallo allemaal, zoals jullie lezen, mijn eerste bekleedde taart is in opdracht van mijn tante die 50 wordt. mijn hele familie gaat er van eten dus ik moet wel met iets goeds verschijnen.

ben me nu al ruim van te voren aan het voorbereiden, maar bij sommige dingen merk ik dat ik wel wat hulp kan gebruiken.

Ik woon thuis bij mijn ouders, en heb zelf geen cent te makken, dus ik kan niet makkelijk even een proef maken om te kijken of het smaakt.

het verzoek was een bananen chocolade taart. ik dacht aan het standaard biscuit deeg met twee vullagen. 1 met bonbonbloc vulling, en 1 met banaan vulling (deze twee heb ik uit de lijst hier geplukt)
heeft iemand een idee of deze twee samen kunnen?

verder vroeg ik me af hoe lang van te voren ik deze taart kan maken. en als ik een taart wil bekleden met fondant, kan dat ook van te voren? of pas op de dag zelf?

ik ben bang dat ik echt ontzettend in de knoei ga komen met mijn tijd  :s ik lees dat de meeste vullingen met slagroom zijn, dus als ik die wil gebruiken moet mijn taart gekoeld worden. maar het is anderhalf uur reizen dus we vertrekken vroeg, onmogelijk dus om op dezelde dag nog aan de taart te werken, maar fondant in de koelkast smelt heb ik gehoord. hoe doet iedereen dit toch!?

2

Re: Eerste taart is gelijk opdracht.

ik zou toch eerst eens oefenen van te voren, al is het maar op een dummie, dan weet je een beetje hoe het gaat om marsepein/fondant over een taart te leggen. En qua vulling kan ik je aanraden om geen slagroom te gebruiken als het zo lang buiten de koelkast moet, maar botercrème.

Groetjes, Dorothea.

3

Hoi MissFluffy,

Leuk dat je ook aan de taart gaat en rustig aan hoor, gaat vast allemaal goed komen.
Je kunt heel goed in etappes aan de taart werken. Stel je hebt je taart op zondag nodig. Je kunt dan je biscuit op vrijdag bakken, op zaterdag snijden vullen, afsmeren met botercrème en bekleden met fondant.
Vervolgens bewaar je de taart in een kartonnen taartdoos in de koelkast en neem je 'm zondagochtend vroeg mee voor het ritje in de auto.
Het is nu ook nog niet zo tropisch warm dus ik denk niet dat je speciale maatregelen hoeft te treffen voor onderweg. Maar anders kun je de taart in een koelbox/koeltas met koelelement doen voor onderweg.
Als ie bij aankomst nog niet gelijk wordt gegeten zet je 'm daar weer in de koelkast.
Wil je helemaal op safe spelen kies dan een vulling zonder slagroom die zijn er in jou smaak ook.
Fondant kan smelten als het te nat wordt maar gaat echt niet smelten van de koelkast.
Ik had afgelopen donderdag een taartje voor mijn ouders met fondant er daarop allemaal bloemen ook van fondant en dat heb ik maandag met bloemen en al in de vriezer gedaan. Donderdagavond stond ie precies zoals ik 'm gemaakt had op tafel, er was niets gesmolten.

Je krijgt vast nog een boel adviezen en tips hier op t forum en iedereen werkt weer anders dus pik eruit wat jou het beste aanspreekt.

Heel veel plezier bij het maken en succes!

Shower the people you love with love - James Taylor and me ;-)

4

bedankt voor de reacties. Ik heb er heel veel zin in om het te gaan maken, maar zie er wel een beetje tegenop.
ik ben op zoek gegaan naar een bananenbotercreme, die heb ik ook gevonden. en ik zit er aan te denken om de andere laag gewoon chocopasta te doen. scheelt weer in de prijs en is lekker makkelijk.
(zou dat lekker zijn?)

5

Hallo MissFluffy,

Ook ik ben een beginneling, heb net 2 taarten gemaakt en met mijn eerste taart ben ik echt wel zo'n 5 uur mee bezig geweest.
Ik weet niet hoe je bijvoorbeeld de cake wilt maken? Zelf gebruik ik de bisquitmix van funcake dit is echt een hele handige mix en de cake is ook erg lekker!
Voor de vulling heb ik voor de eerste keer gewoon botercréme en aardbeienjam gebruikt, om het helemaal vlak te krijgen heb ik ook nog een mes verwarmd met heet water en zo ook nog een keer de botercreme uitgesmeerd.
Met het bekleden was ik het langst bezig, zo'n 3 uur, omdat telkens de fondant schuurde toen ik het wilde oppakken en ik niet precies door had dat ik erg goed de fondant moest kneden zodat het warm wordt en niet meer stug.

De taart is ongeveer 5 dagen houdbaar als je hem helemaal bekleed hebt en niet in de koelkast hebt gedaan is mij verteld dus je kunt toch wel een paar dagen van te voren de taart maken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en veel plezier!! Het is echt heel erg leuk werk!! :D

De taart is ongeveer 5 dagen houdbaar als je hem helemaal bekleed hebt en niet in de koelkast hebt gedaan is mij verteld dus je kunt toch wel een paar dagen van te voren de taart maken

Wow...zolang zou ik noooit een taart bewaren!
En al zeker niet met slagroom!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

7

ik denk dat ze ook zonder slagroom bedoelt ;)

8

met botercreme ook niet zo lang buiten de koelkast...

als je chocopasta gebruikt moet je er wel rekening mee houden dat je je biscuit ermee kapot kan trekken als de pasta dik is.
je kan het beste even wat verwarmen.

succes, en natuurlijk veel plezier!!!

Ik zing mijn eigen wijsje!

10

goeie tip! zal er rekening mee houden. ik vroeg me ook af of de pasta niet in het bisquit trekt. bij brood heb je dat wel eens als je er geen boter op doet. iemand ervaring mee?

11

zou niet gewoon chocopasta ertussen doen. is een beetje droog namelijk. zou wel de bbb mousse maken, of gewone chocolademousse.
pakje slagroom, beetje chocola kost ook niet zoveel. goedkoopste chocola is prima! (33 cent of zo!)
of als je geen slagroom wilt gebruiken zou ik de botercreme van de mix maken en daar chocola door doen.
en dan een crispy chocoladelaagje of gewoon chocosnippers erop strooien.

12

maakt dat veel verschil denk je? ik heb twee lagen vulling op 7 cm cake. heb namelijk de boodschappen al gedaan en kom al boven mijn budget uit.

Biscuit 5 dagen buiten de koelkast?? Zou ik niet doen hoor...

Maar wel erg leuk en spannend zo'n eerste opdracht! Veel plezier en succes!

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

14

nee was ik ook niet van plan hoor ;) maximaal 2 dagen.

bedankt! ik ga mijn best doen. als hij af is plaats ik wel een foto

15

aaah paniek! ben nu bezig met de taart te bakken, en het bisquit is veeel minder hoog dan ik had gedacht. maar 4 cm :s dus ik bak er nog 1, maar dan heb ik 2 taartlagen en 2 vullingen :s hoe ga ik dat oplossen? suggesties?

16

Je moet gewoon een beetje creatief zijn. Snijdt uit die 2 taarten 3 lagen en wat je overhoud smaakt lekker om zo weg te snoepen. Mijn taarten worden ook nooit zo hoog als ik gepland had. Ben ook een beetje lui met eiwitten mixen...
Ik ben trouwens ook gemiddeld 5 à 6 uur per taart kwijt. Ik denk dat ik 15 taartjes heb gemaakt en leer nog elke keer bij. Het ziet er de ene keer beter uit dan de andere keer. maar al doende leert men en er zit wel een stijgende lijn in :Y

Groetjes Silvia

17

Oh en veeel succes en bakplezier gewenst

Groetjes Silvia

18 Laatst bewerkt door Annette52 (07-04-2012 13:45)

Je hebt 2 kapsels nu?
Dan maak je 3 vullingen door de kapsels doormidden te snijden.
Dit gaat het beste door ze even in de vriezer te zetten ongeveer half uur.
Dan vul je je middelste (niet gerekende) laag met wat jam.
Weet je al wat voor vullingen je gaat doen nu?
Je kunt voor het gemak namelijk de roomboter zacht roeren/mixen en hierdoor wat verwarmde( niet heet!) choco pasta of gesmolten chocolade doen en dat tussen de taart smeren.De banaan creme is ook te doen met een mix van roomboter en banketbakkers room en geprakte banaan.
De banketbakkers room kun je makkelijk zelf maken met custard of 2 ei loskloppen met 2 volle eetlepels bloem.
200 cc melk warm maken, met suiker naar smaak en dan van het vuur af de bloem erdoor en dat 2 minuten laten koken.Af laten koelen en dan door de zachte boter roeren met de geprakte banaan erdoor.
Misschien kun je er wat mee als je vragen hebt hoor ik wel.
Succes

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

19

bedankt voor de reacties. de tweede laag staat nu in de oven en die lijkt wel heel hoog te worden. de eieren die ik er voor gebruikte waren ook groter dan die anderen, misschien dat dat het probleem was. zoals het er nu uit ziet wordt die tweede wel twee keer zo groot als die eerste. dus dan snij ik die gewoon door midden en heb ik drie lagen.

de vullingen die ik had bedacht: botercreme met bananensaroma, en ik las ergens dat je ook gewoon standaard botercreme kan maken en er naar smaak chocopasta aan toevoegen. maar wat jij zegt alleen boter en chocopasta kan natuurlijk ook, daar wordt het misschien weer wat minder zoet van.

20

de tweede cake was stukken beter gelukt. groot genoeg om de hele taart van te doen. het eerste baksel is omgetoverd tot een paastaart voor morgen/vandaag (het is alweer veeel te laat)
ook nog 22 cupcakes gebakken.

het vullen en bekleden is allemaal goed gelukt. bekleden was veel simpeler dan ik had verwacht. geen scheuren/strepen, gewoon met de deegroller gedaan. gesmooth met een overig stuk fondant. werkte prima. morgen decoreren, zowel de taart als de cupcakes, en dan maar eens een foto hea :D

21

taart was een enorm succes. mijn tante was zo blij dat ze moest huilen.

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/398989_3251322200888_1201999574_32443670_293239503_n.jpg

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/529128_3251318720801_1201999574_32443668_739297538_n.jpg
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/405089_3251324800953_1201999574_32443672_52192956_n.jpg

22

Nou die zijn ook heeeeel erg leuk geworden! :Y
Ik begrijp dat je tante errug blij was,dat zou ik ook zijn als ik zoiets moois kreeg van mijn nichtje!
Lekker doorgaan!
Groetjes Annette

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

23

Dat ziet er erg mooi uit , zeker als dat je eerste taartje is Mooi efagewerkt en mooi cc ook. Fijn dat het zo goed is gelukt, op naar de volgende  :D

24

Nou, als dat de eerste taart is die je hebt gemaakt en gedecoreerd, ben ik heel benieuwd naar je volgende creaties! Hij is hartstikke mooi geworden! Ik mag binnenkort de verjaardagstaart voor mijn nichtje (tegen die tijd 8 jaar) maken, ik vind het ook erg spannend maar heb er wel zin in!

Keep up the good work! :thumb:

25

Nou, als dat de eerste taart is die je hebt gemaakt en gedecoreerd, ben ik heel benieuwd naar je volgende creaties! Hij is hartstikke mooi geworden! Ik mag binnenkort de verjaardagstaart voor mijn nichtje (tegen die tijd 8 jaar) maken, ik vind het ook erg spannend maar heb er wel zin in!

Keep up the good work! :thumb: