1

Onderwerp: help! ipv in cake vorm in ronde vorm bakken

heb een recept voor in een cake vorm met 1,5 liter inhoud.  Nu wil ik het graag in een ronde vorm bakken. Moet ik dan de ronde vorm ook met inhoud 1,5 liter nemen? Of niet?
En in de cake vorm moet ie 65 minuten in de oven zal dit in de ronde vorm dan korter moeten?

2

Re: help! ipv in cake vorm in ronde vorm bakken

Als de inhoud van je ronde vorm dezelfde is als van de cake vorm, dan kan je dezelfde hoeveelheid beslag nemem.
In principe moet je cake/biscuit dan ook even lang garen.

Als de inhoud van de ronde vorm groter/kleiner is, moet je de hoeveelheid beslag hier naar aanpassen, en dan ook langer of minder lang bakken.

65 min is overigens wel heel lang  :think:

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

Hoi proudmama,

Als het beslag is voor een cakevorm van 1,5l kun je idd het beste ook een ronde vorm van 1,5l hebben (in een 20cm vorm zou de cake dan ongeveer 5cm hoog moeten worden).

Je kan ook de inhoud van je ronde bakblik meten en de ingrediënten daarop aanpassen naar verhouding.

Ik zou zeggen dat de tijd niet anders zou moeten zijn, maar hou het de laatste 10 minuten in de gaten en kijk goed of 'ie gaar is.

Veel succes!

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

4 Laatst bewerkt door ZoetVerlangen (16-04-2012 08:58)

Marie-Popo schreef:

Als de inhoud van je ronde vorm dezelfde is als van de cake vorm, dan kan je dezelfde hoeveelheid beslag nemem.
In principe moet je cake/biscuit dan ook even lang garen.

Als de inhoud van de ronde vorm groter/kleiner is, moet je de hoeveelheid beslag hier naar aanpassen, en dan ook langer of minder lang bakken.

65 min is overigens wel heel lang  :think:

vind het ook best lang 65 minuten ....

5

60 min is normaal voor cake dus 65 is niet mega lang?

6

etmc schreef:

60 min is normaal voor cake dus 65 is niet mega lang?

voor een cake van 20cm omtrek en 5cm hoog (volume 1.5l) staat die er bij mij ong. 45min in (hete lucht), dus dan is 65min 20 min meer en dat vind ik best lang, dan zou mijn cake al verbrand zijn.

sowiezo is het moeilijk om te zeggen hoe lang een cake/biscuit in de oven moet, aangezien geen 2 ovens dezelfde zijn en het nog afhangt waar je die precies in de oven zet, of het hetelucht, onder/boven warmte of wat nog meer is.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

denk dat je dan vanaf de 45 minuten de cake moet controleren met een prikker , als die er schoon en droog uitkomt is de cake gaar.
komt die er met 45 min niet schoon uit dan telkens met een aantal minuten verlengen en controleren.
Zal ook voor de 20cm ronde vorm gaan 5 cm is niet zo hoog maar als je hem dan 2 keer vult dan heb je toch een mooie taart...

8

op school bakken we ze dus wel langer dan 60 minuten en dat zijn nog kleine blikken ook.
als je niet met hete lucht bakt is dat best een reële tijd...

9

cake moet toch ook 60 tot 70 minuten?
Als je een pak cake koopt, is voor een blik van 24 cm, dan moet het 60 tot 70 minuten.

Ik doe zo'n pak in een ronde vorm van 20 cm, en bak het dan 60 minuten en de nog eens 10 minuten de oven al uit, maar de cake er nog in.