1

Onderwerp: Help! dramatisch dit.

Wat kan ik hier aan doen? zit nu echt met me handen in het haar, mijn taarten bak ik netjes af zoals funcakes het heeft staan op zijn verpakking. In de oven schieten ze lekker om hoog, met een bult erop, en laat ze afkoelen in de oven, en als ik ze eruit haal en even laat staan, is heel me taart ingezakt.

AAAAAAAAAAAAH wie kan me met dit probleem helpen? Zodat ik de volgende keer een mooie hoge rechte taart heb.

2

Re: Help! dramatisch dit.

als ik met funcakes bak, laat ik ze nooit in de oven. juist gelijk eruit en ook uit het bakblik op een rooster..

"Let’s face it, a nice creamy chocolate cake does a lot for a lot of people; it does for me." Audrey Hepburn

3

ik laat de taart nooit afkoelen in de oven.

Ik haal hem meteen uit de oven.

paar minuten wachten dan uit de vorm
en afkoelen op taartrooster/

misschien een keer proberen ?

dank jullie wel dames! ik ga het meteen uitproberen!

5

Ook ik haal de taarten er gelijk uit. Ze komen wel boven het bakblik uit met bakken maar als ze eruit zijn zakt hij ook iets naar beneden. Heb wel eens gelezen dat dat door combi magnetron komt. Dat dat toch anders is dan dat je in een gewone gas oven bakt.

6

het lijkt me dat als je taart goed gaar is hij nooit helemaal in kan storten, de bult wordt altijd wat vlakker, maar hij maag echt geen kuil krijgen. Hier is maar 1 reden voor, niet gaar....

7 Laatst bewerkt door lindsay't (12-04-2012 18:56)

Hoihoi,

Helmam, heb jij ook een combi magnetron?

zoja op hoeveel graden bak jij je taart dan en hoelang? :o
ik heb een vorm van 20 cm en heb het basisrecept 2 gebruikt.

de ei met suiker werd ook niet zo dik als zou moeten heb echt super lang geklopt. wel met een handmixer.

groetjes,

iemand anders die dit leest en weet. tips zijn welkom :Y

groetjes en veel bakplezier, Lindsay

8

Ik heb een combimagnetron. Ik bak mijn taart 180 graden ongeveer 25 minuten. Haal de taart er gelijk uit als die klaar is. Afkoelen en mooie grote taart nog nooit ingezakt.
Ik doe de mix precies zoals op de verpakking en klop met handmixer totdat die lekker luchtig is. Ik kijk niet naar de tijd.
Succes.
groetjes lenneke

9

lenneke schreef:

Ik heb een combimagnetron. Ik bak mijn taart 180 graden ongeveer 25 minuten. Haal de taart er gelijk uit als die klaar is. Afkoelen en mooie grote taart nog nooit ingezakt.
Ik doe de mix precies zoals op de verpakking en klop met handmixer totdat die lekker luchtig is. Ik kijk niet naar de tijd.
Succes.
groetjes lenneke

Ik heb hem er nu al inzitten op 160 graden kan ik dat nu nog veranderen?  :o

10

het kan meerdere fouten hebben:
-koude eieren
-niet goed gemixt (echt aan de tijd houden)
-temperatuur oven verkeerd
-niet gaar
-taart niet uit de oven gehaald, 5min afkoelen en dan omkeren en blik er afhalen en taart laten afkoelen op rooster.

Succes!

Enthousiaste groet, Maxime

11 Laatst bewerkt door lindsay't (13-04-2012 20:15)

Hoihoi, Tari

Eieren lagen in warm water, ik zat ver boven de nodige mix tijd, temperatuur 180 graden volgens recept, heb de taart er wel uitgehaald om te kijken want het bakpapier zat zo hoog dat ik hem er perse uit moest halen toen ging ik even op het forum kijken en toen ik terugkwam was de biscuit ietsje ingezakt daarna nog even in de oven. Saté prikker erin daar zat niks aan even af laten koelen en de springvorm eraf.

Mijn fout lag dus bij het eruithalen. De vorige keer doe ik er geen bakpapier meer in. Achteraf was het toch nog een mooi biscuit geen kuilen gaten of zoiets. Alleen een dunnetje.

Vanmiddag gevuld en bekleed en de taart mag er wezen ook kwa smaak.

Bedankt voor je reactie! :)

12

Tari schreef:

het kan meerdere fouten hebben:
-koude eieren
-niet goed gemixt (echt aan de tijd houden)
-temperatuur oven verkeerd
-niet gaar
-taart niet uit de oven gehaald, 5min afkoelen en dan omkeren en blik er afhalen en taart laten afkoelen op rooster.

Succes!

Oh haha de reactie was niet eens op mijn stukje. Heb er toch wel wat aan gehad. :Y

13

Hoi

Ik doe altijd voordat ik ga mixen het aantal eieren in heet water leggen.
Ik gebruik ook 20 cm vorm en bak het op 160 graden en dan 35 tot 40 minuten in het midden van de oven en dan is hij ook gaar als ik er met een prikker in prik.

14

ik heb ook een heteluchtoven en zet 'm op 150 graden :) ; zo zie je maar weer, leer je oven kennen :Y

Wanneer er een heel hoge bult op komt, is je oven te warm, eens iets koeler proberen; moet dan misschien wel langer.

Of de biscuit gaar is, zie je, doordat hij aan de randen krimpt en voel je: bovenop de biscuit zachtjes drukken, voel je een luchtbel, dan istie niet gaar :nooo , voelt het sponzig, dan istie wel gaar :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

15

Bij mij zit 150 er niet op van 160 gaat ie naar 130.
Ik heb nog nooit een bult gehad. Wel dat ze boven de vorm komen maar naar het eruit halen zakt hij wel iets in.

16

luchtbel die onderweg was naar boven maar vast is komen te zitten toen het kapsel gaar werdt?
heb ik ook wel eens.
zakt het bovenste stukje in.

vini vidi velcro
ik kwam, ik zag, ik bleef plakken!