Onderwerp: macarons niet rond

HELP! Ik heb macarons gemaakt, recept goed gevolgd, maar toch resultaat niet zo mooie.
Mijn macarons zag echt niet rond uit zoals wat andere mensen gemaakt hebben. IPV rond, zag ze uit misvorm

Ik heb gewoon de deeg gespoten in een ronde vorm, maar later, bleven ze niet mooie rond, hoe kan dat?

Bedankt voor jullie hulp

Re: macarons niet rond

Dit kan verschillende oorzaken hebben.

Niet goed gemengd
Eiwit vet.
Papier met vetvlekken.
Niet goed opgespoten.
Oven te koud.
Gestoten met in de oven zetten.

Als je zondigt zondig dan lekker

Hmm, raar. Mijn recept is:
4 eitwit van verse eieren, kloppen tot luchtig daarna heb ik 50 gr gewone suiker toegevoegd.

110 gr amandelmeel
225 gr icing sugar; beide goed mengen
Kleuren. Meng samen met eiwit mengsel.

Tussentijd heb ik al mijn oven opgewarmd. Ik zet het altijd op stand 4.

Opspuiten met bakpapier onder mijn bakplaat.
Baktijd is +/- 12-15 minuten, tijdens het baktijd, heb ik de oven niet opengemaakt.

Wat kan mis gaan hier?  Alvast bedankt,
Indri

4

Heb je de macarons ook laten opdrogen voor het bakken?

5

Ik heb in mijn boekje staan van Annie Rigg

200 gr . poedersuiker
100 gr.amandelpoeder
120-125 eiwit ca 3 eieren
mespunt zout
40 gr. kristalsuiker

De Macarons moeten na het opspuiten 15 minuten tot een uur rusten,, zodat ze kunnen drogen.Duw er voorzichtig op met een vingertop-ze mogen nu niet meer kleverig of nat zijn.

groetjes van Ann

Hallo allemaal, bedankt voor jullie reactie, ben echt blij mee.
Juist bij mij, merk ik wel dat na dat ik opgespoten, mijn macarons leek vloeibaar te zijn, vandaar kreeg ik geen ronde macarons.
Ik heb ook laten rusten, tot bijna een uur, voor dat ik ze in de over erin gedaan.

:rolleyes:

Bedankt,

Indri

Ik heb ze nog niet gemaakt maar ik begrijp dat je ook "oud" eiwit moet gebruiken, eiwit dat al  1 tot zelfs meerder dagen oud is.  Ik weet niet de theorie erachter WAAROM dat zo is.
Binnenkort wil ik toch ook graag aan de macarons dus ik ga je even volgen  :)

Verder lezen op mijn blog vol how to's & recepten?
www.carolabaktzoethoudertjes.nl

8

MaakmijeenTaart schreef:

Hallo allemaal, bedankt voor jullie reactie, ben echt blij mee.
Juist bij mij, merk ik wel dat na dat ik opgespoten, mijn macarons leek vloeibaar te zijn, vandaar kreeg ik geen ronde macarons.
Ik heb ook laten rusten, tot bijna een uur, voor dat ik ze in de over erin gedaan.

:rolleyes:

Bedankt,

Indri

als het te lopend is, dan heb je waarschijnlijk het amandelmeel en de suiker te lang en hard gemengd onder het eiwit, waardoor het eiwit zijn stevigheid verloren is. Je moet eigenlijk een mengsel hebben dat dik stroperig is. En dat bekom je door wat voorzichtiger het eiwit bij de vaste stoffen te doen.
Het is een kwestie van oefenen... makarons zijn niet voor niks de meest delicate koekjes om te maken.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

Hallo lieve mensen, harstikke bedankt weer voor jullie input. Ik denk dat ik moet toch weer proberen te maken, heb ik gister ook even op youtube gekeken, video van mensen tijdens het maken van macarons.
Ik zag wel dat ze gebruiken houten spatel, in ieder geval tijdens het mengen van eiwit en poeder suiker en amandel poeder. heel voorsichtig en niet lang. Ik heb toen wel gelijk met mijn mixer gemengd, net als maria_popo gezegd heeft, niet te lang mixen om stevigheid te behouden.

Bedankt iedereen..... ik vind macarons sowieso heel mooie om te zien, kleurrijk! hehehee

Indri

10

waar koop ik amandelpoeder?
kan het echt nergens vinden
ik woon in zoetermeer