1

Onderwerp: Chocolade biscuit funcakes rijst niet goed.

Het valt me op dat de chocolade biscuit mix van funcakes bij mij veel minder goed rijst dan de gewone biscuit mix. Ik bak ze allebei op 175 graden zoals op de zak staat, de gewone biscuit komt dan ruim boven de springvorm uit, maar de chocolade haalt net de bovenkant van de springvorm.

Ik verwarm de eieren eerst, mix ze tot ze heel schuimig zijn, dan pas doe ik de mix erbij. Dit doe ik ook bij de gewone biscuitmix en die rijst super.

Voor een vorm van 22 cm maak ik al de hoeveelheid aan voor 25cm springvormen dus daar kan het niet aan liggen.

Heeft iemand een idee? Bedankt vast!

2

Re: Chocolade biscuit funcakes rijst niet goed.

ja ik denk ook dat rijst minder,ik heb voor pasen gemakt en was veel minder dan gewoone

3

dit komt doordat er cacao inzit en daar zit weer vet in dus is het iets minder luchtig
het ligt dus niet aan jou maar aan de cacao :)

succes met bakken

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

4

Gelukkig dat ik niks verkeerd doe, maar wel jammer dat deze mix minder goed rijst. Bedankt voor jullie antwoorden :)

5

Ik gebruik deze verhoudingen/hoeveelheden en krijg dan mooie hoge biscuits.

15 cm     2 ei   165 mix   en 37,5 water
20 cm     3 ei   248 mix   en 56.25 water
25 cm     5 ei
27.5 cm   7 ei
30 cm     8 ei

per 1 ei gebruik ik 82.5 mix en 18.75 ml water

hopelijk heb je hier iets aan  :)

6

Malou, bedankt voor de tips. Zou je  dan bij een 22 cm bakvorm de 25 cm aanhouden of tussen de 20 en 25 in gaan zitten?

7

Die ervaring heb ik ook, maar nu heb ik het laatst nog een keer geprobeerd om langer te mixen (15 min op de hoogste stand met de keukenmachine) en nu werd ie even hoog als een gewone biscuit..

8

Zelf mengen, meel+cacao+bakpoeder.

Of bij de mix extra bakpoeder erbij voegen omdat cacaopoeder zwaarder is en ook daardoor minder hoog rijst.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

9

Bedankt voor de tips allemaal!