1 Laatst bewerkt door Grantaime (13-04-2012 12:07)

Onderwerp: Dat valt tegen!

Ik ging vandaag mijn eerste puzzelplaatje maken.. Nou, dat valt even tegen! Ik wilde een huisje maken, voor iemand dus (duh) net een nieuw huis heeft. is toch even moeilijker dan gedacht. Daarom ook een paar vraagjes voor de ervaren puzzelaars...

- Hoe zorgen jullie dat marsepein niet scheurt als je het op je showtas legt?
- Hoe zorgen jullie dat het papier waarmee je het uitsnijdt niet aan de marsepein gaat kleven?
- Hoe zorgen jullie dat als je het oppakt, het niet "uit vorm rekt", zeg maar?

Alvast bedankt voor de hulp!

Edit: en hoe krijg ik dat plaatje in vredesnaam in z'n geheel nog van m'n showtas af? :grr:

Groetjes,
Marieke

2

Re: Dat valt tegen!

ik ben niet goed in puzzelen maar de hele showtas in de vriezer een minuutje en hij komt zo los van je plastic!

3

ilona2608 schreef:

ik ben niet goed in puzzelen maar de hele showtas in de vriezer een minuutje en hij komt zo los van je plastic!

Super, dankje!

Groetjes,
Marieke

4

Ik ga proberen je vragen te beantwoorden (al ben ik absoluut geen fan van puzzelen.

Grantaime schreef:

Misschien rol je het te dun uit? Ik schep het meestal op met een paletmes en breng het zo over op mijn showtas

Grantaime schreef:

- Hoe zorgen jullie dat het papier waarmee je het uitsnijdt niet aan de marsepein gaat kleven?

Je marsepein heel dun insmeren met crisco zorgt ervoor dat je papier niet blijft plakken

Grantaime schreef:

Even in de vriezer kan, maar je kan het plaatje ook van je showtas "afrollen" op je taart (als je snapt wat ik bedoel ;) )

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

5

Je mallen of goed insmeren met crisco of plastificeren helpt om er voor te zorgen dat het niet aan je marsepein/fondant blijft plakken.
Plastificeren heeft als bijkomstigheid dat de mallen vaker kun gebruiken.

Tegen het scheuren weet ik zo ff niks, maar het uitvorm raken kun je voorkomen door het even te laten liggen of wat bij te snijden als het op je showtas ligt.

Groetjes Miranda.

6

Grantaime schreef:

Ik ging vandaag mijn eerste puzzelplaatje maken.. Nou, dat valt even tegen! Ik wilde een huisje maken, voor iemand dus (duh) net een nieuw huis heeft. is toch even moeilijker dan gedacht. Daarom ook een paar vraagjes voor de ervaren puzzelaars...

Niet te dun uitrollen
het papier met crisco insmeren
Niet te dun maken dus, en of even in de vriezer of laten drogen. Pasgekneden marsepein/fondant is vaak te zacht

Alvast bedankt voor de hulp!

Edit: en hoe krijg ik dat plaatje in vredesnaam in z'n geheel nog van m'n showtas af? :grr:

Ben bang dat dit niet meer gaat lukken. Ik maak mijn plaatjes altijd op huishoudfolie of doorzichtige (bloemen)folie. Dit blijft nooit plakken

7

Bedankt allen voor de antwoorden. Crisco heb ik niet eens in huis, wist ik veel.. Hihi, staat niet bij de FAQ hier! :o
En ik had inderdaad mijn marsepein net gekleurd (en dus gekneed).. Volgende keer dus even wachten daarna, dank!

Ik heb nu mijn plaatje op m'n showtas liggen... netjes afgedekt en luchtdicht, etc. Maar het gaat er niet om dat het blijft plakken, maar dat het niet gaat scheuren.. Maar dat heeft dan misschien ook te maken met gewoon even wachten tot het wat "opgedroogd" of "uitgehard" is, zeg maar?

Groetjes,
Marieke

Doe er wat tylose door je fondant = alles gaat een stuk soepeler met snijden en oppakken.

Internationale masterclasses, exclusieve en nieuwe producten voor taartdecoratie. Facebook http://www.facebook.com/TLCS.nl

9

The Little Cake Shop schreef:

Doe er wat tylose door je fondant = alles gaat een stuk soepeler met snijden en oppakken.

Ik gebruik marsepein... Is fondant aan te raden?

Groetjes,
Marieke

10

Ik maak het puzzelplaatje op bakpapier (kun je zo mee overtrekken). Plakt het ook niet op de marsepein.

11

achterkant van je puzzelplaatstukken insmeren met crisco, uitsnijden, paletmes eronder, overbrengen naar showtas, als klaar is luchtdicht opbergen (onder hhfolie); vlak voor gebruik even 10 min in vriezer, plaatje op folie kiepen (dus van showtas af), je ziet nu de onderkant van het plaatje en dan met een welgemikte draai op je taartje kieperen :)
Lukt niet altijd, maar omdat de marsepein bevroren is plakt het (tijdelijk) niet, dus effe doorwerken en evt losse stukjes er weer aan/tussen puzzelen. Door de condens (van ontdooien) zit de boel daarna vast en hoef je niks te lijmen :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

12

Grantaime schreef:

Bedankt allen voor de antwoorden. Crisco heb ik niet eens in huis, wist ik veel.. Hihi, staat niet bij de FAQ hier! :o
En ik had inderdaad mijn marsepein net gekleurd (en dus gekneed).. Volgende keer dus even wachten daarna, dank!

Ik heb nu mijn plaatje op m'n showtas liggen... netjes afgedekt en luchtdicht, etc. Maar het gaat er niet om dat het blijft plakken, maar dat het niet gaat scheuren.. Maar dat heeft dan misschien ook te maken met gewoon even wachten tot het wat "opgedroogd" of "uitgehard" is, zeg maar?

Crisco bij marspein is ook niet aan te raden..........vet bij vet zeg maar......

Ik plak mijn uitgeprinte plaatje eerst op plasticfolie en knip het dan uit...........heb je een plakvrije onderkant, en een stevig plaatje dat je idd vaker kan gebruiken.

En..over crisco staat wel iets in de FAQ's........http://www.deleukstetaarten.nl/faq/28/Crisco++/ ipv crisco kun je ook plantaardig frituurvet (zo'n blok) gebruiken.

13

Karin09 schreef:
Grantaime schreef:

Crisco bij marspein is ook niet aan te raden..........vet bij vet zeg maar......

Ik plak mijn uitgeprinte plaatje eerst op plasticfolie en knip het dan uit...........heb je een plakvrije onderkant, en een stevig plaatje dat je idd vaker kan gebruiken.

En..over crisco staat wel iets in de FAQ's........http://www.deleukstetaarten.nl/faq/28/Crisco++/ ipv crisco kun je ook plantaardig frituurvet (zo'n blok) gebruiken.

Niet aangedacht. Werk altijd met fondant daarbij werkt het prima.
Maar marspein is idd vet niet bij stil gestaan.

Hoezo blonT :D

14

Karin09 schreef:

Ik bedoelde dat er niets over crisco stond bij de FAQ over puzzelplaatjes. Snap je me nog? Maar dat heeft vast te maken met het feit dat sommigen met marsepein werken en sommigen met fondant.

Is de marsepein/fondant keuze gewoon een kwestie van smaak (net als of je aardappels liever kookt / bakt, bij wijze van spreken) of zitten er echt voor- en nadelen aan bij verschillende technieken?
Wat adviseren jullie dan voor het puzzelen?

Groetjes,
Marieke

15 Laatst bewerkt door Mijke79 (13-04-2012 13:38)

Ik vind voor puzzelen marsepein prettiger werken omdat je het makkelijker nog iets kunt vervormen zonder dat het scheurt. Als je dus per ongeluk wat kiertjes hebt na het in elkaar puzzelen kun je die zo dicht duwen.

Hele kleine stukjes hoef je met marsepein ook niet echt uit te snijden, die kun je er stiekem tussen boetseren  ;)