1

Onderwerp: kitchenaid eigenaren HELP!

ik wil swiss meringue maken maar vroeg mij af of dit ook kan met de kom van kitchenaid classic?? ik weet dat het met de artisan kom wel kan maar die is toch anders.
mijn kom heeft een best wel dikke bodem dus is het dan wel geschikt om het bij de au bain marie wijze te gebruiken??

alvast bedankt allemaal!

"Let’s face it, a nice creamy chocolate cake does a lot for a lot of people; it does for me." Audrey Hepburn

2

Re: kitchenaid eigenaren HELP!

Ik heb wel een kitchenaid, maar gebruik altijd eiwitpoeder.. Hoeft dus niet per se verhit te worden... Dat heb je zeker niet in huis?

Groetjes,
Marieke

3

Grantaime schreef:

Ik heb wel een kitchenaid, maar gebruik altijd eiwitpoeder.. Hoeft dus niet per se verhit te worden... Dat heb je zeker niet in huis?

Het verhitten is niet speciaal voor het eiwit maar meer om de suiker in het eiwit op te lossen, dit gebeurd bij ongeveer 70 graden.

Verder heb ik een artisan en daar kan het prima bij. anders eerst in een andere kom en dan overscheppen, dan koelt het ook wat sneller af misschien.

succes  :)

Groetjes Marije van den Brink. Mijn taarten? die vind je hier: https://www.facebook.com/HetTaartenmeisje

4

Grantaime schreef:

maak je swiss meringue botercreme zonder te verhitten dan?

"Let’s face it, a nice creamy chocolate cake does a lot for a lot of people; it does for me." Audrey Hepburn

5

Volgens mij heb ik nu iets stoms gezegd :o Ik geloof dat ik mijn gootsteen vol laat lopen met heet water, daar m'n kom met suiker + water in en dan eiwitpoeder erbij.. Heb het pas 2x gemaakt, waarvan 1x bij mijn zus (waar zij het meeste werk deed). Sorry, negeer me anders maar :o

Groetjes,
Marieke

6

hehe okeee.. jammer, ik dacht daar komt een nieuw recept aan  :D

Heb geen antwoord op je vraag, heb - helaas- geen kitchenaid, maar ben zelf sinds kort over gestapt van de Zwitserse op de Italiaanse methode. Dan giet je hete suikerstroop van 121 graden bij de geklopte eiwitten. Dus dat kan bij elk soort kom..
En het geeft een heerlijk stevig schuim!

8

Fame cake schreef:

hehe okeee.. jammer, ik dacht daar komt een nieuw recept aan  :D

Ik zet het in ieder geval niet op het vuur. Volgens mij is het de bc die jij bedoelt, maar ik weet het niet zeker...

Dit recept gebruik ik:
(Dit komt van Vlinder1984, waar zij het vandaan heeft, weet ik niet.)

Eiwitpoeder: 20 gr
Water: 120 gr (120 ml)
Suiker (suikerbakkerspoeder): 280 gr
Roombooter: 280 gr

Eiwitpoeder in water oplossen. Kom met eiwitten in heet water zetten en de suiker erbij tot het helemaal opgelost is. Als alles opgelost is kloppen met de mixer (10 minuten zeker) tot je witte punten kan trekken van het mengsel. Boter in blokjes erbij op lage snelheid, als alle boter is opgenomen nog mixen op hoge snelheid en dan krijg je een luchtig crème. Smaakstof erbij en dan is de crème klaar.

Misschien staat het al ergens op internet / deze site, maar hier komt dus geen vuur, alleen warm water, aan te pas ;)

Groetjes,
Marieke

9

Ik heb een kitchenaid classic en ik gebruik de kom gewoon au bain marie voor MBC. Gaat prima!

10

Wat Mieperdemiep doet doe ik ook! Ik heb ook een kitchenaid en dit is veel handiger! Smaakt minstens net zo goed!

11 Laatst bewerkt door Fame cake (12-04-2012 13:58)

die methode kende ik nog helemaal niet? dus dan gebruik je ook geen thermometer.. en wordt ie dan wel stevig genoeg om ook mee af te smeren?  er wordt wel ook water bij gevoegd en normaal bij swiss meringue botercreme niet..

@jilian, dank je wel, kan ik toch zonder zorgen au bain marie gebruiken. hij leek me zo dik ervoor

12

Fame cake schreef:

die methode kende ik nog helemaal niet? dus dan gebruik je ook geen thermometer.. en wordt ie dan wel stevig genoeg om ook mee af te smeren?  er wordt wel ook water bij gevoegd en normaal bij swiss meringue botercreme niet..

Die van mieperdepiep of die van mij?

Groetjes,
Marieke

13

Grantaime schreef:

Die van mieperdepiep of die van mij?

sorry beetje onduidelijk. die van jou bedoel ik. die van mieperdepiep ken ik wel alleen nog niet uitgeprobeerd..

14

Ik gebruik inderdaad geen thermometer (zou neit eens weten waar je zo'n ding moet kopen :lol: )

Ik spuit er dijkjes mee, vul ermee en smeer ermee af. Recept is voldoende om 1 dijkje, 1 laagje vulling en afsmeren in een normale taart, maar kan uiteraard naar wens worden vermenigvuldigd of gehalveerd! Als je even bij mijn topic kijkt, zie je daar twee taartjes, allebei afgesmeerd met die botercreme!Ik kan je wel even het hele recept sturen als je wil, dan moet je even mailen ;)

Groetjes,
Marieke