1

Onderwerp: cupcakes decoreren, en fondant mooi houden.

Ik maak prachtige cupcakes, met een mooie toef botercreme er op, en hele mooie fondanten bloemen, rozen en narcissen, en allerlei figuren. Maar ik heb 1 groot probleem. Namelijk dat de bloemen na 1 a 2 dagen slap gaan zakken op de botercreme. Mijn vraag is: hoe kan ik het zo doen, dat deze wel mooi blijven staan? Heeft iemand daar een oplossing voor? De botercreme en fondant matchen dus niet goed met elkaar.
Groeten Christa Meijer.

2

Re: cupcakes decoreren, en fondant mooi houden.

Zit er water of een ander soort vocht verwerkt in je botercrème? want dan is dat de boosdoener. Vocht en fondant/marsepein gaan niet samen. Dan smelt de fondant/marsepein

3

djehr schreef:

Zit er water of een ander soort vocht verwerkt in je botercrème? want dan is dat de boosdoener. Vocht en fondant/marsepein gaan niet samen. Dan smelt de fondant/marsepein

Dat denk ik ook. Mijn crème voor toeven maak ik met banketbakkersroom. Niet geschikt dus denk ik voor fondant. Maar op het laatst nog een fondantbloemetje er op moet kunnen. Doe ik ook, maar dan weet ik wel dat de cc's die dag toch wel op gaan en niet dagen hoeven te staan.

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

Ok bedankt ..dus vooral het water in de cremes mijden. Weet iemand misschien dan een hele geschikte , en lekkere creme voor de cupcakes? Bedankt voor de reactie, dat had ik niet verwacht!!

5

Ik gebruik nooit fondant en toeven samen. Het is of toeven of alleen fondant. De bloemen doe ik dan op een rondje van fondant. Volgens mij maakt het soort toeven niets uit, er zit altijd wel iets van water of slagroom oid in.

6

nee hoor, er zijn ook toeven met bijv. roomkaas, of boeter met poedersuiker.

7

Ik maak gebruik van diverse soorten creme.
Ik heb dus nu merenque botercreme gebruikt om af te smeren (obv warmte geklopte eiwit met suiker)
En voor de toef ben ik nu botercreme aan het maken met banketbakkersroom (recept Rudolph)
Als ik voor het snelle ga (bv. voor het werk) dan gebruik ik alleen voor toeven een mix van Funcakes.

Fondant heeft ook de neiging om na een paar dagen in te zakken.
Ik gebruik altijd Tylose door de fondant en maak paar dagen vantevoren mijn bloemetje en vlindertjes die ik dan laat droger in een eierrekje.

Succes, Lienepien

Gr. Eveline

Bedankt voor de informatie. Ik kom er nu dus wel achter dat de meeste cremes niet met fondant matchen, en het eigenlijk dus of..of is. Ik ben nl misleid door de mooie foto's waar duidelijk een roos stond op bv een grote toef creme! Dat zal begrijp ik nu ongeveer een dagje(of paar uurtjes) goed gaan. Wel jammer want ik vnd het juist zo prachtig staan!
groeten christa

Ik zal die toeven waar djehr het over heeft, nog eens gaan uitproberen..wie weet!

10

Kun je de decoratie dan niet wat korter van tevoren op de toef doen, ipv 2 dagen ervoor? Dat vind ik wel erg lang.

Ik zou een toef van swiss meringue bc doen :9 .

Het gaat mij er vooral om, dat een cupcake die er mooi uit ziet en dan gekocht wordt, niet meteen bij de klant na 1 dag er al niet meer uit ziet. Want dan is het niet positief  voor de verkoop.

ik kan geen ikea blanda bakvormen vinden. Weet iemand nog meer ronde bakvormen voor ronde cupcakes? zeg maar model moorkoppen? Het gaat mij er om dat de bovenkant van mijn cupcake bol en rond is, zodat ik er bv hortensia decoraties op kan maken. ideeën? groet Christa

14

Dan moet je gewoon iets meer beslag in je vormpje doen. Bij mij gaat er ongeveer 45 gram beslag in een vormpje en dan zit er een klein bolletje op.

Ik wil graag een prinsessen taart maken voor een jonge dame (die geestelijk gehandicapt is) ,maar ik heb volgende week niet zo heel veel tijd. Nu wil ik de taart bakken van te voren. Weet iemand of ik die geheel gedecoreerd kan invriezen? Of misschien alleen met botercreme? of alleen de cake op zich? Wie kan me zeggen wat de mogelijk heden zijn? Wie heeft er ervaring mee? groeten Christa Meijer

16

Ook hiervoor kun je beter een nieuw topic openen, anders vind niemand deze vraag meer...