1

Onderwerp: een vetarme vervanger gezocht voor boter

weet iemand of er een vetarme vervanger voor de boter die je in de biscuit kan gebruiken.
en eventueel ook in de botercreme.
wil een taart voor iemand maken die geen vet mag of beperkt mag hebben.
zou deze persoon graag een taart geven voor haar verjaardag, maar wil me aan haar dieet aanpassen.
hoop dat iemand me kan helpen.

groetjes angelique

2

Re: een vetarme vervanger gezocht voor boter

Wat bedoel je met in de biscuit kan gebruiken? Een dijkje? want die hoef je natuurlijk niet te spuiten. En je kunt ook afsmeren met abrikozenjam.

3

In biscuit hoef je helemaal geen boter te doen; het basisrecept is eieren, suiker en bloem.

En idd, afsmeren kun je ook met jam (ik geloof dat Petra Achtien dat altijd doet, als ik me dat goed herinner?)

en als het op cake basis is?
ben er namelijk nog niet uit wat ik wil gebruiken.
zover ik weet kan je niet afsmeren met jam omdat dit op water basis is en hier je fondan van gaat smelten.
heb tot nu toe alleen nog maar cacebeslag gebruikt voor mijn taarten en ben nog een beginner.
alvast bedankt voor de reacties.

groetjes angelique

5

Een cake zonder vet heeft toch geen smaak?! Je kunt trouwens wel kant en klare cake mixen kopen, die je aanmaakt op waterbasis, maar geef mij maar een gewone cake. Als de persoon geen of beperkt vet mag, dan lijkt biscuit mij de makkelijkste oplossing, hoewel eieren natuurlijk ook vet zijn. Verder heb ik je in mijn eerdere posting al geadviseerd.

ik ga dan maar eens op pad voor de tips die hier staan,
alvast bedankt voor het meedenken.
vind het erg lastig maar wil het toch proberen om de taart zo veel mogelijk vet vrij te krijgen.
en ik hoop dat de smaak dan alsnog goed mag zijn.
dus ben erg benieuwd of het zal lukken

7

angelique467 schreef:

en als het op cake basis is?
ben er namelijk nog niet uit wat ik wil gebruiken.
zover ik weet kan je niet afsmeren met jam omdat dit op water basis is en hier je fondan van gaat smelten.
heb tot nu toe alleen nog maar cacebeslag gebruikt voor mijn taarten en ben nog een beginner.
alvast bedankt voor de reacties.

groetjes angelique

je moet de jam eerst verwarmen en dan door een zeefje doen. De substantie die overblijft is dikker en daar kun je prima mee afsmeren. Je hebt maar een heel dun laagje nodig.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

8

Wat Theodora zegt: een cake zonder boter..  :nooo , en volgens mij zit in die mixen waar je alleen maar water bij moet doen ook gewoon vet maar dan in droge vorm. Anders kun je gewoon geen cake maken!
Biscuit dus! Eenvoudig te maken, veel minder vet en erg lekker.

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

nog heel erg bedankt voor de reacties.
ik ga dan maar voor de bicuit.
dan neemt ze zelf maar iets minder :P
het is dan aan haar de keus of ze neemt of niet.
maar alsnog heel erg bedankt.

groetjes angelique

10

Ik zou inderdaad ook voor biscuit gaan en dan vullen met niet vette vullingen... Meerdere dunne laagjes jam is denk ik ook wel lekker, of een smaakje door je biscuit, bv kaneel of speculaaskruiden.
Afsmeren kan inderdaad met bv gezeefde abrikozenjam. Het water is gebonden in de jam door de pectine, dus je hoeft niet bang te zijn voor smelten van je fondant/marsepein. Of je doet een heel dun laagje botercreme.
Als je toch meer denkt aan iets cakeachtigs kun je ook nog peperkoek bakken... Dat is meestal ook zonder vet.
Succes!

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !