Onderwerp: taart rijst scheef, Help!
Kan iemand mij helpen, elke keer als ik een biscuittaart bak (ronde vorm 20 cm) wordt de ene helft veel hoger dan de andere helft.. De taart is wel gewoon gaar. Ik weet niet wat ik verkeerd doe
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » taart rijst scheef, Help!
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
Kan iemand mij helpen, elke keer als ik een biscuittaart bak (ronde vorm 20 cm) wordt de ene helft veel hoger dan de andere helft.. De taart is wel gewoon gaar. Ik weet niet wat ik verkeerd doe
Hoe lang/op welke temperatuur bak je je biscuit?
Hoe lang mix/spatel etc. je wát, op welk moment?
(Het kan aan zoveel factoren liggen.... )
wat voor oven heb je? het kan namelijk zijn(was bij mij zo) dat de siraal kapot is van je oven?
Als ik het beslag maak mix ik de ingredienten ongeveer 5 minuten op hoogste stand (als ik alles geleidelijk door elkaar heb gespateld) Dan ongeveer 35 minuten, temperatuur laat ik van ongeveer 150 graden oplopen tot ongeveer 180 graden in een heteluchtoven
Dan is de kan groot dat aan de kant die hoger wordt de oven warmer is dan aan de kant die de lager blijft.
hmm ik dacht juist dat hetelucht egaal de hitte verspreidt... (Ik denk niet dat er iets stuk is trouwens, heb deze oven pas een jaar..)
Enig idee wat ik hier aan kan doen?? Ik wilde de taart op de helft omdraaien, maar ben bang dat ie dan volledig inzakt
ik zou hem niet tot 180 graden laten oplopen. lijkt me nogal heet, zeker in een heteluchtoven.
zelf bak ik altijd op boven-onderwarmte en dan op 150 graden.
dan rijst ie wat langzamer maar wel netter zeg maar.
waarschijnlijk zit er (links?)achter een hittebron of zo waardoor de ene kant hoger werd.
zelf heb ik het maar 1 x gehad, toen stond ie ook te hoog.
Thnx dan ga ik dat even proberen!
Bij sommige heteluchtovens wordt de lucht zo hard de oven ingeblazen dat de biscuit of het cakedeeg naar één kant ophoopt. Je kunt hier wat aan doen door een groot, ovenvast bord een klein stukje voor de ventilator te plaatsen. Daardoor wordt de lucht meer naar de zijkanten en onder/bovenkant verspreid. Dit werkt volgens mij alleen met een echte heteluchtoven, dus net met combi magnetron of een oven waarin het baksel rond draait.
Ik heb zelf nog nooit met jouw probleem te maken gehad (en deze tip dus niet zelf uitgeprobeerd) maar het schijnt echt te werken.
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » taart rijst scheef, Help!