1

Onderwerp: Help de bekleding glijdt van mijn taart

Wie heeft er tips?
Bij de laatste taarten glijdt mijn marsepein/fondant van de taart.

De taarten smeer ik af met botercreme (funcakes).
De botercreme wordt niet echt hard en de marsepein/fondant wordt zacht en lijkt wel of dit smelt.

Wie heeft er tips? Dit is echt een probleem.

2

Re: Help de bekleding glijdt van mijn taart

Voor afsmeren kun je het beste botercreme 1:1 gebruiken, gaat ie gegarandeerd niet van smelten

Groetjes, Serena

De botercreme mix van funcakes is niet bedoeld om taarten mee af te smeren, hier heb je 1:1 botercreme voor nodig. Dat is dus 1 deel roomboter op 1 deel poedersuiker. In de mix zit water verwerkt en water + fondant/marsepein gaat niet samen.

Succes!

4

Ik gebruik de 1-2-3 (Swiss) botercrème (staat hier links bij de recepten). Daarmee kan je ook heel goed afsmeren en veel lekkerder dan 1:1. Maar inderdaad, kant-en-klare mix is met water waardoor je fondant/marsepein kan gaan smelten.

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

5

Heel erg bedankt voor de reacties!
Ik ga het vanavond proberen met 1:1, laat jullie weten wat het resultaat is.

6

Hoi,

Ik gebruik gewoon bc van Funcakes om af te smeren en het werkt prima!! Heb aan het begin van mijn bakmanie een workshop bijgewoond waar met bc van Funcakes werd gewerkt. De dame in kwestie gaf aan gemiddeld 25 taarten per maand te bakken en gebruikt daarvoor Funcakes bc.

Groetekes Indira

Wees jezelf, er zijn genoeg anderen!

7 Laatst bewerkt door Chanti's Cakes (18-11-2011 13:05)

Ik heb ook al een aantal taarten afgesmeerd met de botercreme mix van funcakes, en ik had er totaal geen problemen mee, ik ben erna overgestapt op de swiss meringue botercreme (1-2-3) omdat ik dat lekkerder vond, en ik moet eerlijk zeggen dat je hier ook veel beter mee kunt werken. krijg je ook mooi glad afgestreken.

ik zou dat ook eens proberen.
Succes :thumb:

8

Jullie maken mij wel nieuwsgierig  :think:  Heeft iemand het recept van de smb (123) kan ik het uiproberen  :)

Groetekes Indira

Wees jezelf, er zijn genoeg anderen!

dat staat bij recepten, met een filmpje erbij ;)

10

kan je ook afsmeren met swc 1-2-2 of moet het echt 1-2-3 zijn

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

ik heb alleen nog de verhouding 1-2-3 gebruikt, dus kan je er geen antwoord op geven.

12

Moet eerlijk zeggen dat de botercreme 1:1 prima werkt en geen problemen meer heb gehad!

Bedankt voor de tips!

13

Volgens de adviezen van het forum gebruik ik de 1:1 botercreme. Ik vind deze eigenlijk wat aan de dikke kant om af te smeren. Is de 1:2:3 creme daarin makkelijker?  :think:

Iedere dag is een cadeautje, geniet ervan telkens weer, ook al is de inhoud niet altijd wat je wenst.

14

of maak eens ganache :9  :9

Ik denk dat het verschil bij bcmix funcakes komt bij wel of niet in de koelkast doen. Wanneer je 'm niet in de koelkast doet, zal de taart ook niet (zo snel) gaan zweten. Bij koelkastvullingen en om de bc op te laten stijven krijg je dan dus wel een probleem. Geen idee of dit waar is, maar dat lijkt mij een logische verklaring eigenlijk :cool:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

15

ik kan dat recept nergens vinden, moet ik bij recepten en dan bij bekleden kijken, of zit ik dan fout?

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

16

bij de BC van funcakes is het wel belangrijk om hem eerst in de koelkast te stoppen eer je hem gaat bekleden. ik smeer ook wel eens met de funcakemix, nooit problemen mee gehad maar moet echt eerst worden gekoeld

"Let’s face it, a nice creamy chocolate cake does a lot for a lot of people; it does for me." Audrey Hepburn

17

Carien schreef:

Ik denk dat het verschil bij bcmix funcakes komt bij wel of niet in de koelkast doen. Wanneer je 'm niet in de koelkast doet, zal de taart ook niet (zo snel) gaan zweten. Bij koelkastvullingen en om de bc op te laten stijven krijg je dan dus wel een probleem. Geen idee of dit waar is, maar dat lijkt mij een logische verklaring eigenlijk :cool:

Het recept staat bij vullingen bij de B van botercreme. Ik vind de 123 te boterachtig en ik smeer dus af met de 122. Ik zweer daarbij, we vinden het hier heerlijk lekkerder dan boter met poedersuiker, vette bende ;)

18

Carien schreef:

Het recept staat bij vullingen bij de B van botercreme. Ik vind de 123 te boterachtig en ik smeer dus af met de 122. Ik zweer daarbij, we vinden het hier heerlijk lekkerder dan boter met poedersuiker, vette bende ;)

19

Ik gebruik 1:1 en zet het, voordat ik ga afsmeren, HEEEL even in de magnetron. De creme wordt dan lekker dun en je kunt je taart er heel dun mee afsmeren. Alle plekjes goed raken. De dunne laag stijft ook sneller op in de koelkast dan die dikke laag en het hebt geen hap boter in je mond als je de taart gaat eten.

ik zit met een probleem als ik de cup cakes leuk wil decoreren met een toef boterceme, merinque of andere. Tot zo ver gaat alles prma en mooi,maar als ik bv op die toef dan een mooie roos van fondant zet, of een andere decoratie, dan hangtie na een tijdje slap , en ziet die bloem er niet meer uit. Aangezien ik die cupcakes verkoop is dat dus geen optie. en toch is het erg mooi om juist de toef te combineren met een fondant decoratie er bij. Heef tiemand hier een passende oplossing voor? Of één of ander creme , (toef) die de boel niet laat smelten?
groeten christa. Mail a.u.b. christa.meijer@gmail com

ik heb nog een vraagje: ben met de cupcakes bezig ,en wil een Hortensia maken, dan heb ik natuurlijk de bloemetjes nodig met de kleurtjes:geen probleem. Maar bij het decoreren, wordt er bij gezegd dat het mooi is op de cupcake ook nog een halve bol cake te doen, snap ik helemaal, dan worden de hortensia's mooie bollen. En natuurlijk vul ik ze dan met eigen gemaakte jam! Maar hoe maak ik nu die ronde halve bollen? Iemand een idee?
groeten Christa

22

De ikea blanda bollen zijn heel handig om in te bakken :)

hee bedankt , ik ga er naar op zoek.Als iemand nog iets meer weet, dan houd ik nme aanbevolen. Gaat dus om ronde kleine bakvormen.(voor bolle ronde cupcakejes aan de bovenkant)

24

ik gebruikt ook botercreme mix van funcakes en nooit probleem met

Het probleem met afsmeren met de mix is dat het 19 van de 20 x goed gaat, maar het zal maar 1 x fout gaan. Dat wil je echt niet! Door het water in de mix kunnen je suikers in je fondant of marsepein gaan oplossen waardoor het KAN gaan smelten. Het hoeft dus niet per definitie te gebeuren.

Ik gebruik de 1:1 om af te smeren met een smaakje erdoor, vaak iets van chocolade. Heel even in de magnetron, zoals hierboven al gezegd, maat het heerlijk smeerbaar.

Voor decoratie op toeven gebruik ik vaak decoraties van gumpaste die ik goed laat drogen. Ik gebruik voor toeven wel de mix en zet de decoratie er pas op vlak voor ze worden gehaald. een klein beetje poedersuiker eronder wil ook wel helpen tegen smelten.